Нов опит на "МТК Гроуп" да вземе 141 млн. лв. от Столична община

Компанията е единствената, с която общината не сключи договор от нагласения търг за концесията на линии от градския транспорт преди осем години

Първите 70 китайски автобуса за градския транспорт на София пристигнаха на порт Бургас миналата седмица

Пореден опит ще направи транспортната компания "МТК Гроуп" да вземе 141 млн. лв. от Столична община чрез подписване на договор за обслужване на линии от градския транспорт за следващите осем години.

Дали ще успее този път ще стане ясно на сесията на Столичния общински съвет (СОС) в четвъртък, когато ударно ще бъдат разгледани близо 100 доклада преди съветниците да излязат в отпуск.

Кашата, забъркана по време на кметуването на Бойко Борисов

Случаят е от преди осем години, когато бяха раздадени линии на градския транспорт на частни превозвачи чрез конкурс, станал по времето на кметуването на Бойко Борисов. От изтеклите записи стана ясно, че превозвачите сами са си разпределили кой кои линии да вземе. Ефектът беше оставката на зам.-кметът по транспорт Велизар Стоилов.

От трите пакета, по неясни причини, Столична община подписва договори с двама от победителите – за втори и трети пакет, но за първи, който бе спечелен от "МТК Гроуп", договор не е сключен.

Следва дълга съдебна битка, която в момента е на последна инстанция във Върховния касационен съд. "МТК Гроуп" претендира за над 14.8 млн. лв. пропуснати ползи.

В началото на април 2016 г. трима общински съветници – Борислав Борисов (ГЕРБ), Калоян Паргов (БСП) и Борислав Бориславов (Реформаторски блок) внесоха доклад за извънсъдебно уреждане на въпроса. Аргументите им бяха, че това се прави в името на "защитата на обществения интерес" и с уговорката, че фирмата така или иначе ще спечели делото. За общинския бюджет това означава загуба от 14 млн. лв., които могат да се използват за инвестиции в транспорта.

Начинът, по който беше направено предложението, както и фактът, че "МТК Гроуп" към този момент няма лиценз да извършва превози, породиха съмнения за поредната далавера с общински пари.

Подобрената оферта

Сега с подобрена оферта опит да извоюва 141 млн. лв. за "МТК Гроуп" прави общинският съветник от ВМРО Карлос Контрейра.

Неговите основни аргументи са: "защитата на обществения интерес" и нови автобуси за хората от крайните северни квартали – Ботунец, Бухово, Орландовци и т.н., които се возят в стари и раздърнкани рейсове.

В договора за постигане на извънсъдебно споразумение Контрейра предлага "МТК Груп" да се откаже от претенцията за над 14.8 млн. лв. към Столична община. В замяна транспортната компания ще получи обслужването на 16 автобусни линии с годишна транспортна задача от 5.879 милиона километра.

Столичната община ще плаща по 3 лв. без ДДС за 1 километър пробег на "МТК Гроуп". Това е над 17.6 млн. лв. годишно или над 141 млн. лв. за 8 години.

Цената от 3 лв./км може да бъде променена при инфлация или дефлация от над 5% годишно, както и при поскъпване или поевтиняване на горивото от над 20% годишно, по данни на Националния статистически институт, предвижда проектодоговорът

Според Контрейра това е най-ниската цена. В момента 16-те линии се обслужват от общинското дружество "Столичен автотранспорт" на цена от 3.08 лв./км без ДДС, а останалите частни превозвачи взимат по 3.50 лв./км без ДДС, твърди Контрейра. (На сайта на Центъра за градска мобилност липсва информация за това на какви цени возят в момента частните и общински превозвачи – бел. ред.).

Това означава, че общината годишно ще пести по около половин милион лева или над 4 млн. лв. за осем години. Тези средства могат да бъдат насочени например за нови автобуси за градския транспорт или други инвестиции, коментира Контрейра пред Mediapool.

Общинският съветник от ВМРО твърди още, че фирмата ще купи около 60 нови автобуса, за да обслужва 16-те линии, и те ще бъдат въведени в експлоатация поетапно.

В предложения проектодоговор, предоставен на журналистите, никъде не е фиксирано колко автобуса да бъдат купени, както и че те ще са нови. Указано е само на какви критерии да отговарят, като те са най-високите ЕВРО VІ.

"МТК Гроуп" има задължение да назначи работещите шофьори в "Столичен автотранспорт", след като поеме обслужването на линиите, е посочено още в проектодоговора.

Изрично е посочено, че автобусите нямат право да участват в гражданско неподчинение, стачки и протести.

За изминалите четири месеца "МТК Гроуп" е успяла да реши и проблема с липсата на лиценз за превоз на пътници и вече има такъв, показва справка в регистъра на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

Компанията "МТК Гроуп" е собственост на Кирил Йорданов Илиев и Велизар Тодоров Илиев, показва справка в Търговския регистър.

Столична община планира да поеме изцяло градския транпорт

Не е ясно какво ще реши Столичният общински съвет в четвъртък предвид променената конфигурация на силите и различните лобита. Проучване на Mediapool показва, че компанията е направила успешно лобиране и има подкрепа сред съветниците от всички политически групи.

В същото време столичният кмет Йорданка Фандъкова нееднократно е заявявала, че плановете на общината са след като изтекат договорите с частните превозвачи, общинската фирма "Столичен автотранспорт" да поеме обслужването на линиите.

За целта беше теглен и заем, с който бяха купени 110 нови автобуса, които пристигнаха преди дни на порта в Бургас. Освен това за тази година в общинския бюджет беше заложена и покупката на нови 30 автобуса.

Според Контрейра обаче, тези 140 нови автобуса няма да са достатъчни за обновяването на парка на градския транспорт.

Всеки ден по софийските улици пътуват 583 автобуса, които обслужват 95 маршрута. От тях 31 линии се обслужват от три частни фирми – "Карат С", "Юнион Ивкони" и "Еридантранс" със 152 автобуса, сочат данните на "Столичен автотранспорт".

Договорите с трите частни оператора изтичат поетапно през тази и следващата три години. Заради забавената доставка на новите автобуси на Столична община в края на 2015 г. беше удължен договорът с "Карат С".

Споделяне
Още от Бизнес