Нов опит за концесия на летище Пловдив

Изискванията към кандидатите са занижени, но се търсят повече инвестиции

Нов опит за концесия на летище Пловдив

Нова процедура за отдаване на концесия за 35 години на летището в Пловдив одобри правителството на заседанието си в четвъртък. Това съобщи министърът на транспорта Росев Желязков пред журналисти.

От думите му стана ясно, че при втория опит за намиране на частен оператор на летището изискванията към кандидатите са занижени. Ще се търсят същите концесионни такси като при първия, но повече инвестиции в инфраструктурата в сравнение в първата процедура, за която решение бе взето в края на декември 2016 г. Тя бе прекратена през октомври 2018 г. с аргумента, че трябва да се проведе по изискванията на новия закон за концесиите и след нови анализи.

В следващите месеци предстои изработката на документацията, а за процедурата ще има отделен сайт по подобие на тази за летище София.

Изискванията към участниците в процедурата ще бъдат практически опит в експлоатация на международно летище с пътникопоток не по-малко от 450 000 годишно - не по-малко на 5 години през изминалите 10 години, обясни в аванс транспортният министър.

При предишната процедура това условие се отнасяше за петгодишен период.

От кандидат-концесионерите сега ще се изисква да имат регистриран основен капитал поне 1 млн. лева. Размерът на балансовата или пазарна стойност на дълготрайните материални активи не трябва да е по-малък от 40 млн. лева. Освен това те трябва да са финансирали поне един проект, чиято стойност надвишава 10 млн. лева през последните 10 години, обясни Желязков, цитиран от БТА. Претендентите трябва да имат и опит в набирането на финансови средства.

Търсеното минимално възнаграждение изглежда същото като преди четири години. То ще е с фиксирана и променлива част. Фиксираното концесионно възнаграждение е не по-малко от 100 хил. лв. без ДДС годишно, а плаващото - не по-малка от 5% от общия размер на нетните приходи от всички дейности на летището. Същото бе условието и в предишния търг.

Минималните очаквани инвестиции са 100 млн. лв., каза Желязков.

Предишната процедура бе заложила минимални вложения от 35.2 млн. евро без ДДС за целия период на 35-годишната концесия. От тях 16.7 млн. евро трябваше да бъдат вложени през първите 5 години.

Подробните условия предстои да бъдат обявени, но от сега е ясно, че при оценяването на участниците техническото предложение ще има относителна тежест 55 процента, 45 процента ще носи финансовата оферта.

"Очакваме да има интерес за летище Пловдив и това да допринесе за развитието на транспортната свързаност в региона, както и в съседните такива", каза още министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията след правителственото заседание.

От Министерския съвет пък посочиха, че целта е да се привлече финансово стабилен инвеститор с опит в управлението, експлоатацията и развитието на летища, за да гарантира бъдещето на пловдивския аеропорт. "Като специфични цели са посочени изграждането на нов модерен карго терминал, както и създаването на предпоставки за допълнително развитие на летищната инфраструктура, за да може да се обслужват съвременни самолети с голям полезен товар", допълват от "Дондуков" 1.

При откритата през 2017 г. концесионната процедура за летище "Пловдив" оферти подадоха три обединения, но на финалната права останаха две.

В края на март 2018 г. правителството определи обединението между китайската "Хайнан" и регистрираното в Холандия дружество "Пловдив Еърпорт Инвест" за победител. Спечелилата оферта бе за инвестиции на над 79 млн. евро в ремонт на съществуващата инфраструктура и изграждане на нови съоръжения. Годишното концесионно плащане беше не по-малко от 600 000 лева без ДДС.

Китайците обаче се отказаха от сключването на договор, без да обявят официално причината за това.

В същото време класираният на второ място участник "Консорциум Летище Пловдив", в който влизаха "Тракия икономическа зона" и автотранспортната компания ПИМК, потвърди намерението си да стане концесионер. Неговата оферта предвиждаше 120 хил. лв. фиксирано концесионно възнаграждение и плаващо от 6% от приходите. Идеята на местните компании беше да се изгради карго терминал, а след това да се намери специализирана фирма, която да го оперира.

Те обаче така и не бяха поканени като класиран втори кандидати, след смяната на транспортния министър през есента на 2018 г- новият Росен Желязков реши да прекрати процедурата с мотива, че се е провела по стария Закон за концесиите.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес