Нов опит за решаване на кризата с пилотите на България ер

Всички пилоти на България ер са поканени от Съвета на директорите на авиопревозвача на среща в централата на дружеството в четвъртък, за да се направи опит за разрешаване на кризата, която настъпи в компанията след искането на пилотите за драстично увеличение на заплатите им и последвалото уволнение на 15 от летците.

Това е било решено на завършилата в сряда вечерта среща на транспортния министър Николай Василев и шефовете на авиокомпанията, съобщи пресаташето на България ер Мария Арсова, цитирана от БТА.

Целта е да завършат започнатите през миналия месец с пилотите разговори с оглед стабилизиране на компанията и нейното развитие, каза Арсова. Ръководството на авиокомпанията е убедено, че все още може да се мине на вариант на опериране с 9 самолета, както предвижда първият приет бизнес план на компанията до 2005 година, добави тя. Такова е било и мнението на министър Василев, изразено на днешната среща,

Според бизнес плана, през май т. г. в България трябваше да пристигнат 3 нови самолета Боинг на лизинг и националният превозвач да изпълнява лятната си програма с 9 самолета. Ако новите самолети не пристигнат, авиокомпанията ще трябва да лети само с 5-6 самолета и това ще провали чартърните договори, коментираха от авиокомпанията.

Утрешните разговори между ръководството на България ер и пилотския състав се очертават тежки. Неразбирателството между тях се задълбочи, след като летците депозираха в Министерството на транспорта и съобщенията искане за оставката на Съвета на директорите на компанията. Мотивите ни са некомпетентното управление, обясни председателят на Съюза на летците от гражданската авиация кап. Тодор Пенев, цитиран от БТА. Той е един от уволнените вчера 15 пилоти от общо 58 летци в компанията.

Пенев отрече информацията, че всички пилоти от авиопревозвача ще подадат в сряда оставка. Той подчерта, че официално ръководството на Съюза на летците от гражданската авиация не е взимало такова решение. Наши колеги са изразили солидарност с неправомерното уволнение на пилотите вчера, но до този момент не е ставало дума за прекратяване на полетите, коментира Пенев. По други данни колективната оставка на пилотите ще бъде връчена утре.

Според пресаташето на компанията тридесет от летците са подписали договор, че ако се откажат от полетите си, са длъжни в срок от три години да възстановят сумата от 20-30 хил. евро, вложена от авиокомпанията за обучението им.

Кризата в България ер започна на 25 февруари, когато на пилотите бе предложено да подпишат нови индивидуални трудови договор, като колективното споразумение се прекрати, припомни Тодор Пенев. По думите му това е имало за цел да сплаши състава на компанията. Такива договори според него са в нарушение на Конвенции 87 и 98 на Международната организация на труда, по които България е страна. Те нарушават и правото ни да се обединяваме и договаряме в групи, каза Пенев.

От Съюза на летците от гражданската авиация очакват среща с вицепремиера Николай Василев, но засега такава не е назначена.

Всяка измината стъпка в погрешна посока от страна на ръководството на компанията ни тласка към крайна мярка - прекратяване на нашата дейност в авиокомпанията. За съжаление, отново ще ни изгонят от държавата, както това стана след фалита на "Балкан", каза още Тодор Пенев. На въпрос с какви мотиви са уволнени 15-те пилота, сред които е и той, Пенев каза, че причините не са известни.

България Ер върви към криза, аналогична на случая със Зееви, заяви в сряда депутатът от Коалиция за България Михаил Миков. По думите на Миков проблемът е възникнал заради преразпределението на пазари за 70 млн. евро и вина за него носи транспортният министър Николай Василев, заместничката му Красимира Мартинова и мениджмънтът на компанията. Миков обвини ръководството на превозвача в "друг тип източване" като обясни, че докато мениджмънтът се опитва да икономиса от разходите за заплати, счетоводните отчети показват, че разходите за наемане на самолети и халета са скочили в пъти.

Кризата в България Ер заплашва сигурността на полетите, категоричен беше Михаил Миков. По думите му в момента 27 от летците са подготвили оставките си и са необходими усилия, за да ги убедят да останат на работа, защото без тях компанията ще загине. Нека летят мениджмънтът на компанията или министър Василев с неговия сертификат №1, допълни депутатът.

Според колегата му Петър Мутафчиев, най-сериозният проблем е, че компанията е пред приватизация и без кадрите си тя сериозно се обезценява. Мутафчиев цитира и вицепремиера Николай Василев, който преди време нарече кадрите на компанията най-голямото ѝ богатство.

От левицата изнесоха данни на международния съюз на пилотите, според които българските летци са най-ниско платените в Европа. Докато заплатата у нас е 1200 лв. плюс добавки, в Македония е 1800 евро, в Сърбия е 2500 евро, а в Полша между 3500 и 5200 евро. Социалистите заявиха още, че вече е внесено парламентарно питане към транспортния министър Николай Василев. Коалиция за България ще настоява и за изслушването на вицепремиера в парламентарните комисии по транспорт и по икономическа политика.

Споделяне
Още от Бизнес