Нов ремонт на току що реконструирани компресорни газови станции

Нов ремонт на току що реконструирани компресорни газови станции

Две прясно реконструирани компресорни газови станции и една, чиято модернизация ще приключи през месец май, ще бъдат изследвани за нуждата от нова рехабилитация. Това става ясно от обществена поръчка, обявена от държавния газов оператор "Булгартрансгаз" на 13 април. Заявления и оферти на желаещите да проучат техническото състояние на компресорните станции "Лозенец", "Ихтиман" и "Петрич" и дадат препоръки за нови ремонти, ще се приемат до 12 май.

Цената на поръчката е 95 хил. евро и се съфинансира от Европейската комисия по Механизма за свързване на Европа, откъдето бяха отпуснати 850 хил. евро за разработване на проучване на необходимата "рехабилитация, модернизация и разширяване на българската газопреносна система".

Сред включените дейности по проекта са модернизация и рехабилитация на компресорни станции у нас, инспекции на състоянието на газопроводите на българска територия, както и ремонт на определени участъци при констатирана необходимост. Това е част от по-голям проект, одобрен от Брюксел, за 174 млн. евро за северния газов пръстен на България.

Реконструираните станции "Лозенец" и "Ихтиман" бяха въведени в експлоатация с фанфари съответно през март 2016 г. и през октомври 2015 г. През май се очаква да се пусне и съоръжението в Ихтиман, с което да бъде приключен цикълът от подмяна на агрегати от общо четири компресорни станции, сред които и откритата миналата седмица "Странджа".

Тяхната реконструкция, изпълнена от "Главболгарстрой" с участието на американската "Солар Тюрбинс", струва общо 104 млн. евро.

Колко ще струва новата модернизация на трите съоръжения ще е предмет на новото проучване, което ще посочи и какво трябва да се ремонтира. Според обявлението на "Булгартрансгаз" поръчката е продължение на сега извършваната модернизация и целта е да се интегрират нови нискоемисиони газотурбинни агрегати. Защо не е предвидена подмяна на всички агрегати в рамките на предишната поръчка не е ясно. Като крайна цел се посочва привеждане на трите компресорни станции в съответствие с екоизискванията.

КС "Лозенец" е разположена на транзитното трасе за Турция, Гърция и Македония, КС "Ихтиман" придвижва суровината по маршрута до Гърция и Македония, а КС "Петрич" покрива преноса на руски газ до Гърция.

От газовия оператор посочват, че голяма част от притежаваните от него 70 компресорни станции са много стари. Сред тях има руски на по 60 години, както и украински на 30 години, които се нуждаят от ново оборудване, което да отговаря на екоизискванията за вредни емисии и шум, както и да позволяват реверсивен (двупосочен) поток на синьото гориво.

Модернизацията на компресорните станции и газопреносната ни мрежа е сред приоритетите на правителството като част от амбициите му да изгради газоразпределителен център край Варна, през който да се разпределят количества природен газ от три до пет различни източника и да се извършва търговия. Проектът за газовия хъб "Балкан" се анализира съвместно с Европейската комисия и се очаква в най-скоро време да стане ясно има ли икономически смисъл от него.

Още от Бизнес

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?