Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нов странен случай: МиГ-овете вдигнати заради учебен самолет край Свищов

Коментарите гравитират между комедия и тестване на българите възможности

4 коментара
Летище "Бохот" край Плевен

Нов случай, при който бяха вдигнати по тревога българските изтребители МиГ-29, отвори нови въпроси за състоянието на българските Военновъздушни сили. Месец след като непознат самолет влезе необезпокоявано в България, сега изтребител МиГ-29 излетя заради малък самолет-нарушител Чесна-150, който впоследствие се оказа учебен, а собственикът на летището край Свищов определи ситуацията като "комична".

Първо от военното министерство с известно закъснение съобщиха, че Военновъздушните сили са прехванали и приземили самолета. Машината е локализирана от наземните средства за противовъздушна отбрана в района на град Свищов, на височина 600 метра, около 20 минути преди 18:00 ч. в сряда. Установено е, че е навлязъл в активирана временно резервирана зона без полетен план и без включено устройство за връзка с наземните радари (код на транспондера).

Задействани са изтребителите МиГ-29 от авиобаза "Граф Игнатиево", като водачът на дежурната двойка излита в 17:53 часа. Самолетът-нарушител с регистрационен знак LZ-TTE е прехванат, като в 18.03 часа с него е установен визуален контакт.

Съпроводен е до летище Бохот (Плевенско) 5 минути по-късно.

По-късно командирът на авиобаза "Граф Игнатиев" ген. Николай Русев обясни, че само един МиГ-29 е излетял снощи. Вторият изтребител е бил в готовност на земята да излети в случай, че операцията се проточи много дълго или има някакви усложнения.

Интересна е разликата в реакцията на ВВС. Преди месец, непознат самолет, отново с изключени транспондери, влезе в българското въздушно пространство, кацна край Видин за зареждане, отново излетя, след което се приземи край Търговище.

Мистериозният полет така ѝ не се изясни напълно.

Сега, обаче, подробностите излизат бързо.

"Ситуацията е комична"

Антон Георгиев, собственикът на летище Бохот край Плевен, където е кацнал малкият самолет, обясни пред бТВ, че самолетът е учебен и по правило се движи на тази височина, без да е длъжен да включва транспондер.

Според него ситуацията с вдигането на изтребителите е "комична".

По думите на собственика на летище Бохот самолетът е законно регистриран и не е с фалшиви номера. Машината е заключена в хангара на летището.

Илиян Иванов, пилот от летище Бохот, потвърди, че малкият самолет е учебен. По думите му машината е собственост на одобрена организация за обучение и е базиран постоянно в летището край Плевен.

Иванов също обяви, че от този тип самолети не се изисква да включват транспондер.

Според него случаят се преескпонира, защото ситуацията е чувствителна след случая със самолета нарушител от началото на юни.

Според Ангел Борисов, авиоексперт по безопасност на полетите, обаче продължава тестването на нашето въздушно пространство и въздушното пространство на НАТО, тъй като случаите са еднакви.

"Взехме съответните изводи от предния път и той беше свален", каза Борисов пред бТВ.

По сигнал на НАТО

Военният министър в оставка Драгомир Заков коментира, че “става въпрос за стандартна процедура, която е в рамките на НАТО“.

“Българското въздушно пространство е част от интегрираното пространство на НАТО, няма как да се лети в него без спазване на правилата. Нашите изтребители са вдигнати по сигнал от командването на НАТО. Очевидно самолетът е правил действия, които центърът в НАТО е възприел като потенциален риск", заяви военният министър в оставка.

По думите му след този сигнал е задължително вдигането на изтребители.

"Българският изтребител визуално е опознал обекта, опитал е радиовръзка, не е имало отговор и самолетът е кацнал в Плевенско. Очевидно става дума за тренировъчен полет", допълни Драгомир Заков. 

 ПВО работи

Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов каза пред БНТ, че ВВС са си изпълнили перфектно задълженията.

"Не е полет, който може да се интерпретира като тестване на системите за наблюдение. Това е един тренировъчен полет, просто не са спазили обявените известия, не са влезли във връзка, нарушили са зони, които са обявени като временно опасни за въздухоплаване. Тривиално, но трябва да се спазват тези правила. Още веднъж - показахме, че водим наблюдение, способни сме да реагираме. Самолетът се намира на тренировъчното летище в Бохот, има органи, които се занимават. Нашата работа беше да идентифицираме и да известим съответните органи", обясни Емил Ефтимов.

По думите му "изводът е един, че системата за противовъздушна отбрана работи".

"Ние сме в състояние да реагираме на всяко нарушение на въздушното пространство. От друга страна искам да подчертая факта, че във връзка с промяната на обстановката по сигурността, провеждаме засилени мероприятия за повишена бдителност. Повишено е наблюдението както във въздушното, така и в морското пространство. Режимът е под строго наблюдение и той трябва да се спазва от всички. Не бих казал, че това е голям инцидент. Това е едно нарушение на правилата за въздухоплаване, но нека да извлечем необходимите уроци. Хората, които са въвлечени в тази дейност, дори и частната, да бъдат така отговорни да спазват правилата, да спазват известията, за да не се стига до нежелани инциденти. В тоя случай се размина без тежки последици, но представете си, ако това беше в тежки атмосферни условия, трудно за опознаване, щяхме да бъдем поставени при много трудни условия", каза началникът на отбраната.

Въпросът с вдигането на изтребители МиГ – 29 има и друга страна.

България е в силно затруднено положение да пази въздушното си пространство заради проблемите с поддръжката на съветските МиГ-29, на които България все още разчита.

След руската агресия срещу Украйна машините вече не може да се поддържат с помощта на Русия, Украйна и Беларус и има реална опасност да се наложи България да разчита изцяло на съюзниците в НАТО за охраната на въздушното пространство.

Според специалисти до края на годината самолетите може да бъдат приземени.

МО подозира, например, че руски полети над Черно море са умишлени провокации за изразходване на българските ресурси.

България трябва да вдига самолетите по тревога заради тези полети.

Друг проблем са сигналите за бомби на борда на някой самолет, които също изискват вдигане на изтребителите.

В същото време доставката на купените от България 8 машини F-16 за над 2 млрд. лева се забави заради пандемията.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. перо
    #4

    Докога, о, Катилина, ще злоупотребяваш с нашето търпение? Свалете един посерко и ще престанат!

  2. Отбелязвам
    #3

    И още един детайл от работата на все още действащия Главен : "Не мога да ви отговоря - още течат следствени действия. Пък и Началникът още не ми е казал как да отговарям на този въпрос. В сряда пак ще набелязваме общи мерки и в четвъртък ще ще ви отговоря. Иначе снимките на пачките с евро и златните кюлчета са манипулирани - моите експерти ги манипулираха."

  3. Отбелязвам
    #2

    Но вероятно Главна прокуратура ще заяви - както винаги - че нищо не може да каже, защото "течат следствени действия и ще назначим експертизи, за да потвърдят или отречат очевидното. До тогава всичко е следствена тайна." Да ги питате и дали слънцето е изгряло днес, пак това ще чуете.

  4. Отбелязвам
    #1

    Всички телевизии с нетърпение очакват заключението на Петорната ескпертиза на Главна прокуратура дали това наистина се е случило или новината е манипулация. :-))) За отбелязване е, че Главна прокуратура със своите експерти и еспертизи направо ни върна поне 50 години във времето.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.