Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нова дограма и климатик са представата на българина за енергоефективност

Въпреки раздадените 50 млн. евро на домакинствата за енергийни мерки, програма REECL остава слабо известна

15 коментара
Нова дограма и климатик са представата на българина за енергоефективност

Българите теглят кредити за енергийна ефективност предимно за покупката на дограма и климатици. Това стана ясно при представянето на резултатите от програма REECL (Програма за енергийна ефективност в дома), която се финансира от Европейска банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и Международен фонд "Козлодуй".

 

Програмата си партнира с местни търговски банки, които отпускат кредити на домакинствата за енергийни мерки като изолация, поставяне на дограма, инсталиране на котли и печки на биомаса, слънчеви колектори, газификация, климатици и т.н. От 20 до 35% от стойността на главницата по заема се възстановява на клиента със средства от Международен фонд "Козлодуй".

 

Предимствата на програмата са кратките срокове за одобрение, отпускане на парите и изплащане на безвъзмездната помощ. Лихвите на банките са от порядъка на 10%. При кредит от 5000 лева например безвъзмездната помощ за едно домакинство е 20 на сто – 1000 лева. Сдруженията на етажната собственост получават обратно 35% от сумата по главницата. Тези пари обаче се превеждат след изпълнение на проекта, представяне на протокол за извършените дейности и платена фактура на изпълнителя. В условията е записано, че помощта се отпуска до 4 месеца след подобрението в жилището. Хора, теглили заеми по програмата, казаха, че са си взели парите на 20-ия ден след отчета.

 

Първият етап на програмата бе в периода 2005 – 2009 г., като за това време 28 000 български домакинства са получили заеми в размер на 43 млн. евро, от които са им били възстановени 7.5 млн. евро. В резултат на подобренията в жилищата през тези години са икономисани над 124 250 МВтч енергия, а въглеродните емисии на жилищата са намалели със 170 532 тона на годишна база, отчетоха представители на програмата.

 

Вторият етап на програма REECL започна през лятото на 2011 г., като ЕБВР избра за свои партньори “Райфайзенбанк” и “ПроКредит Банк”. Около година по-късно в програмата се включват ДСК и Сибанк, стана ясно в четвъртък. Вторият етап ще продължи до юли 2014 г. като заемните средства за този период са 40 млн. евро, а безвъзмездната помощ – 14 млн. евро.

 

Надежда Пенева от “Райфайзенбанк” обясни, че 63% от българите, теглили кредити за енергийна ефективност от нейната банка, купуват климатици. Около 31% от отпуснатите заеми пък са за покупка и монтаж на дограма.

 

Подобни са данните на “ПроКредит Банк”. По думите на Генка Димитрова, през последните десет месеца, банката е отпускала най-често кредити за закупуването на климатици и монтирането на нова енергийно ефективна дограма. Банката е заемала пари и за цялостна изолация, енергоефективни печки, бойлери, котли на биомаса, слънчеви колектори за топла вода, сградна фотоволтаична система, газификация и централно газово отопление, абонатни станции и сградни инсталации и др.

 

Условията на четирите банки за отпускане на кредити за енергийни подобрения са сходни. СИБанк например заема най-много 35 хиляди лева за за срок от 10 години. При превод на работната заплата в банката, лихвата е 9.95%. При теглене на заем от 5000 лева за две години за дограма, клиентът дължи на банката такса от 25 лева и комисионна от 122.50 лева. Месечната вноска излиза 106 лева, а при предсрочно погасяване на заема пада на 84 лева.

 

И четирите банки казаха, че REECL е успешна и има интерес към нея, но според Борис Петков от програмата информацията за нея е недостатъчна. Едната причина за това е ниският бюджет за реклама, обясни Даниел Бърг, директор на България за ЕБВР. През първия етап на REECL е имало телевизионна реклама, но за втория такава все още не е предвидена.

 

Другият проблем е ниската достъпност на енергийно-ефективни технологии и тяхната непопулярност в България, каза Борис Петков. По думите му едва 3-4% от домакинствата избират високоефективни технологии, различни от климатици и дограми. Затова приветстваме работата на доставчици на такива технологии, каза Петков. Важно е да се уточни, че програмата работи с определени доставчици и монтажисти, които са над 2000 и са описани в сайта на REECL.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #15
  2. Анонимен
    #14

    Господа 13 и 6, твърдите глупости, както е искал да ви посочи 8 и които лесно се развенчават от всички класации за евтино отопление и сметката ми за ток. Ето, прочетете принципа и разберете, че е абсурдно да твърдите, че нормална печка с керамичен нагревател, тип "духалка" с консумирана мощност 2кВ може да харчи по-малко и топли повече от хубав климатик с коеф. на полезно действие над 4, харчещ под 1кВ и топлещ с мощност над 4кВ. http://otoplenieisolar.com/термопомпи/устройство-и-принцип-на-работа-термопомпата/

  3. Анонимен
    #13

    На 11-ти: Ако се отоплявате с традиционни ел.прибори (които превръщат ел.енергията директно в топлина), ще плащате още по-малко. Причината е много проста: те отопляват без да обменят топлина с външния въздух и така топлината остава изцяло в помещението. "Климатикът" приема топлина от вън и нейното загряване Ви увеличава разхода на пари. Този недостатък на "климатиците" не може да бъде преодолян чрез никакви подобрения. Винаги ще доплащате и то толкова повече, колкото е по-ниска външната температура. Традиционните прибори нямат този недостатък. Те освен това са значително по-ефтини и също притежават екстри, които е възможно да предпочитате.

  4. Анонимен
    #12

    Сина ми ходи да проверява в Райфейзенбанк и се хвана за главата,изправи му се косата от"условията"!Всички програми търсят начин да заробят клиенти към банките при висока лихва,не помагат с нищо!

  5. Анонимен
    #11

    От 8-ми: Елементарно - от 5 години се топля с "климатик" и годишните ми сметки са около 3 пъти по-ниски от времето, когато бях при "Топлофикация", която топли с "отпадъчна енергия". Има и още едно предимство - в къщи вече е топло, за разлика от преди. И всичко това, въпреки закрепостяването към ортаците на "... Топлото" (т.е. плащам си 40% като поп). И само не казвайте, че себестойността на ел. енергията е подценена, защото и там има предостатъчно лапачи по веригата.

  6. Анонимен
    #10

    Към 8-ми: Ако обичате, пишете какво точно не Ви харесва.

  7. Анонимен
    #9

    Съгласен съм с 4-ти. Научното название е ТЕРМОПОМПИ, което ясно показва, че това са работни системи. Те КОНСУМИРАТ енергия, както всяка работна машина. Абсурдно е да се говори за тяхна енергийна ефективност. Някои твърдят, че при тях се използва нископотенциална топлинна енергия от околната среда. Това е научна фантастика. Научно е доказано, че нископотенциалната енергия е неизползваема и се нарича АНЕРГИЯ. Що се отнася до названието КЛИМАТИК, то е поредната хиперболизация. Известно е, че автентичните климатици поддържат освен температурата, още влажността и чистотата на въздуха, като внасят пресен отвън. Преувеличението е майката на търговията.

  8. Анонимен
    #8

    А бе, 6-ти, теб сигурно са те учили нашенски неграмотници, които се пишат за учени.

  9. Анонимен
    #7

    При 10% лихва това е програма за захранване на определени банки.

  10. Анонимен
    #6

    Грубо изопачаване на истината е да се твърди, че климатиците са енергийно ефективни при загряване на помещенията. Това е обикновен рекламен трик, защото, като използват нискотемпературна енергия от околната среда, нуждаят се от повече електрическа енергия, сравнено с нагреватели, които за загряване използват топлината на помещението; към нея се добавя само необходимата ел.енергия. В рекламите за климатици се заблуждава, като се дава консумираната ел.енергия, която се сравнява с потенциалната енергия

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.