Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нова формула вдига такса "смет" за бита догодина

Удръжката ще се смята върху количеството отпадък или броя на ползвателите на имота

8 коментара
Нова формула вдига такса "смет" за бита догодина

След години отлагане управляващите най-сетне са готови с новата формула за такса "смет". От 2017 г. тя ще се определя само на базата на количеството изхвърлен отпадък или на броя на ползвателите на имота и няма да зависи от данъчната оценка. Това следва от публикувани във вторник от финансовото министерство промени в Закона за местните данъци и такси.

Въпросът стои още от предишното управление на ГЕРБ, а финансовото министерство не успя да изготви промените в срок заради недоволството от страна на общините и на бизнеса. Промените изчакваха и местните избори, защото те имат и тежка политическа цена. Причината е, че се очаква новата формула да завиши таксата на много от домакинствата за сметка на бизнеса, който досега поемаше по-голямата част от разхода по линия на по-високите данъчни оценки на бизнес сградите.

Данъчната оценка отпада

Базата за определяне на такса "смет" ще се решава от общинския съвет. За основните услуги – събиране, транспортиране и третиране на битовите отпадъци, местните парламенти ще могат да избират измежду три основи. Те са "индивидуално измерено количество битови отпадъци за имота, включително чрез торби с определена вместимост и товароносимост", "количество битови отпадъци за имота, определено съобразно броя и вместимостта на необходимите съдове за събиране на битовите отпадъци и определената честота за тяхното транспортиране" и "брой ползватели на услугата в имота". Данъчната оценка, която сега се ползва масово от общините за определяне на удръжката, отпада като възможност. В същото време се разрешава на общинския съвет да определи различни основи за отделните населени места в дадена община или дори за части от тях.

Данъчната оценка (отчетната стойност) на имота ще бъде възможна основа само при определяне на допълнителната услуга, влизаща в такса "смет" – почистване на териториите за обществено ползване. Тя също ще може да се плаща въз основа на "брой ползватели" на имота по постоянен или настоящ адрес.

Такса "смет" и в момента може да се определя на базата на количеството изхвърлен отпадък, но масова практика на общините е да залагат като основа данъчната оценка на имотите. Затова бизнесът от години протестира, че плаща много повече, отколкото ползва, защото една модерна ИТ компания например изхвърля малко отпадъци, а в същото време е с висока данъчна оценка.

Когато основата е "брой ползватели" се допуска да се предвиди допълнително диференциране според вида на имота и извършваната икономическа дейност, предвижда още законопроектът. Ако базата е количеството отпадък, общината може да определи минимален брой торби, които да закупи гражданинът или фирмата през календарната година.

Таксата може да скочи в пъти

Сигурен ефект от промяната според финансови експерти ще е прехвърлянето на по-голяма част от досегашните разходи върху домакинствата. "Ако ще се върви към промяна в съотношението на данъчната тежест между гражданите и бизнеса, трябва да се предвиди по-голям преходен период, а не да се правят резки промени в данъците през 2017 г.", коментира пред Mediapool зам.-кметът на София Дончо Барбалов. По думите му в момента около 70% от приходите от такса "смет" са от бизнеса, а той генерира 30% от отпадъка. Ако съотношението се обърне, таксата за някои граждани може да се увеличи и в пъти, но всеки случай ще бъде индивидуален. "Ангажирам се, когато проектът стане закон, да изпратим на гражданите в София как точно ще се промени дължимата от тях такса", заяви Барбалов.

Няма да се събира такса "смет" за имоти, които попадат в райони, в които не се извършва сметосъбиране, или ако сградата не се ползва през цялата година, пише още в законопроекта. За бизнеса остава опцията вместо да плаща такса сам да сключи договор със съответния оператор за събиране и извозване на отпадъка на конкретната фирма.

Столична община с резерви

"Законопроектът е много близък до предишни варианти, които са обсъждани през годините. В сдружението на общините ще дискутираме предложенията и ще подготвим единно становище с цел диалог с народните представители", каза Дончо Барбалов. Той обясни, че освен разпределението на данъчната тежест в проекта го притесняват въпросите, свързани с контрола.

За големите градове е приложим вариантът с броя ползватели на услугата, но той е реалистичен само при затягане на режима с адресната регистрация, посочи Барбалов. Ако пък се приложи вариантът със закупуването на торби за отпадъци, трябва да се затегнат контролните правомощия на общините. "Ние и в момента имаме сериозни проблеми с нерегламентираните сметища. Трябва да можем бързо да санкционираме нарушителите, които си изхвърлят отпадъците, без да си закупят торби", посочи Барбалов.

Той изрази съжаление, че от законопроекта е отпаднала идеята като база да се ползва застроената площ на имота. Такъв вариант е обмислян и за София, като преимуществото му пред данъчната оценка е, че отпадат фактори като зониране, вид на конструкцията и амортизация на имота. "От 1 януари тази година застроената площ се прилага като база в Бобовдол и планирахме да анализираме ефекта от промяната към средата на годината, за да видим дали тя е работеща. Кърджали също прие наредба, според която застроената площ ще е база за таксата от 1 януари 2017 г.", каза Барбалов.

Затягане на общинските разходи за боклук

Много по-строг регламент за изготвянето на план-сметката за отпадъците, от която зависи размерът на таксата, предвижда още проектът на финансовото министерство. Сметната палата ще проверява какви точно разходи включват общините в план-сметката и, ако те нямат връзка със сметосъбирането, третирането на отпадъците и почистването, няма да бъдат признавани и ще се вадят от общата сума за следващата година. Преди години одититорите в свой доклад разкриха, че общините масово включват несвойствени разходи в сметката за боклука.

"Когато в приет от Сметната палата одитен доклад или по друг начин е установено, че в план-сметка за предходна година са включени разходи, които не са разходи за дейности по предоставяне на услугата, план-сметката, която предстои да приеме общинският съвет, се коригира в намаление със стойността на тези разходи", се посочва в проекта. Ако за управлението на отпадъците се ползват други източници на финансиране, въпросните суми също се вадят от план-сметката. Заложена е и доста по-голяма публичност в сравнение с настоящата на разходите на общините за боклук.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ognian Garkov
    #8

    Поскъпването на билетчетата ще повиши приходите на общинските хрантут..., пардон – служители. Избори идват, т.е. = ръст на таксите за боклук. За финансиране на следващите защо да не почерпим социален опит от „владичеството до 1878 г.” ? Имало е напр. диш-парасъ, данък за изхабяване на зъбите на властимеющите при ядене, изземван естествено от раята. Какво ни пречи? Недоумявам също така: как все още самоковлийската СтолОбщ не е въвела дaнък върху консумацията на въздух?

  2. Знайко
    #7

    Когато в САЩ през 30-те години отмениха "сухия режим" "Коза ностра" се прехвърли на боклука и профсъюзите.

  3. Стефанов
    #6

    гарантирано от ГЕРП, както и билетчето от 1,6 ....тия боклуци съвсем се оляха

  4. Мони_deactivated_1480055728
    #5

    Скъсахте се от командировки в Европа и Света за да се запознаете... Там не е перфектно, но работят черните торбички /даже и по "улиците" на Венеция!/ и т.н. Трябва да има съзнание, но и Контрол. Назначихте 1000 души в студ и пек да се разхождат само в центъра за синята зона.Къде ви са инспекторите и Общинската полиция. Първите години ,ще има десетки обжалвания на решението във Административните съдилища/главно за размера на ТАКСАТА/!

  5. Мони_deactivated_1480055728
    #4

    Замърсителят заплаща! "формулата" е Себестойността на услугата"и нито стотинка повече и ще се смята от външни експерти.ЗАКОНЪТ за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност изисква точно това, С МЕТОДИКАТА по Чл. 7а. (Нов - ДВ, бр. 39 от 2011 г., в сила от 1.01.2012 г.) (1) Таксите, събирани от административните органи във връзка с регулирането и контрола върху стопанската дейност по този закон, се определят по методика за определяне на разходоориентиран

  6. Oanis
    #3

    Да напълниме гушката на аверите на Тато. .

  7. Коментарът е изтрит в 20:24 на 30 май 2018 от автора.
    #2
  8. Територия на Мики Маус
    #1

    Тряя храним приятелите на баш Мутрата като Вълка, Пашата и други! Те са навързани за НАШАТА такса смет! В градове като Кюстендил и Благоевград такса смет е 5-6 пъти по-ниска! Защото за чистотата се грижи общинска фирма, а не честен частен концесионер, приближен на Тартора!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.