Нова платформа ще дава информация за колите "втора ръка"

Над една четвърт от катастрофите у нас са заради техническа неизправност на автомобила

Нова платформа ще дава информация за колите "втора ръка"

Нов проект ще направи пореден опит да отсее "читавите" употребявани автомобили, които се предлагат на българския пазар. Идеята е на сайта "Карстори" и идва от факта, че в момента около 80 – 90% от предлаганите за продажба коли "втора ръка" имат скрити дефекти. Това съобщи основателят на сайта Явор Иванов по време на дискусия "Некоректните търговски практики на пазара за продажби на употребявани автомобили".

Над 40 на сто от европейците са имали поне един сериозен проблем месец след сделката с купен употребяван автомобил. Това показва последното проучване на пазара в ЕС, направено по поръчка на Европейската комисия. Всеки четвърти в допитването се е оплакал от нечестни търговски практики.

Подобно проучване за България няма. В статистиката за катастрофите не влиза процента на пътните инциденти заради техническа неизправност. Експертите от Института за пътна безопасност обаче смятат, че този фактор е виновен за около 25% от пътните произшествия.

Най-чести проблеми с автомобилите втора ръка

Въпросът с техническата изправност на автомобилите втора ръка е много сериозен. Това, което в момента пазарът предлага, е в състояние, което сериозно застрашава безопасността на движението, е мнението на Димитър Ганев, бивш ръководител на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", който сега е част от "Института за пътна безопасност".

Според него липсата на регулация от страна на държавата на този бизнес води до непрозрачни взаимоотношения между продавача и купувача.

Според експертите от института масово от Италия се внасят автомобили с повредени двигатели, претърпели удари, които преди продажба, се привеждат в търговски вид.

Около 80-90 на сто от колите в Горубляне и други подобни автоборси са претърпели катастрофи, посочиха експертите.

Всяка трета кола е с манипулиран километраж, но "постегнати, напудрени", се предлагат на клиентите, които в по-голямата си част поради некомпетентност стават лесна мишена за злоупотреби, коментира Явор Иванов.

Много скрити дефекти на тези автомобили не се обявяват и купувачите са в неведение, каза още Димитър Ганев.

По думите му честа практика е фалшифицирането на сервизни книжки, скриване на проблеми с въздушните възглавници, АВС системата, колите с изкривена геометрия.

Димитър Ганев посочи и друг проблем - ако внесеният от чужбина автомобила има действащ технически преглед от някоя страна от ЕС, при регистрацията в КАТ той не минава подробна инспекция. Така на пътя може да излезе и опасно превозно средство, ако проблемът с него се е появил между прегледа и регистрацията у нас.

За съжаление от страна на държавата няма решителност за решаване на проблема с автомобилите втора ръка, защото липсва регулация на този бизнес, коментира Богдан Милчев, от Института за пътна безопасност.

Платформата – история на автомобила

По тази причина от "Карстори" са разработили система за установяване на техническото състояние на колите втора употреба.

За момента с проекта са ангажирани около 15 сервиза, основно на официалните вносители на автомобили, които покриват около 40% от предлаганите в България марки. Амбицията на създателите на платформата е до края на годината да има пълно покритие.

Основателят на сайта Явор Иванов обяви, че всеки, които продава употребявана кола, независимо дали е търговец или частно лице, може да я предложи на проверка и да получи сертификат, ако всичко по нея е наред. Цената на проверката е различна за всеки оторизиран сервиз.

Така всеки купувач ще може да получи гарантирана достоверна информация за техническото състояние на харесания автомобил, ако информацията фигурира в базата данни. Основната част от нея ще е общодостъпна, а пълната ще се предоставя срещу заплащане.

Идея с близо 10-годишна история

Идеята да се предлагат на пазара проверени употребявани автомобили не е нова. Такива могат да се намерят при повечето вносители на нови коли. През 2008 г. опит за въвеждане на сертификат за проверен употребяван автомобил, който да ползва и гаранция, направиха от Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА), която обединява автокъщите.

Изпълнителният директор на АВА Цветелина Цанева коментира пред "Дневник", че проектът не е стигнал доникъде. Основният проблем идвал от нежеланието на купувачите да платят исканата цена за обслужване и проверка на избрания автомобила, за да му се даде гаранция.

Според нея единственият шанс нещо да се случи е държавата да се ангажира със създаването на своеобразно електронно досие на всяка кола в България, в което да има данни за нейната история, обслужвания, произшествия и т.н.

Решението може да дойде от ЕС

Все още няма яснота дали ще бъде заложено подобно изискване – пълно досие за всеки автомобил в някой от трите закона, които ще заменят сегашният Закон за движение по пътищата. Това са Закон за движение по пътищата, Закон за водачите и Закон за пътните превозни средства, които трябваше да са готови в началото на годината и да се пуснат за обществено обсъждане, но това все още не е факт.

Според Димитър Ганев проблемът е, че за обсъждане ще излязат вече готови закони, като не е потърсено мнението на широк кръг експерти още при тяхното изработване.

При една от последните промени в сегашния Закон за движение по пътищата беше предвидена глоба за манипулиране на километраж на моторно превозно средство, но все още няма строен механизъм за прилагането на новите моменти. 

Както обикновено, решението може да дойде от Европейската комисия, която предвижда да се създаде платформа с пълните технически данни за всяко превозно средство, което се движи на територията на ЕС. Подобен регламент се очаква да влезе в сила най-рано през 2020 г., каза Димитър Ганев.

Шведският опит

На днешното обсъждане на проблема с употребяваните автомобили присъстваше и членът на управителния съвет на Института за пътна безопасност Йоран Свенсон. Той посочи, че в родната му Швеция има браншова организация, в която влизат търговци на употребявани коли и сервизи, като те предлага гаранция за всяко превозно средство.

В зависимост от неговата възраст срокът е от половин година до един месец, като има и контролен орган, който да проверява дали добрите търговски практики се спазват. Отделно по темата работи сериозно и Комисията за защита на потребителите, която често излиза с препоръки.

Вътрешно каре

Новите коли в ЕС ще са с автоматична връзка с телефон 112

От 31 март влезе в сила задължението всички нови автомобили и малки товарни автомобили в Европейския съюз да бъдат оборудвани със системата eCall, съобщи италианската агенция "Аджи".

Системата представлява ново устройство, което в случай на забавяне, причинено например от инцидент, автоматично се обажда на спешния номер 112, който е валиден за всички 28 страни членки на ЕС.

Сензори в автомобила автоматично ще съобщават местонахождението му, точното време и посоката, в която е пътувал по време на инцидента.

Импулсът може да бъде и ръчно активиран, като се натисне съответния бутон от арматурното табло.

Устройството eCall стана задължително с регламент 2015/758 на ЕС в контекста на мерките за намаляване броя на жертвите на пътя до 2020 г.

През 2016 г. в Европа при пътни инциденти са загинали 25 500 души, а тежко ранени са 135 000.

Още по темата
Още от България

Кой печели предизборно от поредната драма около Изборния кодекс?