
Изявлението идва само два дни след като НАПИ обяви, че доизграждането на магистралата ще бъде включено в Оперативна програма “Транспорт“ (ОПТ) на мястото на две отсечки от магистрала “Струма“, което означава европейско финансиране за проекта, но и пълен контрол от страна на Брюксел. След съобщението от сряда транспортният министър Петър Мутафчиев заяви, че не е обсъждал такъв вариант за "Тракия" с агенцията и настоява тя да изпълнява програмата по начина, по който е първоначално одобрена.
С новата схема, предложена от НАПИ в петък, се дава зелена светлина на правителството да разпредели преди края на мандата 300 млн. лв. бюджетни пари за за най-одумвания за корупция проект.
Строителството на отсечките по Лотове 2, 3 и 4 на "Тракия" ще бъде включено в ОПТ. Докато трае процедурата и договарянето на промяната в оперативната програма с ЕК, което отнема време, НАПИ има готовност да стартира тръжните процедури по трите лота с осигурените бюджетни средства, се казва в съобщение на агенцията.
Пояснява се, че това е стандартна европейска практика, използвана и от други държави при финансиране на инфраструктурни обекти по ОПТ и България може да я приложи.
За да се ползват средства по ОПТ за трите лота на "Тракия", тръжните процедури трябва да бъдат обявени и проведени по европейските правила. Същото условие трябва да бъде спазено и при сключване на договорите с избраните изпълнители.
Агенцията посочва, че разполага с утвърдените договор и тръжна методика, за да проведе търговете за трите лота изцяло по европейските изисквания на оперативната програма.
НАПИ е готова да стартира още в рамките на тази година и търговете за строителството на Лот 1 и Лот 4 на "Струма". За Лотове 2 и 3 агенцията е готова само да почне с изготвянето на проектите.
От НАПИ обясняват, че оперативните програми дават възможност вложените в строителството бюджетни средства да бъдат възстановени, ако тръжните процедури са проведени и договорите са сключени по европейските правила. Тази схема ще бъде приложена за първи път у нас именно с магистрала "Тракия".
Правителството реши да доизгражда аутобана с бюджетни средства след като миналото лято се провали концесията с българо-португалския консорциум и големи пътностроителни фирми предложиха да инвестират свои пари в проекта, след което държавата да се разплати.
Все пак държавата обяви търгове за две отсечки на магистралата, но те бяха прекратени в края на 2008 г. малко преди финализирането им по настояване на ЕК. Това стана след оплаквания на чуждестранни компании, че условията на конкурсите дават предимство на българските участници. Противоречието с правилата на свободната конкуренция, високата стойност на проекта и скандалите с пътното ведомство от миналата година, накараха ЕК да поиска пряк контрол върху проекта.
Въпреки това България около три месеца отказваше да даде еднозначен отговор приема ли предложението на Брюксел, а регионалният министър Асен Гагаузов дори заяви, че вариантът не е приемлив, защото строежът щял да се забави с година-две.
Последната на този етап и вероятно окончателна позиция на НАПИ ще бъде внесена в Управляващия орган на Оперативна програма "Транспорт" в транспортното министерство.

Полезна ли ви беше тази статия?
Ще се радваме, ако подкрепите електронното издание Mediapool.bg, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
Подкрепете ниАбонирайте се за най-важните новини, анализи и коментари на събития от деня. Бюлетинът се изпраща до електронния Ви адрес всеки ден в 18:00 часа.
Абонамент