По жалба на онлайн медии

Нова ТВ е разследвана за злоупотреби в рекламната си политика

Нова ТВ е разследвана за злоупотреби в рекламната си политика

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е образувала производство срещу "Нова Броудкастинг Груп" и  свързаната с нея "Нет Инфо" по жалби на четири онлайн медии, според които със съгласувана рекламна политика двете компании злоупотребяват с господстващото си положение, нарушават конкуренцията и увреждат средата, принуждавайки рекламодателите да им предоставят по-голямата част от бюджетите си за интернет реклама.

Проверката е започнала на 11 юни, става ясно от сайта на КЗК. Жалбите са на  "Уебграунд", която притежава сайтовете Actualno.com и Expert.bg, "Спортал.БГ" – собственик на едноименния спортен сайт,  "Офф Медия", управляваща Offnews.bg, както и и "Дир.БГ". Сега "Нова Броудкастинг Груп" и притежаваната мажоритарно от нея дигитална платформа "Нет Инфо" ще се разследват прилагат ли съгласувани практики в рекламата си, дали определят пряко или косвено цени или други търговски условия, чрез които да разпределят рекламния пазар или източниците си на финансиране чрез реклами, с което да ограничават конкуренцията.

Четирите онлайн медии атакуват предлаганата от "Нова Броудкастинг груп" комбинирана отстъпка в рекламната ѝ тарифа от 1 януари 2018 г. Същата е тарифата и на "Нет Инфо". Тя предвижда преференциални отстъпки на пакетна услуга ТВ + Интернет реклама, която обаче се дава на фирми, които гарантират бюджети в поддържаните от "Нет Инфо" сайтове. Тогава са възможни и допълнителни отстъпки за рекламодателя.

Според жалбоподателите, подобно условие не само обезсърчава конкурентните на пазара, но и в голяма степен поставя клиентите-рекламодатели в положение на принуда. От друга страна, по този начин ще се стигне до изкуствено пренасочване на потребителското търсене в посока предлаганите от "Нова Броудкастинг Груп".

Останалите медийни фирми и доставчици на интернет реклама не могат да се конкурират с подобно предложение, тъй като не разполагат с телевизионен ефир и не могат да предоставят комбинирани отстъпки. Това ги поставя в крайно неизгодно положение и техните рекламни оферти няма как да бъдат предпочетени, мотивират претенциите си "Дир.бг", "Офф Медия", "Уебграунд" и "Спортал.бг."
 
Те смятат, че общата рекламна тарифа на двете дружества води до пряко или косвено определяне на цени или други търговски условия и поставяне сключването на договори в зависимост от поемането от другата страна на допълнителни задължения или от сключването на допълнителни договори, които по своя характер или съгласно обичайната търговска практика не са свързани с предмета на основния договор или с неговото изпълнение.

Това застрашава конкуренцията и влошаване качеството на услугата интернет реклама, посочва се още в жалбата.

Проверката на медийната група идва в момент, в който трябва да бъде финализирана продажбата на "Нова Броудкастинг Груп" на компанията на чешкия милиардер Петър Келнер "ПиПиЕф Груп". Постигната сделка с шведската "Модърн Тайм Груп", която притежаваше "Нова телевизия", за 185 млн. евро бе обявена в началото на февруари 2018 г. Промяната на собствеността трябва да бъде одобрена от КЗК, но антимонополната комисия все още не е започнала да разглежда ефекта на сделката върху медийния пазар. В същото време комисията извършва и проучване на медийния пазар в България.

"ПиПиЕф" паралелно постигна сделка и с норвежката "Теленор" за придобиването на мобилния ѝ оператор в България като подозренията се, че целта на Келнер е обединение на възможностите на медийната и телекомуникационната компания. Придобиването на "Теленор България" също трябва да бъде одобрено от КЗК, но и по него няма особено движение.

Още от Бизнес