Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новата американска помощ

0 коментара

Президентът Буш предложи рязко увеличение на американската помощ за други страни, която досега постепенно намаляваше. В съвременната история на САЩ има само два аналогични случая - програмата Съюз за прогрес на президента Джон Ф. Кенеди и Планът Маршъл на президента Хари С. Труман. Приликата с тези две предишни инициативи не е съвпадение. И в двата случая Съединените щати поемат дългосрочни ангажименти, защото свързват бедността в чужбина със заплахи за сигурността у дома. Страхът, че бедността ще роди комунизъм - в развиващия се свят през 60-те и в Западна Европа през 40-те години - беше основният мотив в миналото.

Днес имаме нова причина да се страхуваме от бедността в чужбина - тя ще роди терористи, които ще ни нападнат у дома. Привържениците на увеличената чуждестранна помощ, които от години изтъкват морални и практически основания, не са особено доволни от тази логика. Все пак връзката между бедността и терора не е толкова очевидна, ако се вземе предвид факта, че повечето от терористите от 11 септември бяха мъже от средната класа в Саудитска Арабия, една от най-богатите страни в развиващия се свят. Но след като години наред водят кампания за по-голяма чуждестранна помощ, тези хора няма да се взират толкова в подбудите за сегашното решение.

Чуждестранната помощ едва ли е най-подходящото средство, на което да разчитаме за трайни резултати в кратък срок. Президентът Буш се опита да сложи край на тенденцията на провалените помощи като предложи нов подход - САЩ да дават пари само на страни, които сериозно възнамеряват да извършат реформи. Тази позиция отразява новата логика на подпомагането, синтезирана в доклад на Световната банка преди няколко години. Докладът показа, че помощта работи в страни, които извършват реформи, а не в страни, които ги избягват.

Всичко това звучи добре, но както става с повечето инициативи при отпускането на чуждестранна помощ, то няма да сложи край на проблемите. От десетилетия Съединените щати насочват по-голяма помощ към избрани партньори в сферата на сигурността. Във войната срещу тероризма желанието да се възнаградят съюзниците - независимо дали са реформатори или не - ще е още по-голямо. Само седмица преди да заяви, че ще предоставя помощ срещу реформи, президентът Буш се срещна в Белия дом с президента на Узбекистан Ислам Каримов - в никакъв случай виден реформатор - и му обеща нови големи суми. Увеличава се и американската помощ за Пакистан, докато по същото време президентът Первез Мушараф обявява референдум, за да утвърди авторитарното си управление. Ако има някаква ясна нова тенденция в американската политика в областта на помощите, това е склонността да се отделят суми за страни, които помагат във войната срещу тероризма, без значение как те гледат на реформите.

Нещо повече, дори и Съединените щати да подходят сериозно в намерението си да наградят реформаторите, решението относно това кой извършва реформи не е лесно. Да вземем Русия. Президентът Владимир Путин предложи реформа в съдебната система - една от ключовите области. Но същевременно той манипулира закона, за да преследва независимите медии, и изцяло го пренебрегва в Чечения. Трябва ли Путин да бъде смятан за реформатор и деец за правова държава, или за нарушител на правото? Изборът е политически, а не технически. Много други случаи по света са също толкова сложни.

Ако едно правителство недвусмислено се заеме с икономически реформи, то може да загърбва политическите. Съществува риск демокрацията да се загуби в стремежа към икономически реформи. Тунис например е отличник на Световната банка. Страната предприе сериозни и ефективни икономически реформи, но същевременно систематично наложи политическата репресия. Дали тя е реформатор или парий в новата политика за подпомагане?

И накрая, изглежда привлекателно да възнаградим с помощ само добрите реформатори. Но по-голямата част от най-бедните страни в света, които силно зависят от чуждестранна помощ за елементарното си оцеляване - не се справят с реформите. Наистина ли ние и останалите донори сме готови да ги изоставим като така увеличим човешкото страдание и да насочим помощта към отличниците, които много по-малко се нуждаят от помощ?

Новата логика на чуждестранната помощ вероятно е удачна в дългосрочен смисъл. Но идеята, че подпомагането само на реформаторите ще реши повечето проблеми, е илюзия. Този път вече е постлан с прекалено много захвърлен ентусиазъм.

*- Авторът е вицепрезидент на фондация за мир Карнеги.

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.