Новата концесия на летище София – повече пари и опция за удължаване

Завишени са и критериите към кандидатите, БСП иска спиране на обявената процедура

Летище София, сн. БГНЕС

Изграждането на нов трети терминал, разширяване на втория и евентуално нова писта се изисква от бъдещия концесионер на летище "София". От него се очаква още да развие и засили позицията на летището като регионален център като разработи нови маршрути от и до София. Това става ясно от публикуваните в четвъртък условия по новата концесионната процедура на най-голямото летище у нас. Те са значително завишени спрямо предишната, която беше прекратена от служебния кабинет на Огнян Герджиков, след намесата на президента Румен Радев поради съмнения за предизвестен победител.

За да няма никакви съмнения сега процедурата беше подготвена с помощта на Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. Очакванията са с тяхна помощ да бъде привлечен стратегически инвеститор.

Въпреки това БСП поиска прекратяване на процедурата.  Аргументът им е, че аеропортът е печеливш и е обект на националната сигурност. От левицата изказаха съмнения, че процедурата отново е нагласена и има избран изпълнител от една съседна на България държава, по думите на депутата Елена Йончева.

Ръст на концесионните плащания и инвестициите

Срокът на концесията остава същият – 35 години, но сега има възможност за удължаване с една трета. Причината е в сериозните инвестиции, които се изисква да направи бъдещият концесионер – най-малко 1.17 млрд. лв. (600 млн. евро). При старата процедура бяха предвидени инвестиции от 306 млн. лв.

Най-голямата инвестиция е свързана с изграждането на трети терминал на летище София до десетата година на концесията. Предвидено е и разширяване на терминал 2. До петата година пък концесионерът има задължение да направи проучване дали е необходимо да се строи нова втора писта на летището. При доказване на необходимост от изграждането ѝ има задължение да я построи. Тъй като това са значителни инвестиции е дадена възможност за удължаване на срока на концесията с още близо 12 години.

Няма промяна в авансовото концесионно плащане и то остава като в предишната процедура - 550 млн. лв. без ДДС. Средствата ще се използват за погасяване на дълговете на БДЖ и закупуването на нов подвижен състав за държавните железници, по думите на транспортния министър Ивайло Московски.

Увеличава се обаче размерът на годишното концесионно възнаграждение на не по-малко от 15 милиона лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности за текущата година. При старата процедура годишното концесионно възнаграждение беше не по-малко от 10 млн. лв. без ДДС или 7% от общия размер на приходите.

Така постъпленията за държавата за срока на концесията се очаква да надхвърлят 1 млрд. евро (близо 550 млн. евро). Това е със 175 млн. лв. повече спрямо предишната процедура.

Причината за завишаване на плащанията и инвестициите към бъдещия концесионер е, че сега разчетите са правени на базата на последните данни за пътникопотока през летище "София". Спрямо предишната процедура той е нараснал с около 1.5 милиона пътници основно заради нискотарифните авиокомпании

Разчетите показват, че приходите за концесионери за 35 години ще бъдат в размер на 3.46 млрд. евро, а ако има удължаване на срока на концесията ще достигнат близо 3.9 млрд. евро.

Търсят се по-класни оператори

Минималните изисквания към участниците също са завишени. Иска се те да оперират поне едно международно летище с над 10 милиона превозени пътници годишно.

Освен това кандидатите трябва да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години от минимум 200 милиона евро, ако участват самостоятелно, ако претендентът е консорциум, прагът е 300 млн. евро.

Необходимо е да имат и опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, който да надвишава 400 милиона евро. Това трябва да е станало след 1 януари 2008 г.

Гаранцията за изпълнение на концесията е 15 млн. евро.

Бъдещият концесионер е задължен да пренаеме на трудов договор всички сегашни служители на летището, като се запазват заплатите им и социалните им придобивки в момента. Концесионерът няма право да намали или увеличи персонала с повече от 5 на сто през  последните две години от концесията, освен ако държавата му разреши..

Оценяването на участниците

Срокът за подаване на заявленията за участие в процедурата е до 13 часа на 22 октомври. Депозитът за участие е 2 млн. евро.

При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение - 55%.

Оценката на техническото предложение е с относителна тежест 45%. Техническото предложение ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.

Евентуалните кандидати

Авиоексперти очакват в процедурата да се включи турската TAV, която е собственик на летището "Ататюрк" в Истанбул, германската Fraport, която заедно с варненската група "Химимпорт" е концесионер на аерогарите във Варна и Бургас, както и турската Limak, която е оператор на летището в Цюрих.

Освен от балканските страни заявка имало и от британския оператор "Манчестер Еърпорт Груп", който оперира летищата Манчестър, Лондон Станстед, Йист Мидландс и обслужват почти 60 милиона пътници но година.

Неофициално се говори и за интерес от страна на руски компании. По време на първата процедура се появиха информации, че руската "ВТБ Капитал" (VTB Capital) ще участва заедно с турския холдинг "Лимак" (Limak Holding) и швейцарската "Флугхафен Цюрих" (Flughafen Zuerich).

По информация от МТИТС интерес към концесията на летище "София" по време на първата процедура бяха заявили и оператори от летищата в Мюнхен, Франкфурт, Цюрих, Ванси, Лион, Дъблин, както и инвестиционният фонд, който стои зад лондонското летище "Хийтроу".

БСП внесе искане в парламента за прекратяване на процедурата

В деня, в който официално бяха публикувани условията по концесионната процедура на летище "София", БСП внесе искане в парламента за прекратяването ѝ.

"Днес внесохме проект на решение в Народното събрание, с което да се възложи на Министерство на транспорта да прекрати откритата вече процедура на концесията", каза Елена Йончева в парламента. Тя допълни, че БСП подготвя законодателни промени, с които да се забранява обектите, които засягат българската национална сигурност и такива, които са в списъка на забранените за приватизация, да бъдат отдавани на концесия.

БСП ще обжалва във Върховния административен съд и отказа на правителството да предостави на парламента информация за условията на концесията на летище "София", каза още Йончева. 

На депутатите от левицата беше отказан достъп и до докладите и анализите за летище "София", изготвени от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. Според министър Московски отказът е заради клауза "конфеденциалност" между правителството и двете финансови институции.

По думите на Йончева обаче това показва, че тази концесия е нагласена и има предварително избран победител. Тя посочи, че се е появила информация, че се подготвя спечелването на  концесията от една съседна на България държава.

"Получихме информация, че се готви драстично съкращение на служителите на летището, които са били заплашвани да мълчат, за да не бъдат уволнени още сега, както и за увеличение на цените на услуги", каза още Йончева.

Публикуваните по-късно документи обаче не се предвиждат съкращения. Напротив концесионерът има задължение да ги пренаеме, като запазват длъжностите, заплатите и социалните им придобивки.

Още по темата
Още от Бизнес