Новата продажба на “БДЖ Товарни превози” съгласувана със Световната банка

Билетите за влака ще поскъпнат в края на годината

Новата продажба на “БДЖ Товарни превози” съгласувана със Световната банка

Новите условия по продажбата на “БДЖ Товарни превози” са съгласувани със Световната банка, съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски пред Mediapool. Той отрече   приватизацията да е спряна   по настояване на финансовата институция, от която БДЖ очаква спасителен заем за над 460 млн. лева. 

Решението е взето от българското правителство, защото преценихме, че само с един кандидат няма да има реална конкуренция, а целта е успешно да продадем компанията”, обясни Московски. Той се надява това да се случи до края на годината. Под успешна сделка министър Московски обясни, че разбира продажба за над 200 млн. лв.

Новата процедура по приватизацията на “БДЖ Товарни превози” се очаква да започне до месец и половина при значително по-ниски критерии. Раздържавяването тръгна с фалстарт след като само офшорката "Дует реълуей България" остана в надпреварата. Според публикации в пресата зад регистрираната в Кипър компания стои българо-руският банков тандем Корпоративна търговска банка – "Внешторгбанк" (ВТБ), които вече успешно придобиха “Булгартабак” и БТК.

Склонен съм да приема критиките, че заложените критерии за продажбата на “БДЖ Товарни превози” спрямо настоящото ѝ финансово състояние бяха високи, но това показва, че не сме имали никакво намерение да подаряваме компанията, каза министър Московски. Той обаче нарече пълни глупости твърденията, че се продава перлата на БДЖ. “Не знам каква перла има в главите на опозицията”, каза Московски.

Според транспортния министър “БДЖ Товарни превози” има потенциал, защото държи 70% пазарен дял в превоза на жп товари. Дългосрочно с преструктуриране на компанията инвеститор би могъл да я изведе на печалба, смята министър Московски.

 

Според синдикатите на полугодието компанията е на загуба с 7 млн. лв.

 

Цените на билетите за влака поскъпват

 

В края на годината ще е ясно с колко и от кога ще поскъпнат цените на билетите за влака. Това ще стане след анализ, който да отчете увеличението на цените на горивата, енергията и суровините. До септември, октомври няма да има увеличение на цената на жп билетите, каза Московски.

Транспортният министър се надява, че финансовият му колега Симеон Дянков няма да остави работещите в железниците без заплати. Московски посочи, че държавната субсидия на БДЖ се полага по закон, защото с нея се покриват преференциите за социално слабите, учащите и военните, които ползват железниците.

Министър Дянков спря субсидията заради неплащането на заем от страна на БДЖ и насочи парите за погасяване на кредита, тъй като целта е да влязат пари в банката.

Немислимо е с вълшебна пръчка да се извади БДЖ от тежкото финансово положение, каза министър Московски. Той допълни, че компанията има дългове за над 800 млн. лв. и няма външно финансиране.

Довършване на транспортните коридори

Довършване на транспортните коридори през следващия програмен период 2014 – 2020 г. с европейски средства е целта на Министерството на транспорта.

От пътните – това е магистрала “Струма” с пътя през Кресненското дефиле, както и магистрала “Хемус” от София до Варна.

При жп проектите за следващия програмен период остава довършването на отсечката Септември – София – Драгоман. По този начин турската и сръбската граници ще бъдат свързани със скоростна жп магистрала, отбеляза министър Московски.

Софийското метро ще продължи с изграждането на третия метродиаметър от жк. “Овча купел” към бул.”Ботевградско шосе”. При водния транспорт се залага на стротилеството на интермодални терминали.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?