Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новата система за таксуване в градския транспорт на София ще струва до 88 млн. лв.

Най-рано през 2020 г. ще плащаме за изминато разстояние или за време

6 коментара
Плановете са хартиените билети да отидат в историята през 2020 г. Снимка: БГНЕС

Новата система за пътуване в градския транспорт на София ще струва на столичани до 88 млн. лв. за период от 10 години. Това е почти толкова, колкото са дълговете на градския транспорт в момента. За изграждането ѝ няма да се теглят заеми, а ще се разчита на увеличаване на собствените приходи. Изплащането и ще става всеки месец в продължение на 10 години.

Таксуването на пътниците ще става за изминато разстояние или време, а ефектът ще е намаляване на цената на единичното пътуване. В момента то е средно около 0.80 лв., а единичният билет струва 1.60 лв. независимо дали се возите за една спирка или от кв."Люлин" до кв."Младост". Амбицията е новият по-справедлив начин за заплащане на ползването на градския транспорт да бъде въведен най-късно през 2020 г.

В петък бе представена обществената поръчка за избор на изпълнител на т.нар. "тикет система" от председателя на Столичният общински съвет (СОС) Елен Герджиков и ръководството на Центъра за градска мобилност (ЦГМ).

Условията за търга се очаква да бъдат одобрени от СОС преди Коледа, а през януари - и самата поръчка. Срокът за подаване на оферти ще е около три месеца. Ако няма обжалвания на поръчката, се надяваме през лятото да подпишем договор с избран изпълнител, каза Герджиков.

Изпълнителят ще трябва да разработи и внедри системата за срок от две години. През това време съветниците трябва да одобрят кой модел ще се приложи в София – за изминато разстояние, за време или смесен. Към момента те нямат позиция по този въпрос.

По думите на Герджиков към този момент не се предвижда промяна на цените на картите за градския транспорт. Напротив - "крайният ефект е намаляване на цената на единичното пътуване" и увеличаване на приходите от продажбата на превозни документи, каза той.

Ако сега едно пътуване струва 1.60 лв. независимо дали се возиш за една спирка или за 10, след въвеждането на новата тикет система с този превозен документ ще можеш да се возиш 60 минути. Все пак не е сигурно, че този пример ще е валиден след две години, защото политическото решение за модела и тарифата ще бъде взето на по-късен етап, уточни председателят на СОС.

Изискванията към кандидатите

Заложените изисквания към кандидатите в процедурата гарантират привличането на участници с доказан опит в изграждането на подобни системи, каза Герджиков.

Те трябва да имат поне 5 такива изпълнени системи за електронно таксуване на пътници в градския транспорт. Поне една от изградените системи трябва да е била за обслужването на най-малко 300 000 пътувания дневно. Изградените предишни системи от кандидатите трябва да са били за поне 500 превозни средства и да включват поне два от четирите вида наличен градски транспорт в София.

Техническото предложение на кандидатите е с тежест в оценката от 70%, а цената – 30%.

За да няма съмнения, че търгът е нагласен, ще бъде създаден Комитет по наблюдение на обществената поръчка. В него ще има съветници от всички политически групи в СОС. Те ще контролират сроковете и качеството на изпълнението на поръчката, каза Герджиков.

Двойно поскъпване на тикет системата за по-малко от година

Въвеждането и експлоатацията на тикет системата в градския транспорт през следващите 10 години ще струва на столичани до 88 млн. лв. Преди по-малко от година беше представена тикет система, която струваше около 20 млн. лв. само за изграждането ѝ. Сега този компонент е 40 млн. лв.

Разликата беше обяснена с факта, че двете системи нямат нищо общо помежду си. Предишната е била само за три години, след което системата не оставала за ЦГМ. Отделно операторът взимал процент от всеки продаден превозен документ, което в новата система ще е в сила само за онлайн продажбите.

От сравненията, които направи шефът на градския транспорт Кристиян Петров, цена от 88 млн. лв. е дори евтина. За сравнение той даде пример с аналогична система, която работи в Будапеща и струва 178 млн. лв. за 5-годишен договор.

Предварителните разчети показват, че до 40 млн. лв. ще струва изграждането на самата система. В тази сума е включено поставянето на над 7500 устройства в превозните средства (до 25 млн. лв.). Монтирането на камери в над 1350 превозни средства и осигуряването на видеонаблюдението е разчетено на до 6 млн. лв. Софтуерното и хардуерното обезпечаване на системата е разчетено на около 9 млн. лв. Цялата разработка е предвидено да стане в рамките на две години от датата на подписването на договора с избрания изпълнител.

От представените данни става ясно, че в едно превозно средство ще бъдат поставени средно 5 - 6 устройства за валидиране на превозния документ, а едно такова устройство, заедно с монтажа му, ще струва на столичани около 3333 лв. Видеонаблюдението излиза дри по-скъпо. Монтирането на камери в един автобус ще излезе средно по 4444 лв.

През следващите осем години операторът ще има задължение да поддържа системата. Максималната цена, която е готова да даде ЦГМ за това е до 38 млн. лв.

Третият компонент е организирането на онлайн продажбата на билети – от компютър, телефони или банкови карти. Операторът получава процент от всеки продаден билет, който обикновено варира между 4 и 7%, по думите на Герджиков.

По този параграф ЦГМ очаква да плаща около 10 млн. лв. годишно, като очаква срещу това операторът да продаде превозни документи на стойност между 143 млн. лв. и 250 млн. лв..

Това означава, че средно на ден се очакват между 500 000 и 850 000 пътувания при средна единична цена от 0.80 лв. Петров обаче каза, че очакванията му са за над 1 милион пътувания дневно.

Съветниците от ГЕРБ и шефовете на ЦГМ са оптимисти, че броят на пътниците, ползващи градския транспорт в София, ще расте през следващите години.

Зам.-изпълнителният директор на ЦГМ Румяна Милева отчете, че поскъпването на билета от 1 на 1.60 лв. от 1 юни е довело до намаляване на хората без билет. Причината е, че една част от тях са предпочели да си купят карти. При покупката на карти е отчетен ръст от 46% за последните шест месеца, докато в същото време рязко спада продажбата на единични билети и талони от 10 билета, съответно с 43% и 27%.

Ползите за пътуващите с градския транспорт

Ползите за пътуващите с градския транспорт са много. Най-важното е по-справедливото плащане спрямо сега – за изминато разстояние или време, а не за спирка.

По-лесен и удобен начин – през телефон, банкови карти и мобилни приложения.

По-голяма сигурност за всички – пътници, шофьори и контрольори заради видеонаблюдението.

Системата ще даде и възможност за получаване на данни за пътниците в реално време. По този начин ще може да се насочват повече автомобили при натоварените линии, както и да се оптимизират маршрути, посочи Кристиян Христов.

И ако хартиеният билет може да изчезне през следващото десетилетие, то контрольорите ще останат. Новата система ще позволява те да бъдат насочвани към тези превозни средства, където се отчита, че има пътници, но няма таксуване.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. join_alex
    #6

    С тези нереално високи цени на билетите, тези милиони лесно ще си ги съберат

  2. Milenca
    #5

    Т.е. и 1,60 лв за билет няма да им стигнат на червените крадци (ГЕРБ, БСП) Тези хора са решили да изгонят и последните ентусиасти от обществения транспорт (без метрото).

  3. Jimi
    #4

    Действието деление показва следното: устройството (или устройствата) в едно превозно средство са за 3333 лв средно (това е цена за 2 ама много качествени телевизора, за лаптопи няма да говоря). Още по-интересно е с камерите - те са средно за около 4000 лв. И тук може да се спори - айде да не са от 20 лв, ама 4000 е малко прекалено. Нямало пари за харчене .... Море ....

  4. Jack Daniels
    #3

    Основното изискване сигурно ще е кандидата да е #КОЙ

  5. Калико Джо
    #2

    Не ми е ясно каква е ролята на тези камери по превозните средства и как ще плащаме за време-превоз когато много често превозните средства закъсняват или нямат осигурени връзки от един превоз до друг. Но явно задачата е да се изразходват едни пари...

  6. Кремлинско Хуйло Путлер
    #1

    "лв. независимо дали се возиШ за една спирка или от кв."Люлин" до кв."Младост"." Журналистиката ни е на нивото на политиката ни. И там е нормално да се говори на "ти".

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.