Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нови 1.5 млн. лв. за знаци, колчета и боя в синя и зелена зона в София

Работата се върши от познати фирми, но на различни цени

4 коментара
Нови 1.5 млн. лв. за знаци, колчета и боя в синя и зелена зона в София

Махнете колчетата и глобявайте за колите, спрели върху тротоарите. Това беше една от препоръките в доклада "София - град за хората" на студиото на урбаниста Ян Геел, когото общината нае, за да ѝ каже как да промени града, за да накара хората да слязат от колите и да изберат други начини за придвижване.

Столичната община обаче засега няма намерение да изпълни тази препоръка. И не само, че колчетата срещу нахални шофьори няма да се махат, но и се отделят още пари за поставянето на нови и подмяната на съществуващите. Предимно в зоните за платено паркиране.

Само в тях в момента има над 200 000 стълбчета, показват данни на Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Бройката ще расте, тъй като от миналата година местата за платено паркиране, за които отговаря центърът, нараснаха с 30 000, а не навсякъде в новите зелени зони вездесъщите стълбчета са превзели тротоарите.

В същото време има и сигнали от граждани, че чисто нови колчета се подменят с още по-нови по неясни причини. От ЦГМ твърдят, че монтирането на нови съоръжения става само когато предишните се счупят, изкривят или бъдат откъртени.


Няколко вида колчета и "гора" от знаци са обичайна гледка в центъра на София. Сн. Mediapool

Поставянето и подмяната на колчетата, както и на знаците и боята в зоните за платено паркиране е поверена на частни фирми. Съвсем наскоро ЦГМ подписа нови договори за тази дейност на стойност общо около 1.5 млн. лева и с опция сумата да надхвърли 1.6 млн. лева. След поредната обществена поръчка за избор на изпълнители за махането и слагането на колчета и знаци в синята и зелената зона играчите само сменят позициите си и с някои малки изключения повишават цените, на които работят.

Сумата от около 1.6 млн. лева ще бъде поделена поравно между дружествата "Инмат София", "Енвайро клийн" и "Трафик пътна сигнализация". Срокът на новите им контракти с ЦГМ е две години или до достигане на финансовия лимит по тях от 539 000 лева. Предишните договори бяха при същите условия, но бяха прекратени преди двегодишния срок заради изчерпването на парите.

От сега е ясно, че в трите зони, за които отговарят тези дружества, ще се свърши различна по обем работа, тъй като по два от договорите само планираните суми за изработка на знаци, колчета, маркировка надвишават заложените от ЦГМ максимални суми. В сметката не влизат средствата, които общинското дружество ще трябва да плати за монтаж и за ползване на техника.

Колко колчета ще се сменят

За целите на обществената поръчка платените места за паркиране са разделени на три зони. В документите за търга във всяка от тях са посочени еднакви количества за всеки един от артикулите. Така например поцинкованите колчета за са по 8000, тези от полимерен бетон - по 500, стълбовете за знаци са по 700, а бялата студеношприцована боя за по 12 000 кв. метра.


Според Ян Геел колчетата, които трябва да спират колите, са проблем и за пешеходците, майките с колички, хората с инвалидни колички, колелета и други. Сн. Mediapool

Победителите в поръчката се избират по два основни критерия - цени за изработка и монтаж и гаранция за маркировката, колчетата и знаците. За всяка от позициите е предвиден бюджет от 490 000 лева с опция за увеличение до 539 000 лева по решение на ЦГМ. За две от зоните се явяват по двама кандидати, а за третата офертите са три. След прегледа на техническата документация на фирмите две от тях отпадат. Така за едната зона остава само фирмата "Инмат София". За другите две печелят "Трафик пътна сигнализация" и "Енвайро клийн", които дават по-ниски цени от конкурентите си. По показателя за гаранция за знаците, колчетата и маркировката няма никаква конкуренция, защото участниците предлагат идентични срокове.

От сега е ясно, че няма как във всяка зона да бъдат сменени или поставени толкова колчета, знаци или маркировка, колкото са заложени в поръчката. Причината е, че цената само за изработване на артикулите доближава, а за две от зоните дори надвишава бюджета на ЦГМ. За първата зона, в която влизат платените места за паркиране във "Възраждане", "Сердика" и част от "Средец" цената на победителя "Трафик пътна сигнализация" по перото за изработка е близо 455 00 лева.


И още един вид ограничители за колите. Този път черни с жълти светлоотразителни ленти и по-ниски от стандартните стълбчета. Сн. Mediapool

За втората зона - "Красно село", "Триадица" и "Лозенец", "Енвайро клийн" е спечелил със сума за изработка от 767 600 лева. За третата зона, която включва платените места в "Оборище" и част от "Средец", сумата за изработка на знаци и колчета, предложена от "Инмат София" е 750 600 лева. Към тези средства трябва да се прибавят и разходите за монтаж и демонтаж, както и за механизация.

"Количествата от различните артикули са ориентировъчни и никога не се използват всичките. В договора са важни цената и срокът, а не количеството на отделния артикул, което е ориентировъчно (причината за това е, че зоната за първи път е с толкова места, за всеки от районите има различна специфика, различен интерес и на района и на гражданите), когато се достигне цената или срокът, договорът се прекратява", обясниха от ЦГМ. Добавиха, че договорите са направени гъвкави, за да се осигуряват нужните бройки за всеки артикул. Плащането е според изработеното и поставеното. Така поставените знаци може да станат повече от 700, а колчетата да са по-малко от 8000 например.

Гаранция от 6 месеца до 2 години

И трите фирми, които поддържат маркировката в синята и зелената зона, са посочили идентични гаранционни срокове за продуктите си. Най-дълги са те за знаците - 5, 7 и 10 години в зависимост от вида на фолиото. Стълбовете, на които се монтират табелите обаче са с гаранция от едва 2 години. Толкова е тя и за колчетата и маркировката, но само ако е в зона с ненатоварено движение и е направена с определен вид боя.


Гаранцията за знаците в синята и зелената зона стига и 10 години, но за стълбовете, на които се поставят е 24 месеца. Сн. Mediapool

Маркировката с друг вид боя и по улици, през които минават много коли, е доста по-нетрайна. Сроковете варират от 6 месеца за маркировка с акрилна боя в много интензивна зона, през 9, 12 и 18 месеца по малко по-натоварени улици или с по-устойчива боя.

Кога се сменят колчетата

И все пак защо са нужни още колчета? От ЦГМ обясняват, че в зелените зони, които работят от миналата година, все още има места, на които не са сложени колчета против паркиране. Там се разчитало, че водачите ще спазват закона и няма да спират на тротоара. Ако обаче оплакванията от граждани се натрупат, ще се прибягва до познатия метод - редичка от стълбчета.

Освен нови колчета, трябвало ежедневно да се сменят и такива, които са станали жертва на вандализъм. "Колчета и знаци се подменят или ремонтират ежедневно при сигнали от  граждани, кметове, инспекторат и т.н, че са повредени, при установяване на корозия или други проблеми. На ден сигналите, които получава ЦГМ за умишлено повредени колчета са около 20, които се стремим да подменим в рамките на по-малко от денонощие. Колчета се подменят и при обновяване на нови настилки на тротоари или при създаване на нова организация на движение и паркиране", обясниха от ЦГМ.


Често колчетата ставали обект на вандализъм. Сн. ЦГМ

Маркировка основно се сменяла в натоварената синя зона.

Колко струва

Изработката на едно поцинковано колче струва на ЦГМ между 17.10 лева (по договора с "Трафик пътна сигнализация") до около 24 лева (по другите два договора). Стълбовете за знаци са между 31 и 38-39 лева за брой, а квадратен метър от по-трайната бяла боя - между 4.29 лева и около 10 лева. Отново по-ниските цени са на "Трафик пътна сигнализация". За голяма част от артикулите цените за изработка се повишават в сравнение с предходните договори на ЦГМ със същите фирми.


На тази централна улица няма стълбчета против паркиране по тротоарите, а паркинг ограничители. На съседната пряка решението отново е стандартно - колчета. Сн. Mediapool

Към тези цени се добавят разходите за монтаж. За стълбче стойността е между 3.85 лева и 10 лева. Големи разлики има в направата на изкоп за бетонен фундамент, какъвто би трябвало да се прави за знаците и колчетата. Цената тук за първата зона (на "Трафик пътна сигнализация") е 60.50 лева и се е увеличила с 5 лева спрямо предходния договор със същата фирма. За другите две зони цените за тази дейност са намалели драстично - от над 47 лева до малко повече от 7 лева.

Проверка във фирмените регистри показва, че две от дружествата, които се грижат за колчетата и знаците, са били регистрирани на един адрес. Това са "Енвайро Клийн" и "Инмат София" - в блок в кв. "Разсадника". През май, преди подписването на новите договори с ЦГМ, и двете дружества са сменили адресите си.

Формално между дружествата няма връзка.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ivancho ivanov
    #4

    Данъците са добри при цивилизовано общество, при нас съвсем не! Трябват служители и сурови глоби, но пък идват все някакви избори! Противотанков тип простако-устойчиви блокчета са решение, красиви и трудни за препъване! Свободните тротоари със ясни зебри водят и до ускорен авто и трамвай поток - елементарно за "Болгар, Болгар"!

  2. Емил Станоев
    #3

    Трябва -трябва !! Нали идват избори и то е ясно че част от тези пари отиват моментално за купуване на гласове !!

  3. Отбелязвам
    #2

    Преди 50 години Тодор Живков си беше взел за любовница една грачеща чума от пловдивските села Дража Вълчева и беше дал пари да се мраморяса площада в Пловдив. Тази проста селянка викала на Живков: "До кога ще го търпя този Соресом /Corecom/ да ми разваля младежта?"

  4. Отбелязвам
    #1

    Стига! България продължава да е една свръхцентрализирана държава, която събира ВСИЧКИ данъци и ги налива само в София, за да се разкрасява само тя. И по 50 пъти за 5 години да се "ремонтират" едни и същи улици, за да се краде безогледно. За сравнение: в Швейцария отделните кантони дават само 5 % от събраните данъци на столицата Берн.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.