Нови играчи ще спасяват закъсалата магистрала "Марица"

Георги Гергов продаде пътния си бизнес на "Агромах", нова офшорка в "ПСТ Холдинг"

Преди дни започна асфалтирането на участъка от Димитровград до Харманли на магистрала "Марица"

Две сделки в пътния бранш, свързани със строителите на магистрала "Марица", станаха в последните дни. При едната има промяна на собствеността с ясени продавачи и купувачи, докато при другатавсичко тъне в мъгла и догадки. Това показват данните в Търговския регистър.

Лидерът на областната организация на БСП в Пловдив Георги Гергов е продал строителната си компания "Пътища Пловдив" на благоевградския предприемач Асен Савев, собственик на "Агромах". Цената на сделката не е ясна. "Пътища Пловдив" е основният подизпълнител на отсечката от Оризово до Димитровград на магистрала "Марица".

"Продавам, този бизнес е много обвързан с държавните поръчки, а аз съм политик. Затова не искам да ме говорят", коментира сделката Гергов пред в."Марица".

Другата сделка е свързана със строителя на отсечката от Димитровград до Харманли на магистрала "Марица" "ПСТ Холдинг".  При нея двете офшорни компани, свързани с мажоритарния собственик Първа инвестиционна банка (ПИБ) на Цеко Минев и Ивайло Мутафчиев и делът на Васил Божков са изкупени от офшорка регистрирана в Кипър, зад която не е ясно кой стои.

Другото, което предстои да се случи в близките дни, е промяната и в управлението на "ПСТ Холдинг". Така на мястото на Иван Иванов и Иван Шарланджиев ще влязат бившият главен изпълнителен директор на "Трейс груп" Цветан Цонев и бившият зам.-министър на транспорта по времето на ГЕРБ Камен Кичев, разкриха запознати с бъдещите промени пред Mediapool.

 

Търсеният ефект от двете сделки е ускоряването на строителството на магистрала "Марица", което закъснява и обектът вече е в графата рискови, по думите на транспортния министър Данаил Папазов.

 

Дълга сделка за "Пътища Пловдив"

 

Преговорите по продажбата на "Пътища Пловдив" са започнали още в края на 2013 г. и са продължили няколко месеца като спорът е била цената, твърдят запознати. Причината е, че "Пътища Пловдив" има доста дългове към банки. Дружеството тегли и оборотен кредит, за да може да финансира строителството на магистрала "Марица".

 

В крайна сметка пазарлъците са приключили през март и от 21 март вече е собственост на Асен Савев, който държи 93% от капитала. Останалите са собственост на "Кристи строй" на Кристина Иванчева. Капиталът на "Пътища Пловдив" е 1.731 млн. лв., но дружеството има да плаща задължение от 29 млн. евро към "Уникредит Булбанк", което става отговорност на новия собственик.

 

Не е ясно и какви са финансовите резултати на дружеството, защото не е публикувало финансовите си отчети в Търговския регистър, каквито са изискванията на закона. Според регистъра на камарата на строителите оборотът на "Пътища Пловдив" за 2012 г. е бил 31.5 млн. лв., докато година по-рано е бил 12.2 млн. лв. В предприятието работят 380 души.

 

Това, заради което е придобито дружество "Пътища Пловдив" е, че има множество спечелени поръчки по европрограми, предимно по селската, и отговаря за ремонта на улиците в няколко общини в Пловдивска област. Най-големият обект е изграждането на магистрала "Марица" като подизпълнител на италианската "Кооператива Муратори & Чементисти - Чи. Ем. Чи. Ди равенна".

Съгласно подписания договор магистралната отсечка от Оризово до Димитровград трябваше да е готова през ноември 2013 г., но това не се случи и срокът беше удължен до 8 юни 2014 г., което също няма как да стане, според анализа на пътната агенция, представен пред комисията по еврофондовете в парламента. Най-вероятно ще се наложи ново удължаване на срока заради археологически разкопки по трасето.

Новият собственик Асен Савев отдавна е в пътния бранш, но работи предимно по по-малки обекти като ремонт на пътища и му е нужен опит в магистралното строителство, за да може да участва в такива търгове и да не бъде само подизпълнител. Именно това е била основната причина Савев да предприеме рискованата сделка, твърдят хора от пътния бранш.

Нова офшорка изкупи "ПСТ Холдинг"

Смяната на офшорките в "ПСТ Холдинг", която от миналата година е под контрола на ПИБ, е свързана с излизането на Васил Божков окончателно от дружеството и смяната в управлението на компанията, твърдят хора от пътния бранш пред Mediapool.

 

Принципно собствениците на ПИБ искат да се отърват от фирмата, но дълго време никой не искаше да я купи заради големите дългове, натрупани към банката. Последният кредит е от края на 2013 г. и е за 50 млн. лв., сочи справка в Търговския регистър.

 

Въпреки че ПИБ влезе в управлението на "ПСТ Холдинг" няма подобрение във финансовото състояние на дружеството и то продължава да затъва, като изостава и със строежа на отсечката от магистрала "Марица" от Димитровград до Харманли, което трябваше да бъде готово още през август 2013 г., но вместо това получи двукратно удължаване на сроковете и новия пусков е в края на годината, но не е сигурно дали ще успее да го изпълни.

 

Отделно дружеството изпълнява редица инфраструктурни проекти, финансирани от еврофондовете по инфраструктурните проекти.

 

"ПСТ Холдинг" е и в българското обединение, което е избрано да строи "Южен поток" заедно с руската "Стройтрансгаз".

 

Според Търговския регистър новата офшорка собственик на "ПСТ Холдинг" е "Колвик Сървисис Лимитид", регистрирана в Кипър. Тя е изкупила акциите на двете офшорки свързани с ПИБ и делът на Божков за 281 582 лв. по номинална стойност, според книгата на акционерите. Сделката е станала на 26 март 2014 г. Действителната цена на сделката не е ясна, както и кой е скрит зад офшорката. Три независими източника от строителния бранш, както и депутати заявиха пред Mediapool, че зад офшорката стои депутатът от ДПС Делян Пеевски. Той не беше открит за коментар.

 

Според регистъра на строителите оборотът на компанията за 2012 г. е близо 141 млн. лв., а работещите са 369.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес