Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нови шефове в АПИ ще довършат търговете за пътните ремонти за 4 млрд. лв.

Преди това ще бъде направена пълна проверка на всички обществени поръчки

0 коментара
Андрей Цеков поема поста на министър на регионалното развитие от арх. Иван Шишков Сн.МРРБ

Нов ръководен екип на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще решава съдбата на поръчките за ремонт и поддържане на пътищата за близо 4 милиарда лева за 4 години. Това стана ясно от съобщение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Те предизвикаха много въпроси заради скоростта, с която предишното ръководство на АПИ опита да ги приключи – за 3 дни, по времето на избор на новото правителство "Денков - Габриел", след като тупа топката около 4 мсеца.

Така първата работа на новия министър на регионалното развитие Андрей Цеков беше да смени част от ръководството на пътната агенция. Отсранени са двама от тримата членове на Управителния съвет на АПИ.

За председател на УС на АПИ е назначен инж. Ясен Йорданов, с когото Андрей Цеков е работил заедно в "Главболаграстрой", докато беше изпълнителен директор на най-голямата строителна компания у нас.

Другото ново име е на инж. Калоян Киров. Той е назначен за член на Управителния съвет на АПИ. Тридесет годишният пътен специалист не е широко познат в бранша, както колегата му инж. Йорданов, който има около 30-годишен опит, показа проверка на Mediapool.

Десислава Паунова, която влезе в управлението на АПИ по времето на служебното правителство на Гълъб Донев, запазва позицията си. Тя е пътен специалист и е оставена, за да има приемственост в екипа и да помага в установяването на реалната картина в пътната агенция, коментираха източници от МРРБ пред Mediapool.

 

Пълна проверка на обществените поръчки

Новото ръководство на АПИ ще направи пълна проверка на всички обществени поръчки преди да вземе решение как да продължат те, каза министър Андрей Цеков по телефона за Mediapool.

По думите му тези, при които е спазен законът и няма нарушения, ще бъдат приключени. Там където се установят закононарушения ще се прецени какво да се прави, допълни той.

Андрей Цеков не се ангажира как ще процедира с обществените поръчки за пътните ремонти преди да е наясно с резултатите от разпоредения от него одит. Увери обаче, че е назначил професионалисти от бранша, на които има доверие и те ще следят за прозрачното разходване на милиардите за магистрали и пътища.

След като стана ясно, че ще има редовен кабинет предишното ръководство на АПИ в рамките на 3 - 4 дни се опита да приключи обществените поръчки за пътни ремонти, които бе обявило през февруари. Това ставаше по схемата, въведена от кабинета "Донев" - с отваряне на само една ценова оферта, най-вероятно за да не е видно, че тези на конкурентите са на по-ниски цени.

Другият притеснителен факт е, че комисията е успяла в един ден да подпише почти всички протоколи за избор на изпълнители, докато преди това обичайно АПИ се бави със взимането на решения обикновено около месец, но има и случаи, при които това се точи повече от година.

Кой кой е в ръководството на АПИ?

Нещо ново и нещо старо – това представлява новият Управителен съвет на АПИ.

Новият му председател инж. Ясен Йорданов идва от частния бизенс. Буквално до вчера е бил служител на българския клон на френската компания "Фресине Интернасионал и Сие", потвърдиха от фирмата пред Mediapool. Специалист е по напрягане на мостови съоръжения.

53-годишният Ясен Йорданов е инженер от Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) в София. Има близо 30-годишен опит в проектирането и изграждането на големи обекти от пътната инфраструктура у нас.

Започва работа в държавната навремето "Мостстрой", след което преминава в "Главболгарстрой", казаха от бранша. Работил е по мостовите съоръжения и виадуктите по магистралите "Тракия" и "Хемус". Експертизата му е оценена и в чужбина, където е работил по различни проекти.

Ясен Йорданов беше част от Междуведомствената работна група, създадена през 2022 г. от правителствто на Кирил Петков, която провери възлаганията на текущ ремонт и поддръжка на спорни пътни ремонти. По тази причина той е наясно с нещата, които са се вършели и най-вероятно продължават да се случват в пътната агенция.

Другото ново попълнение е на инж. Калоян Киров. Той е назначен за член на УС на АПИ. Магистър е по специалността "Транспортно строителство" от УАСГ в София. Има завършени курсове "Контрол върху качеството на изпълнение на строителството, за съответствие на влаганите в строежите строителни процедури със съществените изисквания за безопасност", „Координатор по безопасност и здраве по време на проектирането и строителството“ и др.

Тридесет годишният Калоян Киров има натрупан професионален опит по реализацията на множество проекти, се казва в съобщението на МРРБ, но не са посочени кои са те. В пътния бранш не е познат.

 

И нещо старо - инж. Десислава Паунова, която досега беше дясната ръка на настоящия пътен шеф Венцислав Ангелов и лискаше менчето пред служебния министър арх.Шишков, запази позицията си на член на Управителния съвет на АПИ.

Тя е магистър със специалност "Транспортно строителство" от УАСГ в София. Работи в АПИ от ноември 2018 г., като е заемала длъжностите главен експерт и директор на дирекция „Пътна безопасност и планиране на дейностите по републиканската пътна мрежа“.

В периода септември 2012 г. - октомври 2016 г. е асистент преподавател в катедра „Пътища“ в УАСГ. През октомври – ноември 2017 г. е лектор към Асоциацията на индустриалния капитал в България.

Седем смени на ръководството на АПИ за 2 години

Да си началник на пътната агенция у нас се оказа, че е един от най-ветровитите постове в държавната администрация. За последните две години се изредиха седем шефове на АПИ, които управляваха за по няколко месеца. Причината за това е нестабилната политическа конюктура, въпреки че би трябвало този пост да се заема от професионалист и да не се влияе от политическите бури.

Последният председател на УС на АПИ от времето на ГЕРБ бше Георги Терзийски.
Той стана известен със заръката на Бойко Борисов, да обиколи всички села около София и като глашатай да разнесе на хората, че няма да плащат винетки. С избухването на казуса Пролеша, се оказа, че хората са били излъгани.

 

Хпез май 2021 г. щафетата поеха Апостол Минчев, а след него - Ивайло Денчев. Двамата  бяха назначени по времето на служебния министър на регионалното развитие арх. Виолета Комитова в кабинета на Стефан Янев.

В края на 2021 г. вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов (ИТН) в кабинета на Кирил Петков назначи за пътен шеф финансиста Тодор Василев.

Но и той беше сменен от служебното правителство на Гълъб Донев. Първоначално служебният регионален министър арх. Иван Шишков назначи на поста Иво Иванов. Той се задържа по-малко от половин година и бе сменен с Венцислав Ангелов, който също изкара приблизително толкова.

Колко дълго ще се задържат поредните началници в пътната агенция предстои да разберем.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.