Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нови търгове за пътни ремонти по нови правила

Обществените поръчки на служебната власт за 4 милиарда лева вървят към прекратяване, КЗК не откри нарушения

10 коментара
Ремонтите по българските пътища са перманентни, а тапите - ежедневие Сн.БГНЕС

Състоянието на българските пътищата периодично изкарва десетки жители на протести. Срещу лошите пътища и скъпите тол такси протестира и транспортният бранш. Недоволни са и строителите на пътища заради забавените плащания през последните години и обвиненията в некачествено строителство.

Казано накратко всички роптаят срещу състоянието на пътната инфраструктура, тапите по магистралите и безкрайните ремонти, в които всяка година потъват милиарди.

Именно разпределянето на парите за пътища беше една от основните причини за падането на правителството на Кирил Петков през юни 2022 г. Милиардите изкушиха и служебната власт. В дните, когато стана ясно, че правителството на Гълъб Донев отива в историята експресно, с отстраняването на почти всички участници, бяха разпределени около 4 милиарда лева за пътни ремонти за следващите 4 години.

Така първата задача на новия регионален министър Андрей Цеков бе да назначи одит на обществените поръчки за пътни ремонти на служебната власт. Това стана след смяна на ръководството на АПИ. В управителния съвет остана единствено Десислава Паунова, "за да има приемственост" по думите на Цеков.

Днес вече е ясно, че ще бъдат обявени поредните - осми за последните 2 години, обществени поръчки за текущ ремонт на пътищата по нови правила. Търговете от времето на служебната власт вървят към прекратяване, каза пред Mediapool министърът на регионалното развитие Андрей Цеков. Той уточни, че са установени пропуски в работата на комисията, свързани с отстраняването на участници в процедурите.

Приключилият одит на 4 от обявените общо 8 тръжни процедури за възлагане на нови договори за текущ ремонт и поддръжка показва ограничителни критерии, чрез които се създават предпоставки за незаконосъобразно, непрозрачно и неефективно разходване на публични средства, коментира Андрей Цеков пред ресорната парламентарна комисия във вторник. Той допълни, че не очаква по-различни изводи от одита на другите четири процедури.

Аварийни ремонти на тройни цени

Наследството, което получава кабинетът на Николай Денков по отношение на пътното поддържане, са 32 договора, които са сключени в края на 2022 г. от правителството на Гълъб Донев. Те са с ограничени бюджети с предмет аварийно-възстановителни работи. Бяха сключени най-вече за зимното поддържане на пътищата 2022/2023 г. с хоризонт на действие до май тази година. Дотогава трябваше да са ясни победителите по обществените поръчки за 4-годишно поддържане на пътищата.

Тъй като това не се случи, договорите бяха анексирани с до 50% от тяхната стойност, а срокът на тяхното действие беше удължен до избирането на изпълнители по новите процедури за обществени поръчки. Те бяха обявени през февруари 2023 г. и се отнасят за всичките 27 области плюс магистралите.

В средата на май станаха ясни печелившите по две от общо 8 обществени поръчки. Първият милиард (963 млн. лв. с ДДС) отиде предимно за пътни фирми от орбитата на бившия пътен шеф Велико Желев и компания. В началото на март той беше задържан по дело за принуда, но този случай отшумя за седмица, а прокуратурата така и не се реши да промълви и дума по разследването.

По останалите пет обществени поръчки в началото на юни - между 2 и 7 юни, във всичките процедури са извършени действията по оценка на техническите предложения и респективно оценка на ценовите оферти. В масовия случай до отварянето на ценово предложение е допускан само един кандидат.

"Това ни накара, осъществяването на толкова много действия в рамките на един много кратък период, включително и съставянето на доклади, да назначим одит на въпросните процедури. Тъй като техническите предложения на участниците са огромни - от порядъка на няколко стотин страници всяко, и най-малкото буди съмнение доколко реалистично е в рамките на няколко дни да бъде извършена оценката на тези технически предложения, респективно на ценовите предложения", коментира регионалният министър Андрей Цеков пред депутатите от ресорната парламентарна комисия.

По думите му "другото, което породи съмнения е, че има не малко случаи, казвам в повечето случаи, допуснатият до класиране участник е само един, което също създава съмнение относно законосъобразното провеждане на процедурата".

Междувременно новият шеф на пътната агенция Ясен Йорданов отмени класиранията на избраните изпълнители за 4 областни пътни управления - Кърджали, Пловдив, Сливен и Стара Загора (на обща стойност 410 млн. лв.) - и върна процедурата на комисията за нова оценка. Причината - немотивиран избор и необосновано отстраняване на участници.

"Бланкетният характер на мотивите не позволява въз основа само на тях да се извърши преценка за законосъобразността на всички действия, предхождащи извършеното класиране и избор на изпълнител", аргументира се Ясен Йорданов.

Равносметката показва, че с днешна дата за 13 областни пътни управления определените победители не са отменени, а за 7 - ценовите предложения са отворени, но няма решения за избран изпълнител. Единствено за областите Хасково, Бургас и Ямбол не се е стигнало до отварянето на ценовите предложения, както и за всички магистрали, с изключение на участъка на "Хемус" в Североизточна България.

На практика пътищата през 2023 г. са оставени без пътна поддръжка и имаме "замаскирани дейности, които се извършват като аварийни ремонти на значително по-високи цени", спрямо развалените от служебното правителство на Стефан Янев договори за пътни ремонти, сключени по времето на ГЕРБ през 2019 г., каза бившият регионален министър и настоящ депутат от ГЕРБ Николай Нанков.

"Така е", лаконично се съгласи Андрей Цеков.

Прекратяване на поръчките и обявяване на нови

Така сега се върви към прекратяване на обявените от служебното правителство обществени поръчки за пътно поддържане и стартирането на нови процедури, каза регионалният министър.

"Това го казвам с пълното съзнание, че всяко едно решение ще бъде изключително тежко и ще има изключително сериозни последици - не само правни, но и ще има обществени последици дотолкова, доколкото, ако се окаже, че въпросните процедури са опорочени, едно ново възлагане ще отнеме най-малко шест месеца, ако предположим, че няма да се обжалват решенията за прекратяване, респективно условията на новите процедури, и това ще постави под риск възможността да поддържаме пътната мрежа през зимните месеци", коментира Андрей Цеков пред депутатите.

Той обяви, че има план как ще стартират нови обществени поръчки. Това ще стане по нови правила, с "обратно възлагане" по думите му, при който не техническите оферти ще са водещи, а цената. Намерението ни е новите обществени поръчки за пътни ремонти да ги пуснем по най-ниска цена, каза Андрей Цеков пред Mediapool.

Той не уточни кога точно ще се вземе решението за прекратяване на поръчките, но каза, че ще бъде взето заедно с новото ръководство на АПИ.

КЗК: Липсата на конкуренция е от компетенциите на АПИ

Решението на регионалния министър изглежда е най-логичното разрешаване на проблема, след като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) прехвърли отговорността за липсата на конкуренция по проведените обществени поръчки на пътната агенция.

Срещу обявеното класиране от предишното ръководство на пътната агенция бяха подадени около десетина жалби в КЗК. Всички те са отхвърлени като неоснователни. КЗК не е намерила нарушения при провеждането на обществените поръчки от служебната власт.

Относно липсата на конкуренция и допускането на само един кандидат до отваряне на ценовото предложение от КЗК се мотивират, че този въпрос е изцяло от компетенциите на АПИ.

Сега на ход е новото ръководство на пътната агенция, а надеждата на хората е, че най-после започнатите по времето на ГЕРБ пътни ремонти през 2020 и 2021 г. ще бъдат довършени, а дупките по пътищата ще намалеят.


подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. marij
    #10

    Затова беше тази сглобка между ПП дб и ГЕРБ - да крадат! Естествено ДПС винаги е там, където може да вземеш нещо под масата - и ето я новата Тройна коалиция. Хак да е на тия дето не гласуват, а какво ще правите като дойде и еврото???

  2. полк. Дрангов
    #9

    А бе нали Боко ви беше виновен?...От три години не е никакъв а защо краденето продължава?

  3. jivka65
    #8

    Дойде ли лято - почват ремонтите - винаги

  4. Горскио
    #7

    Всеки управляващ (в България, а и в ЕС), като вземе властта прегръща концепцията "публично-частно партньорство" за да може да краде или поне да получава подкупи.

  5. Горскио
    #6

    АПИ трябва да си назначи инженери и работници, да си купи техника и да си прави ремонтите и строителството на пътища сама. Публично-частното партньорство, търговете и пр. са рецепта за корупция.

  6. Мазен Кумунис
    #5

    Добро утро, Бойко! И успешен ден! И да не пропуснеш и тази сутрин да начукаш канчето на КОАЛИЦИОННИЯ СИ ПАРТНЬОР Просто Киро, че му е много куха кратуната! ;)

  7. Отбелязвам
    #4

    Сигурно Борисов много го яд, че неговото от ремонтите изчезна. Сега от къде ли краде?

  8. кривак
    #3

    Защото доктора на науките Бойко Велики заедно с Шиши иска още да краде затова са проблемите, а колкото за строителството на магистрали явно някои хора не са минавали по магистрала Тракия, участъци които са строени преди 7-8 години вече са за основен ремонт. Крадливи боклуци.

  9. Lord Denning
    #2
    Отговор на коментар #1

    Строеше се … за всеки лев за магистрала 5 откраднати: и резултата го знаем всички - непрекъснати ремонти на новите пътища и целогодишни задръствания. Но уви тъпото герберско племе си обича бащицата- слънце

  10. Мазен Кумунис
    #1

    Защо по времето на доктора на науките Бойко Велики нямаше такива проблеми с пътищата и най-вече с магистралите. Защото колкото и да имаше проблеми - се строеше. Сега мрънкалниците са на власт и хаосът е пълен! :(

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.