Нови тестове за кандидатстване след 7 клас от догодина

Заместник -председателка на ПГ на НДСВ постави под съмнение намерението на просветното министерство за въвеждане на задължителни матури от 2006 г. В същото време заместник - министърът на образованието Юлиян Наков обяви, че от следващата година влизат в сила новите тестове, с които седмокласниците ще кандидатстват в елитните гимназии.

Новите тестове за тестовете за кандидатстване в елитните гимназии след седми клас ще бъдат алтернатива на изпитите по български език и математика. Първите пробни модули на тестовете ще бъдат готови през юни и се очаква да влязат в сила от следващата година, каза заместник-министърът на образованието и науката Юлиян Наков пред БНР.

Наков каза, че той и екипът му имат желание да направят един тест, който да удовлетворява и да е достоен по всички изисквания и методики, които се ползват по света, естествено пригоден за условия в България. Той подчерта, че с въвеждането на тази изпитна форма няма да бъде изключен старият модел радикално и изведнъж, а тестът ще даде алтернатива на децата дали да държат изпит по математика и литература или да решават тест.

И випуск 2006 може да се размине с матурите

Все още не е защитена позицията защо випуск 2006 ще държи задължителни матури, заяви в неделя Татяна Калканова, зам.-председател на ПГ на НДСВ и член на парламентарната комисия по образованието и науката.

Преди да бъдат въведени задължителните държавни зрелостни изпити, трябва да се изпълнят трите им основни характеристики - национален характер, стандартизирани изпитни програми и обективно оценяване, смята Калканова.

Въвеждането на задължителните матури, предвидено за випуск 2003 година, бе отложено след като родители атакуваха решението в съда.

Според Калканова националният характер на матурите ще се постигне чрез централизацията на изпитите. По думите ѝ стандартизиране на изпитните програми означава матурите да са върху учебен материал, познат на всички ученици, а обективното оценяване е свързано с максимална прозрачност и яснота на критериите, които изключват субективизма.

Ако се спазват тези три изисквания, ще се преодолеят същностните проблеми на средното образование, смята Калканова.

Според нея, въвеждането на стандартизирано оценяване ще доведе и до промени в методиката на оценяване и преподаване в гимназиите.

Все още не е решен въпросът с изборността на предметите за държавни зрелостни изпити, каза още Калканова и посочи като решение на проблема унгарския пример, където матуритетните предмети са разписани със закон.

Според Калканова, която участва в семинар за либерална политика в средното образование, матурите биха могли да са вход към университетите, ако се осигури квалификация на учителите, национални изпитни програми и национална изпитна комисия.

Още от България