Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новите изтребители под въпрос: Каракачанов иска Русия да стегне всичките МиГ-ове

Министърът сондира за цената и възможността съветските изтребители да се ремонтират у нас

14 коментара
Новите изтребители под въпрос: Каракачанов иска Русия да стегне всичките МиГ-ове

На фона на замразения проект за купуване на нов тип боен самолет военният министър Красимир Каракачанов съобщи, че е провел разговори с ръководството на руската корпорация РСК "МиГ", за да разбере колко ще струва ремонтът на всичките 15 изтребители МиГ-29, които са на въоръжение в българските Военно-въздушни сили (ВВС).

 

"Моята идея е да дойдат специалисти от РСК "МиГ" от Русия, да прегледат състоянието на двигателите и да направят разчет какви средства са необходими за ремонта на изтребителната авиация", каза Каракачанов, цитиран от БНР.

 

Той обясни, че това се налага, тъй като купуването на нови изтребители ще изисква още време. В момента проектът се проверява от парламентарна анкетна комисия, след което трябва отново да бъде гласуван в парламента.

 

"След това тепърва започват преговорите – реалните и по същество", каза Каракачанов.

 

Той допълни, че се търсят варианти за "освежаване" и на 14 бомбардировача Су-25.

 

По думите му, ако се стигне до споразумение с руснаците, България може да разполага с 15 нови изтребителя и с 15 бомбардировача.

 

Ремонтът на всичките 15 изтребители МиГ 29, които имат жизнен цикъл до 2029-2030 г., ще изисква сериозни финансови средства, които поставят под съмнение волята на правителството да завърши проекта за придобиването на нови машини, съвместими със стандартите на НАТО. В последните години старите руски изтребители се ремонтират на парче с различни обществени поръчки. Поради тази причина ВВС често стига до практиката, станала известна като "канибализъм" - да сглобява самолети от частите на останалите, за да има поне няколко, които да са в състояние да летят.

 

За охраната на въздушното си пространство България разчита само на с МиГ-овете, които обаче са несъвместими със стандартите на НАТО. Въпреки призивите на съюзниците страната ни да скъса зависимостта на военната си авиацията от Русия и да придобие нови самолети, вече повече от 10 години проектът не може да се реализира поради различни причини.

 

През 2014 г. тогавашният командир на ВВС Румен Радев предупреди, че разходите за поддръжката на МиГ-овете до края на жизнения им цикъл са почти колкото тези за закупуването на ескадрила новопроизведени многоцелеви изтребители.

 

Бившият военен министър Николай Ненчев се опита да заобиколи Москва за поддръжката на МиГ-овете и сключи договор за ремонт на двигатели с Полша, но впоследствие стана ясно, че тя няма капацитет да поеме изцяло машините на българските ВВС.

 

Това наложи правителството отново се върна към услугите на руската корпорация МиГ 29, като този път сключи договорите с нея през български посредници.

 

В същото време правителството национализира авиоремонтния завод "Авионамс" и обяви, че се надява в него да се ремонтират МиГ-овете.

 

За целта обаче освен допълнителни инвестиции в оборудване, е необходимо и съгласието на Русия. Засега не е ясно на каква цена Москва би се отказала от сигурни многомилионни поръчки около поддръжката на МиГ-овете на въоръжение в българската армия.

 

"С министъра на икономиката работим за получаване на лицензи от руската страна, за да може авиоремонтният завод "Авионамс" да започне ремонт на изтребителната и другата летателна техника на ВВС", каза Каракачанов в петък.

 

Бъдещето на проекта за придобиването на нов тип изтребител засега не е ясно.

 

В предишния мандат на Борисов Министерството на отбраната изпрати изпратени искания за конкретни оферти (Request for Proposal) до Швеция за нови изтребители "Грипен", до САЩ и Португалия за използвани Ф-16 и до Италия за използвани "Юрофайтер". Буквално на едно от последните си заседания служебният кабинет одобри класирането на офертите, като постави на първо място предложението за "Грипен" и дисквалифицира това за Ф 16, тъй като не отговаряло на изискванията за разсрочено плащане.

 

Преговорите и подписването на договора обаче останаха за третото правителство на Борисов, което спря работата по проекта и управляващата коалиция ГЕРБ и "Обединени патриоти" инициира създаването на парламентарната анкетна комисия.

 

За последно Борисов обяви, че ще се искат нови оферти и за нови изтребители Ф -16 и "Юрофайтър", което на практика върна процеса в начална точка.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Milenca
    #14

    Оня ден не само на Рапон са мачкали топчетата в гащите. Май и на Каракачанчето. Макар че зад всичко стои бойко борисов-руския пудел.

  2. rotos
    #13

    Абсолютно съм съгласен! Русия е длъжна да си получи парите за ремонта на всички руски (то други няма) самальоти, които е натресла на България през годините на вечната и нерушима българо-съветска дружба. И да не протестира, защото можем и да ѝ увеличим заплащането, а даже и да ѝ платим още веднаж реакторите за Беляне. Ще ни играят номера те...

  3. Bлaдo
    #12

    замислих се: дали каракачаноф и повече прост или повече дебел? ... Все пак повече е прост, защото той е дебел само на ширина..., а е прост и на ширина, и на височина, и в дълбочина...

  4. АлександърНиколов
    #11

    Ако Ванче Михайлов можеше да разбере кой е начело на ВМРО щеше да се обърне в гроба. Те и за по-малко предателство наказваха злосторника порядъчно. Защо поляците могат да си ремонтират сами МИГовете а ние не можем? Защото сме от началото на прехода до ден днешен изключително в ръцете на московска пета колона, некадърни бивши комунисти, напълно зависими от Москва.

  5. ivancho ivanov
    #10

    Мин. на отбраната "Иван" Каракачанов нарочно пропуска фактата, че членуваме в НАТО с най-важно условие е да имаме еднакво въоръжение - каква глупост от устата на отговорен министър да имаме руска военна техника при участие в натовски действия! Глупостта в действителност е предателство и не би трябвало мин.председателят та го търпи! Няма нужда Каракачанов да преговаря с Русия за венна техника изобщо - ако я приемем ще ни ни я дадат безплатно заедно със зелените човечета и базата! Путин си гледа интереса и агентурата - за какво разговаряте с руснаците, бе Каракачанов, твърдите, че сте български патриот?

  6. Борислав Дичев
    #9
  7. Емил Станоев
    #8

    Ейй , тук сте все отбор юнаци ! Не разбирате а само плямпате. Както е тръгнало скоро и тези два самолета дето са изправни ще бъдат приземени. А за Нови кой -знае ?!) Кога ще стане --- И понеже няма нито стари нито нови Турция ще викате ! - нали - Щото е от Нато !! бих казал -браво .- големи патриоти сте ./целия отбор юнаци/

  8. musura
    #7

    До кога ще допускаме, хора клели се във вярност пред чужда държава, не само да не са в затвора, а и да участват в политическия и икономически живот на страната, да определят посоката?

  9. pepe
    #6

    Така ще е - като избираме ГЕРБ и "Патриоти".

  10. бакърджиев
    #5

    Кажи си го Иване, кажи че най-обичаш Русия и че на нея ще дадеш парите на простите българи.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.