Новите патрулни кораби "плават" с леко забавяне

Евентуално поскъпване на изтребителите може да обърка финансовата рамка за корабите

Новите патрулни кораби "плават" с леко забавяне

Останал в сянката на скандалите около новите изтребители, проектът за купуването на два нови патрулни кораби за около 1 млрд. лева с ДДС лека полека-лека се придвижва напред. Във вторник командирът на Военноморските сили контраадмирал Митко Петев съобщи, че до 16 април заинтересованите фирми трябва да подадат офертите си, след което междуведомствена комисия ще ги оцени.

Графикът за пореден път е изместен напред, тъй като две от фирмите са поискали срокът да бъде удължен.

Контраадмирал Митко Петев успокои, че така няма да има и формална причина някои от фирмите да се откажат.

Според него няма място за притеснение по отношение на процедурата. До момента кандидатите са седем фирми, от които една е българска.

На този фон различни представители на правителството, сред които премиерът Бойко Борисов и военният министър Красимир Каракчанов, периодично повтарят, че идеята е корабите да бъдат построени в България. Така естествено се фаворизира единствената българска фирма с интерес към проекта - МТГ–"Делфин“.

Другите фирми, от които се очакват оферти са NAVAL GROUP“ (Франция), "Fr.Lurssen Werft GmbH & Co.KG“ (Германия), "DAMEN“ (Холандия), "Fincantieri“ (Италия), "Navantia“ (Испания) и "ThyssenKrupp“ (Германия).

Първоначалният план бе до края на май вече да има подписан договор, но това почти сигурно няма да стане заради забавянето на проекта. Допълнителни въпроси има към финансовата му рамка. Правителството планира да изплаща разсрочено за около десет години трите големи проекти – за купуването на нов тип изтребители, бронирани машини и кораби, но не е ясно дали ще има желаещи да приемат подобна схема.

Освен това покупката на нови изтребители може да поскъпне и да се наложи да бъде изплатен за по-малко години, което вероятно ще наложи промени и по отношение на другите два проекта.

За разлика от предишното "издание" на конкурса, когато поканата бе на български и това отказа част от фирмите да участват, сега тя е преведена на английски.

Сделката трябва да излезе около 1 млрд. лева с ДДС, но около нея все още има много неясноти. Предвижда се първият кораб да бъде доставен до края на декември 2023 г., а вторият до края на декември 2024 г.

Най-голямото предизвикателство пред проекта е дали определеният бюджет ще бъде достатъчен. Още миналата година бе ясно, че дори за 820 млн. лева няма да се намерят достатъчно кандидати, а от Военноморските сили предупреждаваха, че проектът с всеки изминал ден ще поскъпва.

Сега обаче в него има и допълнителни опции, включително закупуването на кораби втора ръка. Предвидени са варианти за "закупуване на нов отбранителен продукт (модифициран за нуждите на ВМС) или производство по лиценз и комбинация от разработване на нов продукт и модификация на съществуващ такъв".

Проектът бе на финалната си права още миналата година, но единствената компания, която подаде оферта – варненската "Делфин", изненадващо се отказа в последния момент.

От компанията не коментираха официално решението си, но от МО обясниха, че то се дължи на намалената стойност на проекта. Първоначално той бе за 820 млн. лева, които трябваше да бъдат изплатени през следващите пет години.

Зам.-началникът на отбраната вицеадмирал Емил Ефтимов обаче остава оптимист. Той се надява да отбележим 140 години от създаването на флота в условията на договор за придобиването на многоцелеви кораби за ВМС.

Вицеадмиралът коментира още, че обстановката в Черно море е нормална. Той допълни, че не е прецедент присъствието на американски кораби или такива на наши съюзници в Черно море. Тези визити са резултат на много внимателно планиране и анализ, обясни той.

В момента ВМС разполагат с шест бойни кораба, от които 3 са произведени в бившия СССР и 3 са белгийско производство, клас Е-71, придобити като втора ръка през 2005 г. и 2008 г.

Произведените в бившия СССР кораби отстъпват на съвременните тенденции в развитието на оръжието и техниката и изпитват сериозни проблеми с поддръжката и доставката на резервни части. Тези кораби не са и оперативно съвместими със силите на НАТО, което прави невъзможно тяхното участие в колективната отбрана на Алианса.

Според сметката на МО, ако те бъдат заменени с два нови патрулни кораба, ще се спестяват годишно 7.3 млн. лева.

Проектът за корабите бе придвижен напред от предишното правителство на Бойко Борисов, въпреки че дотогава основният приоритет бе да се ремонтират старите белгийски фрегати, на които Военноморските сили разчитат от години.

Проектът се движеше като състезание с един кон, тъй като отдавна бе известно, че фаворит е именно варненската корабостроителница "Делфин".

Министерството на отбраната поиска оферти от още шест фирми. Четири от тях посочиха, че не могат да представят предложение, а две въобще не пратиха отговор.

Освен проектът за нови кораби, МО подготвя и сделките за нов тип изтребители и бронирани машини. Общата цена на трите договора е около 4 млрд. лева.  

Споделяне

Още по темата

Още от България