Новите пешеходни зони в София ще са факт до няколко седмици

От ул. "Алабин" до Ларгото всеки ден преминават средо по 2400 пешеходци. Сн. БГНЕС

До няколко седмици още една отсечка от софийския бул. "Витоша" ще бъде затворена за коли. Става въпрос за пространството от ул. "Алабин" до бул. "Ал. Стамболийски". Пешеходна ще стане и част от друга централна столична улица - "Георг Вашингтон". На практика ще се въведе и обещаното още през миналата година ограничение на скоростта за колите до 30 км в час в малките централни улици.

Решението на Столичния общински съвет за обособяването на новите пешеходни зони и ограничаване на скоростта на движение беше взето в края на септември миналата година със срок за изпълнение до 1 март 2018 г. То обаче беше обжалвано в съда. Крайният резултат е в полза на общината, обясни зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев в четвъртък.

Той добави, че до две седмици администрацията ще е готова с новата организация на движението и то може да се приложи от 1 март. Преминаването на колите по бул. "Витоша" ще се ограничава с кашпи с растения, каквито са поставени и по вече пешеходната част от булеварда. Засега обаче ремонти в новата пешеходна зона не се предвиждат. Такива ще се правят, след като мине архитектурният конкурс за площад "Света Неделя", който трябва да даде решение за настилките и останалите елементи от градското обзавеждане - пейки, лампи, кошчета за боклук.

Засега инвестицията в новите пешеходни зони ще включват освен купуването на кашпи и поставянето на знаци и маркировка, където е нужно. Ще бъде променена посоката на движение по ул. "Позитано" и ул. "Лавеле". "Позитано" вече е ще отворена откъм бул. "Хр. Ботев", а не откъм бул. "Витоша", както е в момента.

Ограничението на скоростта на колите до 30 км в час ще влезе в сила също след поставяне на знаци. По-ниската скорост на движение беше въведена с цел по-безопасно движение на велосипедистите по малките централни улици. Според решението на общинарите по тях трябва да има и велоалеи, но всъщност те ще са "мислени", тъй като няма да се обособяват графично от платното. Местата за платено паркиране по тези улици няма да се премахват, а колоездачите, както и сега, ще трябва да делят оставащата част от пътните платна с шофьорите. Очаква се само да се премахнат местата за паркиране от едната страна на ул. "Съборна", за която плановете са също да стане пешеходна, но на следващ етап.

Въпреки че администрацията на Столична община се обяви за разширяване на пешеходните пространства в София, както препоръча и докладът на студиото на урбаниста Ян Геел, в четвъртък общинарите отхвърлиха предложение за забрана на движението на коли по ул. "Алабин". То беше направено от общинския съветник от коалиция "Сердика" (АБВ и Социалдемократи) Войслав Тодоров. Идеята му срещна най-много критики от колегите му от ГЕРБ. Основните им аргументи бяха, че не е направен подробен анализ как ще се отрази това на трафика, а освен това ще бъде затруднен достъпът до съседните квартали. В доклада на екипа на Ян Геел за "Алабин" се предлага да остане споделена улица между пешеходци, шофьори и велосипедисти.

Споделяне
Още по темата
Още от България