Новите шофьори ще карат мощни коли само с придружител

Книжката ще се отнема за три нарушения в рамките на две години

Новите шофьори ще карат мощни коли само с придружител

Новите шофьори да карат само с опитен придружител в рамките на 6 месеца, ако седнат зад волана на мощна кола. Това предвижда изцяло новият Закон за движение по пътищата, пуснат за обществено обсъждане.

В него е записано, че когато шофират сами, взелите наскоро книжка ще трябва да карат коли с мощност до 50kW (67 конски сили). В противен случай могат да бъдат глобени с 500 лв. Освен това шестмесечният им "изпитателен" срок ще се удължи, ако бъдат наказани. В тези случаи отнемането на свидетелството спира срока и остатъкът, в който трябва да имат придружител, продължава да тече след връщане на книжката.

Новите шофьори няма да могат и да возят пътници през нощта, предвижда още законът. Между 22 и 6 часа с тях ще може да пътува само придружителят. Той може да е пил, но концетрацията на алкохол не бива да е повече от 0.5 промила. Другите изисквания за придружителя са да не е взимал наркотици, да не му е отнемана книжката през последните 5 години и да има също поне толкова стаж зад волана. За нарушение на придружителя също е предвидена глоба от 300 лв.

За новите изисквания към младите шофьори се говори отдавна. С разпоредбите се прави опит да бъдат ограничени честите катастрофи на неопитни водачи.

Три пъти за две години

По-строг контрол за системните нарушители на правилата за движение е друга цел на предлагания закон, твърдят авторите му. Затова се въвежда и нова санкция – пътната полиция ще отнема книжката при три нарушения в рамките на две години. Условието е на шофьора да са написани три наказателни постановления в този срок. Досега такова изискване нямаше. Шофьорите бяха задължени да върнат книжката си в МВР, ако за различни нарушения са им отнети всички контролни точки.

Новият закон добавя и още една възможност: "Губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството водач на моторно превозно средство, който в рамките на 24 месеца е наказан три пъти с влезли в сила наказателни постановления", пише в него. Книжката може да бъде отнета по този ред за следните нарушения – каране в насрещното или в аварийната лента на магистрала, организиране или участие в гонка, шофиране с над 0.5 промила алкохол, превишаване на скоростта в населено място с над 50 км/ч, отнемане на предимството на пешеходна пътека и неправилно преминаване на светофар.

Не е ясно доколко тази мярка ще е ефективна и дали няма да увеличи хаоса около пътния контрол. От години МВР бави издаването и връчването на наказателни постановления, често пъти – с месеци. Така един шофьор може да разбере, че му е наложена санкция едва при следваща проверка на пътя. Едновременно с това неплатената глоба е основание за отнемане на книжката. Т.е. книжка може да бъде отнета, без нарушителят да е разбрал, че дължи глоба.

На червено

От 100 на 150 лв. скача глобата за неправилно преминаване на светофар, предвижда законопроектът. Със същата сума ще се санкционира и отнемане предимството на пешеходец. Пак толкова ще струва на шофьорите неправилното изпреварване, движението в обратната посока на еднопосочна улица или отнемането на предимство на колоездач при преминаване с колата през велоалея. Увеличение има и при глобата за шофиране без книжка – 600 лв. при максимум 300 в момента.

Старост

Сегашният Закон за движение по пътищата е приет през 1999 г. и е остарял, твърдят авторите на новия проект. Освен това е "кърпен" многократно от депутатите, от което не е станал по-ефективен и лесен за прилагане. "Честите изменения на закона нарушават неговата структура и логика и се отразяват негативно на спазването на правилата за движение и на нивото на осъществяваната превантивна дейност. За повишаването на безопасността на движението по пътищата е необходимо действащата правна рамка да е стабилна", пише в мотивите им. Досегашната практика обаче сочи, че няма никаква гаранция, че макар и нов, един закон няма да се променя веднага след приемането. Обратното, в масовия случай, веднага след влизането му в сила, депутатите вече са готови с поправки на току-що приетите текстове.

Промени за кандидат-шофьорите

Правителството предлага и нов Закон за водачите на моторни превозни средства. Той урежда единствено правилата за придобиване на книжка за различните категории превозни средства. От текстовете в него става ясно, че кандидат-шофьорите отново ще минават обучение на полигон, а школите трябва да имат "учебна площадка", за да получат регистрация от властите.

Освен правилата за движение, устройството на автомобила, правилата за управлението му и за безопасно шофиране, кандидатите за книжка ще трябва да са запознати и с ефектите и опасностите от шофиране след употреба на алкохол и наркотици.

Теоретичният изпит за книжка ще съдържа въпроси по тези теми, а ситуациите, в които трябва да се посочи кое е правилното решение, ще се разиграват с видеоклипове, а няма да са статични. Практическият изпит пък ще включва каране на полигон, освен движение в градски условия и по извънградски пътища. Освен с учебна кола изпитът по кормуване може и да е с автомобил на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

За връщането на кормуването на полигон и за изпитите на кола, различна от учебната, се говори от години. Идеята е да се спре "даването" на книжки и да се подобри подготовката на водачите, за да се намалят инцидентите на пътя.

Конкретните изисквания за това колко часа да е практическата и колко теоретичната подготовка на бъдещите шофьори, както и това какво да включват изпитите за книжка, трябва да бъдат разписани в наредба след приемането на закона.

 

Споделяне

Още по темата

Още от България

Каква е оценката ви за проектокабинета на ИТН?