Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новите шофьори ще карат мощни коли само с придружител

Книжката ще се отнема за три нарушения в рамките на две години

1 коментар
Новите шофьори ще карат мощни коли само с придружител

Новите шофьори да карат само с опитен придружител в рамките на 6 месеца, ако седнат зад волана на мощна кола. Това предвижда изцяло новият Закон за движение по пътищата, пуснат за обществено обсъждане.

В него е записано, че когато шофират сами, взелите наскоро книжка ще трябва да карат коли с мощност до 50kW (67 конски сили). В противен случай могат да бъдат глобени с 500 лв. Освен това шестмесечният им "изпитателен" срок ще се удължи, ако бъдат наказани. В тези случаи отнемането на свидетелството спира срока и остатъкът, в който трябва да имат придружител, продължава да тече след връщане на книжката.

Новите шофьори няма да могат и да возят пътници през нощта, предвижда още законът. Между 22 и 6 часа с тях ще може да пътува само придружителят. Той може да е пил, но концетрацията на алкохол не бива да е повече от 0.5 промила. Другите изисквания за придружителя са да не е взимал наркотици, да не му е отнемана книжката през последните 5 години и да има също поне толкова стаж зад волана. За нарушение на придружителя също е предвидена глоба от 300 лв.

За новите изисквания към младите шофьори се говори отдавна. С разпоредбите се прави опит да бъдат ограничени честите катастрофи на неопитни водачи.

Три пъти за две години

По-строг контрол за системните нарушители на правилата за движение е друга цел на предлагания закон, твърдят авторите му. Затова се въвежда и нова санкция – пътната полиция ще отнема книжката при три нарушения в рамките на две години. Условието е на шофьора да са написани три наказателни постановления в този срок. Досега такова изискване нямаше. Шофьорите бяха задължени да върнат книжката си в МВР, ако за различни нарушения са им отнети всички контролни точки.

Новият закон добавя и още една възможност: "Губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството водач на моторно превозно средство, който в рамките на 24 месеца е наказан три пъти с влезли в сила наказателни постановления", пише в него. Книжката може да бъде отнета по този ред за следните нарушения – каране в насрещното или в аварийната лента на магистрала, организиране или участие в гонка, шофиране с над 0.5 промила алкохол, превишаване на скоростта в населено място с над 50 км/ч, отнемане на предимството на пешеходна пътека и неправилно преминаване на светофар.

Не е ясно доколко тази мярка ще е ефективна и дали няма да увеличи хаоса около пътния контрол. От години МВР бави издаването и връчването на наказателни постановления, често пъти – с месеци. Така един шофьор може да разбере, че му е наложена санкция едва при следваща проверка на пътя. Едновременно с това неплатената глоба е основание за отнемане на книжката. Т.е. книжка може да бъде отнета, без нарушителят да е разбрал, че дължи глоба.

На червено

От 100 на 150 лв. скача глобата за неправилно преминаване на светофар, предвижда законопроектът. Със същата сума ще се санкционира и отнемане предимството на пешеходец. Пак толкова ще струва на шофьорите неправилното изпреварване, движението в обратната посока на еднопосочна улица или отнемането на предимство на колоездач при преминаване с колата през велоалея. Увеличение има и при глобата за шофиране без книжка – 600 лв. при максимум 300 в момента.

Старост

Сегашният Закон за движение по пътищата е приет през 1999 г. и е остарял, твърдят авторите на новия проект. Освен това е "кърпен" многократно от депутатите, от което не е станал по-ефективен и лесен за прилагане. "Честите изменения на закона нарушават неговата структура и логика и се отразяват негативно на спазването на правилата за движение и на нивото на осъществяваната превантивна дейност. За повишаването на безопасността на движението по пътищата е необходимо действащата правна рамка да е стабилна", пише в мотивите им. Досегашната практика обаче сочи, че няма никаква гаранция, че макар и нов, един закон няма да се променя веднага след приемането. Обратното, в масовия случай, веднага след влизането му в сила, депутатите вече са готови с поправки на току-що приетите текстове.

Промени за кандидат-шофьорите

Правителството предлага и нов Закон за водачите на моторни превозни средства. Той урежда единствено правилата за придобиване на книжка за различните категории превозни средства. От текстовете в него става ясно, че кандидат-шофьорите отново ще минават обучение на полигон, а школите трябва да имат "учебна площадка", за да получат регистрация от властите.

Освен правилата за движение, устройството на автомобила, правилата за управлението му и за безопасно шофиране, кандидатите за книжка ще трябва да са запознати и с ефектите и опасностите от шофиране след употреба на алкохол и наркотици.

Теоретичният изпит за книжка ще съдържа въпроси по тези теми, а ситуациите, в които трябва да се посочи кое е правилното решение, ще се разиграват с видеоклипове, а няма да са статични. Практическият изпит пък ще включва каране на полигон, освен движение в градски условия и по извънградски пътища. Освен с учебна кола изпитът по кормуване може и да е с автомобил на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

За връщането на кормуването на полигон и за изпитите на кола, различна от учебната, се говори от години. Идеята е да се спре "даването" на книжки и да се подобри подготовката на водачите, за да се намалят инцидентите на пътя.

Конкретните изисквания за това колко часа да е практическата и колко теоретичната подготовка на бъдещите шофьори, както и това какво да включват изпитите за книжка, трябва да бъдат разписани в наредба след приемането на закона.

 

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. olele
    #1

    Пак глупости и условности, нов шофьор трябва да кара 2 години с придружител с повече от 10г стаж това, точно и ясно, който не отговаря на условието просто не кара. А за нарушение на такъв млад шофьор наказание да получават и двамата

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.