Всички нови шофьорски книжки в ЕС ще бъдат издавани по еднакъв стандарт от събота, 19 януари, съобщиха от Европейската комисия. У нас издаването по новия образец ще започне от понеделник – 21 януари, казаха от пътна полиция.
Уеднаквяването на книжките се прави с цел да се насърчи свободното движение, да се спре с фалшивите книжки, да се подобри пътната безопасност в целия ЕС.
Новото европейско свидетелство постепенно ще замени повече от 100 различни модела от хартия и пластмаса, които в момента се използват от над 300 милиона шофьори в целия ЕС.
Подмяната на старите шофьорски книжки ще става поетапно с изтичането на срока им, като се очаква целият процес да приключи за 20 години - през 2033 г.
В момента от пътната полиция в Европа се очаква да разпознава повече от 100 различни вида хартиени и пластмасови свидетелства за управление на автомобили. Снимките върху тези документи за самоличност може отдавна да не се актуални, категориите, за които на водача е предоставено свидетелство, може да са неясни, а самият документ може лесно да бъде фалшифициран. Фалшивите свидетелствата за управление са равностойни на разрешение да се убива, затова се нуждаем от свидетелства, които са лесни за разчитане и за разбиране и много трудно се подправят, посочват от Европейската комисия.
Книжката с вид на кредитна карта
Всички нови европейски свидетелства за управление ще се издават по единен образец. Те ще имат формата на пластмасова “кредитна карта“, на която ще има снимка и информация за шофьора и категорията за управление на МПС.
Издадените до момента свидетелства не са засегнати от новите правила. Те ще бъдат сменени с отговарящи на новия формат при тяхното подновяване.
Европейското свидетелство за управление може да включва национални символи в зависимост от решенията, които са взети от съответната страна член на ЕС.
Повишена сигурност
Новото свидетелство за управление има няколко елемента за защита, за да не може да бъде подправяно и да се избегне фалшифициране.
Създадена е и европейска електронна система за обмен на данни, за да се разменя информация между националните администрации. Това ще опрости процеса на контрол на свидетелствата за управление при лица, които се преместват да живеят от една държава членка в друга.
Новите книжки значително ще помогнат и за премахването на "туризма” в придобиването на “свидетелство за управление на МПС“. Това става с новите, по-строги забрани за държавите членки да издават книжки на шофьори, чието свидетелство вече е било отнето или неговото действие е било прекратено или ограничено от друга държава членка.
Подновяване на свидетелствата през 10-15 години
Съгласно новите правила свидетелството трябва да се подновява на всеки 10-15 години за водачите на леки автомобили и мотоциклетистите в зависимост от разпоредбите на съответната държава членка. За водачи на автобуси и камиони свидетелството трябва да се подновява на всеки пет години, като за подновяването ще бъде необходим медицински преглед.
Това е административното подновяване и няма да изисква допълнителен изпит. То гарантира, че информацията, снимките и другите данни върху свидетелствата са актуални, че елементите за защита могат да бъдат редовно актуализирани в съответствие с новите технологии и че държавите членки непрекъснато разполагат с актуална информация за шофьорските книжки в обръщение.
У нас засегнати от новите разпоредби ще бъдат професионалните шофьори, които имат категории СЕ, С1, С1Е, D, DE, D1, D1E и Т. Валидността на техните книжки ще бъде 5 години, посочиха от Пътна полиция. Същото важи и за срока на книжките на лица с физически недостатъци.
На мощен мотор - след навършени 24 години
Повишават се и някои изисквания за шофиране с цел защитата на най-уязвимите водачи.
Вдига се възрастта за управление на мощни мотори от 21 години в момента на 24 години. За получаване на такава категория водачите ще трябва да положат теоретичен и практичен изпит. Освен това ще се изисква най-малкото четири години опит с мотор с по-малка мощност. В момента изискването е две години.
Мотопедите са отделени в нова категория превозни средства. От кандидатите за свидетелства за управление на мотопеди отсега нататък ще се изисква да преминат теоретичен изпит. Държавите членки могат също така да въведат изпит за проверка на уменията и на поведението, както и медицински прегледи.
ЕС определя минимална препоръчителна възраст за получаване на книжка за управление на мотопед да бъде 16 години. Държавите членки могат да понижат тази възраст на 14 години, но тези книжки ще се признават само в съответната страна и с нея водачите няма да могат да шофират в рамките на ЕС. Досега нямаше минимални изисквания по отношение на мотопедите.
Въвеждат се и минимални стандарти за изпитващите лица. Те са по отношение на началната им квалификация и периодичното обучение. Тази мярка ще осигури контрол на качеството при новата система.
Европейската директива 2006/126/ЕО относно свидетелствата за управление бе приета от държавите членки и Европейския парламент през 2006 г. Тя трябваше да бъде транспонирана от държавите членки до 19 януари 2011 г. и ще се прилага изцяло от 19 януари 2013 г.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
3 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
вторът явно още живее в НРБ, където имаше книжки, Съга такива няма
До 1 те затова ли бързат българите да избягат от кочината, да не стане че да ни хлопнат вратите?
Че то до 2033-та ще има ли още ЕС?