Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новият БДЖ-шеф се чувствал като на война

21 коментара
Новият БДЖ-шеф се чувствал като на война

Чувствам се като на война, заяви след два дни на поста новият изпълнителен директор на Холдинг БДЖ Йордан Недев по време на кръгла маса за реформите в дружеството. Излезли сме срещу нещо, което не знаем какво е, постоянно изникват проблеми, за които не знаем, заяви той и допълни: Трябва да се освободим от врага в нашето легло.

Недев идва от частния сектор и досега се е занимавал с консултантска дейност.

Най-важният приоритет на Недев е ''да се продухат информационните потоци''. Тринадесет хиляди души в БДЖ по някакъв начин комуникират, но по скоро не комуникират въобще, каза Недев. Като човек, който няма нищо общо с железниците, аз нямам никакви сантименти и предубеждения, изхождам изцяло от бизнес логиката, допълни той. За мен няма никаква разлика, че през 2010 г. сме на загуба 35 млн., а през 2011 – на 16 млн. загуба. Докато не излезем на печалба, аз няма да спя спокойно, заяви Недев. Той заяви, че целта, която си е поставил, е БДЖ да излезе на нула през 2012, а не през 2014, както се планираше по-рано.

Запитан какво ще се случи с губещите линии на БДЖ, Недев отговори, че ''нищо умно не може да каже'' и тепърва ще се запознае с анализите. От думите на представителя на синдикатите Петър Бунев стана ясно обаче, че печеливша линия всъщност няма. Дори атрактивните линии като София – Варна и София – Бургас са на загуба, но тя била преодолима, каза Владимир Владимиров, председател на директорския борд в БДЖ.

Недев разказа, че на втория ден на шефското място в БДЖ на мобилния телефон му звъннал кондуктор, за да му разкаже проблемите си. Той го посъветвал да му изпрати мейл. Недев сподели и за последното си пътуване с влак преди десет дни – с експреса ''Чайка'' до морето. В бистро вагона не могъл да пие еспресо, защото преди два дни някой откраднал кафе машината. Пил ''три в едно''.

Сред другите приоритети на Недев са да се изведат всички дейности от БДЖ, за които това е възможно. Скоро ще заработи съвместното предприятие на БДЖ и ''Тип топ куриер“ за колетни пратки. Предстоят да се създадат подобни дружества за охрана и почистване.

Икономистът Георги Ангелов поздрави новото ръководство на БДЖ за реформаторския дух, но заяви, че трябват и резултати – гаранции за обществото, че в железницата се случват положителни промени. Забавянето на държавния заем от 140 млн. лева и на заема от Световната банка е показателно, че реформите в БДЖ са недостатъчни и скоростта не е задоволителна, отбеляза Ангелов.

Той посъветва шефа на БДЖ да изведе от дружеството и продажбата на електронни билети за влаковете – както е търговията със самолетни билети. Всички ненужни активи на железниците трябва да се продадат, категоричен бе Ангелов. Ръководството трябва да се замисли дали администрацията може да се съкрати и дали ѝ трябва сграда в центъра на София, вместо да се премести на Централна гара. От дружеството предположиха, че могат да се изнесат и на палатки. Ангелов заяви, че БДЖ няма как да е конкурентно с осемчасов влак до морето. Направете влака 4 часа и ще сте конкуренти и на авиокомпаниите, заяви Ангелов. Докато не се намалят разходите за персонал и инфраструктурни такси, БДЖ няма да се измъкне от кризата, защото това е най-големият разход, каза Ангелов и допълни, че през 2010 г. са дадени 157 млн. лева разходи за персонал.

Ангелов се обърна и към синдикатите, които настояват за допълнителни социални придобивки в новия колективен трудов договор, който тепърва ще се пише. Трябва да разберете, че БДЖ е в криза, ситуацията е такава, че придобивките няма да стават повече, а по малко. Ако се запънете, БДЖ ще последва съдбата на "Дженеръл моторс", които преминаха през фалит, заради спорове със синдикатите и в крайна сметка закриха редица предприятия.

По време на кръглата маса стана ясно, че правителството е одобрило заемното споразумение между финансовото министерство и Българската банка за развитие за отпускането на 140 млн. лв. за БДЖ. Владимиров заяви, че 25 млн. от тях са за спешни ремонти, а 25 млн. – за спешно погасяване на дългове. Заемът е възможен след одобрението на Европейската комисия за допълнителна държавна помощ за БДЖ.

България обаче очаква второ позволение от Брюксел – за големият заем от Световната банка за 460 млн. лева. Решението на ЕК трябва да бъде взето в петък. Самата банка пък ще реши за парите най-рано през септември, а не през лятото на т.г., както беше обявено по-рано.

Друг начин за запълване на дупката в бюджета на БДЖ е продажбата на стари и ненужни вагони, които в момента са 6600. Първият търг за 550 стари вагона обаче се е провалил заради липса на интерес, каза Владимиров. Заради недостига на годни вагони пък дружеството подготвя процедура за закупуването на нови 1000 вагона.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

21 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. 234
    #21
  2. умИн
    #20
  3. Big Papa
    #19
  4. Роналд Курск
    #18
  5. Железничар
    #17
  6. Юрист
    #16
  7. Управленец
    #15
  8. пешо
    #14
  9. www.rail.blog.bg
    #13
  10. mene
    #12

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.