Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новият граничен пункт "Рудозем - Ксанти" и тази година няма да заработи

Строителството на пункта е приключило, през 2022 г. ще се прави обходът на Рудозем

2 коментара
Служебният премиер Стефан Янев провери граничния пункт в края на юли

Повече от 20 години родопчани чакат откриването на граничния пункт Рудозем - Ксанти. Той е от значение за развитието на местната икономика и туризма между България и Гърция и за бърз достъп за разделени фамилии от двете страни на границата.

И това лято обаче новия граничен пункт няма да заработи, въпреки обещанието на бившия премиер Бойко Борисов, че ще е готов в началото на 2021 г.

Видимо граничният пункт е напълно готов, което предизвиква недоволство сред местните хора. В края на юли лично служебният премиер Стефан Янев го посети, за да види докъде е стигнало строителството. Тогава той изрази очакванията си обектът да бъде завършен до края на тази година и да бъде пуснат трафикът поне за автомобили до 3.5 тона.

От Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) в съобщение до медиите в понеделник съобщават, че крайният срок за приключването на обекта е 31 декември 2021 г.

Съобщението на МРРБ е по повод въпрос на депутатите от "Демократична България" Мартин Димитров и Георги Ганев. Те също са получили сигнали от жители на област Смолян, че пунктът е готов, но никой не казва кога ще бъде открит. В отговора до тях от МРРБ, качен на сайта на парламента, няма посочена дата.

Проект за 80 млн. лв.

Мащабния проект за новия граничен пункт с Гърция струва на държавата около 80 млн. лв., по думите на Бойко Борисов. Той се финансира по програмата за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ V–A Гърция - България 2014-2020.

Проектът е с водещ партньор от гръцка страна - Егнатия Одос и български партньори - Областна администрация Смолян и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Новопостроеният граничен пункт е готов, но все още не е въведен в експлоатация с приемането му от държавна приемателна комисия. След подписване на Акт образец 16 предстои доставка на оборудване за нуждите на съответните служби - "Гранична полиция" и Агенция "Митници", се казва в съобщението на МРРБ.

Освен изграждането на новия граничен пункт на българска територия е заложено още ремонт и строителство на участъци от второкласната републиканска пътна мрежа, които трябва да осигурят свързаност с него.

В края на 2019 г. е приключил основният ремонт на второкласния път Момчилград - Крумовград - Ивайловград (32.3 км).

Все още обаче продължава реконструкцията на второкласния път Средногорци - Рудозем. Участъкът от 7 км се прави от 2018 г. и съгласно линейният график се предвижда да приключи в края на 2021 г., се казва в отговора на регионалния министър Комитова до депутатите.

Изпълнител по този договор е "Рудозем ГФ 2016" ДЗЗД, в което влизат "Галчев инженеринг" ЕООД и "Фармвил" ЕАД. Договорът с тях за ремонта на 7 км е за над 10.6 млн. лв. с ДДС беше сключен през декември 2017 г. и срокът за изпълнение бе 16 месеца. Т.е. пътят отдавна трябваше да е в експлоатация.

Да, ама не, както казваше журналистът Петко Бочаров. Причината за забавянето на ремонтните дейности е, че трябваше да се подмени стар водопровод, който захранва с вода Мадан. Така не можеше да се работи в участък от около 3 километра. Наложи се допълнително проектиране и спиране на ремонтните дейности за определен период. В момента се работи на обекта и плановете са до края на годината пътят да е готов, казаха от "Галчев инженеринг" пред Mediapool.

Все още обаче не е започнала работата по изграждането на обходния път на Рудозем, който също е част от проекта, става ясно от отговора на министър Комитова до депутатите.

Обходният път на Рудозем е с дължина от 2.6 км и се предвижда реконструкция на съществуваща улица, изграждане на ново пътно трасе и две нови съоръжения - виадукт с дължина 200 м и мост над река Чепинска, както и ремонт на мост над река Арда.

Вече има избрани изпълнители на строителните работи. Подписани са и договорите за строителния надзор. Планира се ремонтът на пътното трасе да започне в началото на есента тази година със срок на изпълнение 10 месеца. Строителството на виадукта ще бъде реализирано през 2022-ра година.

Новият граничен пункт

Новият граничен пункт разполага с по 4 ленти на вход и изход. Две са за леки коли и по една за камиони и автобуси. Изградени са и три административни сгради. Има оборудван медицински пункт, мобилен рентген и пункт за щателна проверка на автомобили.

От българска страна вече са назначени 12 митнически служители, а в момента се провежда конкурс за 60 нови гранични полицаи, каза премиерът Стефан Янев при посещението на пункта.

От гръцка страна също има забавяне с изграждането на пътната инфраструктура и тунелите. Пътят от гръцка страна е 10 км до село Димарио. От там се включва в старото трасе, но за Ксанти е невъзможно да се движат товарни автомобили.

"Гърците проектират и останалата част и в следващите години се надяваме и товарният трафик да може да минава. Пунктът през ГКПП Рудозем може да поеме трафик двойно повече от пункта на Маказа. Отварянето му е важно за туризма, както и за икономиката, защото сега всички обикалят доста за да влязат в Гърция и да дойдат насам", каза областният управител на Смолян Стефан Сабрутев в края на юли.

Премиерът Стефан Янев се надява първоначално автомобилите до 3.5 тона да могат да пътуват през пункта.

Ако и догодина не успеят да пуснат движението през граничния пункт, най-късно ще го направят през 2023 г. В противен случай има риск да бъде загубено европейското финансиране.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. dabedabe
    #2

    Гърците гледат техния туристопоток да си стои при тях. Пътчетата им до граничните пункове са едни теснички, с малки изключения. При толкоз векове съседство, не можахме да им усвоим чалъмите.

  2. ЕС
    #1

    Статията е написана доста некомпетентно. Новият път просто съкращава с тридесетина километра сегашния път през Златоград до Ксанти. Но пункта на Златоград е затворен от година и половина, и никой не знае кога гърците ще го отворят. Защо им е на гърците още един път, който няма да работи поне до пролетта? Те и без това ни гледат накриво. А за нас проблема е какво ще стане, ако се отвори проход през Родопите за товарен транспорт. И в момента пътя Асеновград-Смолян е ужасно натоварен и почти няма възможност за изпреварване. А там никой не мисли за подходящо решение за трафика, който ще тръгне към Гърция.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.