Новият изтребител едва ли ще прелети през мъглата в България

Новият изтребител едва ли ще прелети през мъглата в България
Проектът за купуване на нов тип изтребител за пореден път влиза за обсъждане в правителството и парламента с гръмки политически обещания и със силни съмнения, че управляващите имат истинско намерение да го реализират.
 
Проектът се движи повече от десет години, като хората в бранша се шегуват, че сигурно само за заплатите на десетките експерти, които са работили по него, са отишли пари колкото поне за един самолет.
 
Единственият резултат от това обаче са периодични политически скандали, взаимни обвинения в корупция и осигуряване на трайни траншове към Русия за поддръжката на старите и несъвместими с НАТО съветски изтребители Миг 29.
 
В последната година най-мащабната сделка от модернизацията на армията, която ще излезе над 1.5 млрд. лева, се движи на фона на произволни, често лобистки, политически коментари, липса на ясна визия и разчети и все по-засилващи се съмнения дали правителството има политическа воля да го реализира. 
 
Премиерът Бойко Борисов и заместникът му в ГЕРБ коментират военната авиация основно през призмата на отношенията им с президента Румен Радев, който настояваше правителството да закупи шведски изтребители "Грипен", и дават ясни сигнали, че едва ли ще се стигне до сделка. 
 
Вицепремиерът и военен министър Красимир Каракачанов от своя страна е влязъл в ролята на публичен защитник на проекта, но действията и коментарите му не дават много надежда за положителен край. 
 
Славните традиции на българската армия са част от "патриотичното" портфолио и модерната (нормалната) военна авиация се вписва в него. Реално обаче екипът на Каракачанов движи проекта без ясна визия, хаотично, а понякога дори го вкарва в абсурдни измерения, оставяйки впечатлението, че единствената цел е да се тупка топката. 
 
Финансовият министър Владислав Горанов пък се задоволява с лаконични коментари от рода на е "военните предпочитат нови играчки", но правителството независимо от "натиска на нашите НАТО-вски партньори", смята, че първо трябва максимално да се оползотвори ресурса на съществуващата техника в България. 
 
На този фон кабинетът системно и методично осигурява милиони левове към Русия за поддръжката на старите съветски и несъвместими с НАТО изтребители МиГ 29. 
 
Миналата седмица бе одобрена поредната порция за руската корпорация РСК МиГ от 26 млн. лева. 
 
Влиза нов играч
 
Проектът за покупката на нови изтребители беше на финалната фаза и дори беше избран победител – шведските машини "Грипен". 
 
Управляващата партия ГЕРБ обаче инициира парламентарна проверка на проекта, която установи нередности в организирането му, довели до декласиране на офертата за изтребители Ф 16, и препоръча да се съберат нови предложения.
 
Първоначалната идея бе МО да обмисли да поиска нови оферти само от страните и компаниите в досегашната шортлиста - Швеция и компанията "СААБ" за нови машини "Грипен", САЩ и Португалия за изтребители "втора ръка" Ф-16 и Италия за "втора ръка" "Юрофайтър", но в крайна сметка кръгът ще бъде разширен.  
 
Каракачанов обясни, че в проекта ще влязат и френските изтребители "Рафал", американските Ф 18, модернизирани Ф-16 от Израел и нови "Юрофайтър" от Германия. 
 
Намерението на МО да иска оферти за нови Ф 18 и "Юрофайтър" е безсмислено, тъй като това са мощни и модерни машини, чиято покупка, а още повече експлоатация и поддръжка, затрудняват далеч по-богати от България страни. Само преди няколко месеца Каракачанов призна, че България няма пари и за самолети "Рафал".
 
Така на практика в играта реално влиза само един нов участник и това е Израел. Хърватска договори с Израел покупката на 12 употребявани израелски изтребители Ф-16C/D за около 420 млн. евро и подобна оферта влиза в българските възможности. 
 
В сряда Каракачанов коментира пред Нова телевизия, че би работил "българската авиация да получи нови изтребители или, ако не са първа ръка, условията да са толкова изгодни, че да си заслужава да го направим". 
 
Този коментар също насочва вниманието към офертата на Израел.
 
Другите две реални оферти остават за нови машини "Грипен" и Ф-16 втора ръка от САЩ и Португалия.
 
Кой за какво "лобира"?
 
Президентът и върховен главнокомандващ Румен Радев на няколко пъти се обявявал в подкрепа на изтребителите "Грипен". Това доведе до автоматична реакция в ГЕРБ и Цветан Цветанов публично рекламира изтребителите Ф 16. 
 
Позицията на Каракачанов остава неясна. 
 
Основната му идея е "за по-малко пари да придобием повече самолети".
 
Иначе, принципно се обявява за покупката на нови изтребители или за много изгодна сделка за машини втора ръка. 
 
Според авиоексперти България на практика може да си позволи да купи и след това да експлоатира само нови машини "Грипен". 
 
В сряда Каракачанов коментира, че в "предишното издание" на проекта една от офертите е била за изтребители, които са по-стари от съветските МиГ-ове и посочи, че той такъв договор не би подписал, защото представлявал "заробване".
 
Той не посочи конкретно за коя оферта става дума, но визира употребяваните Ф-16 MLU от САЩ и Португалия, които са произведение в началото на 80-те. Предлаганите от Израел самолети Ф 16 са малко по-нови, но не кой знае колко.
 
Реално погледнато обаче всички тези коментари нямат кой знае какво значение, тъй като единствената реална стъпка на правителството към момента е планирането на над 80 млн. лева за поддържането на старите МиГ-ове. Освен това Каракачанов обяви, че се готви и нов договор за ремонта и поддръжката на руските щурмоваци Су 25.
 
Кой губи и кой печели?
 
Единственият реален печеливш от ситуацията е руската корпорация МиГ 29, която още години наред ще прибира от България сериозни финансови средства за поддръжката на МиГ-овете. 
 
От друга страна българската бойна авиация ще продължи да не е съвместима със западните ни съюзници в НАТО и ще продължи да налива средства в морална остаряла техника без бъдеще.
Още по темата
Още от Анализи и Коментари