Новият кмет на Пловдив размисли, ще вдига данъци

Новият кмет на Пловдив размисли, ще вдига данъци

Новият кмет на Пловдив Здравко Димитров и екипът му предлагат повишаването на част от местните данъци и такси през следващата година. Сред тях е и най-високата такса, която дължат собствениците на имоти - тази за смет. Обещаното понижение на данъка за колите пък ще засегне само най-новите и екологични превозни средства.

Обяснението за вдигането на данъците въпреки предизборните обещания, че те не само няма да се пипат, но и вземането на колите ще бъде редуцирано, е в лошото финансово състояние на общината. Заради него новото ръководството е спряло и големи проекти като тези за подмяна на ВиК, както и за изграждането на смятан за основен инфраструктурен проект за града.

Това стана ясно по време на пресконференция на Здравко Димитров във вторник.

Повишение

Спазвайки призива и на премиера, и на финансовия министър Владислав Горанов, местната администрация в Пловдив предлага увеличение на местни данъци и такси.

Според Димитров и екипът му такса смет за жилищните имоти трябва да се увеличи от сегашните 1.5 промила върху данъчната оценка на имота на 1.8 промила. Изчисленията на местната власт са, че това ще доведе до средно увеличение от 1.20 лева на месец.

Всъщност такса смет е основен разход за собствениците на жилища, които освен нея плащат и данък сгради, които също се изчислява като промили от данъчната оценка. Двете суми като абсолютна стойност за всеки имот са близки, но по закон хората плащат наполовина сумата за данък сгради, когато той се дължи за основно жилище (такъв е масовият случай). Така такса смет, която не се редуцира, остава основно задължение към общинския бюджет.

Увеличението на таксата се мотивира с по-големите разходи за почистване и оползотворяване на отпадъците. Основният ръст идва от драстично по-високата такса за депониране, която налага държавата - от 1 януари тя ще е 95 лева за тон при 57 лева в момента. Тази сума важи за всички общини. В София обаче местната власт няма намерение да вдига такса смет и тя остава 1.6 промила.

В Пловдив ръст на таксата ще има само за гражданите. За нежилищните имоти на фирмите ставките остават същите, тъй като според Димитров увеличението им щяло да се прехвърли към крайните потребители през цените на стоки и услуги.

Вторият данък, който община Пловдив смята да увеличи, е върху възмездно придобиване на имущество - жилища, коли. Предлага се той да се увеличи от 2.5% върху стойността на сделката на 3 на сто. Приходите от него щели да отиват за нова инфраструктура.

Увеличение се предлага и на туристическия данък, който се плаща за нощувка в местата за настаняване. Ръстът ще е с 20 стотинки на нощувка. Ставката за една звезда може да стане 40 стотинки, за 2 звезди – 60 ст., 3 звезди - 80 ст., 4 звезди – 1 лв. и 5 звезди –  1.20 лв. Средствата от този данък по закон се използват за подобряване на туристическата инфраструктура.

Данък сгради няма да се увеличава. Този за автомобилите пък ще бъде понижен, но само за най-екологичните категории - евро 5 и 6. Понижението ще е с около 10 на сто.

Повишението на данъците беше мотивирано с нуждата от повече средства за по-добра инфраструктура и по-добри общински услуги. Според Димитров всеки би се съгласил да даде един лев повече срещу по-добра услуга, която получава и по-добра среда за живот.

Финансови проблеми

Според новото ръководство на община Пловдив финансовото ѝ състояние не е толкова добро, колкото било представяно от екипа на Иван Тотев. Имало подписани необзепечени договори, пуснати обществени поръчки за проекти, за които няма пари. Събираемостта на местните приходи била ниска.

"Финансовото състояние на Община Пловдив не е такова, каквото бе представяно от предишното ръководство", заяви Здравко Димитров.

"Оказа се, че има много договори, които са подписани от предишната управа в последния момент и те не са обезпечени финансово. В момента одитори проверяват всички сделки, които са подписани в 12 без 5", добави той.

За пример даде започналото обновяване на басейна "Младост", чиято първа копка беше направена в последния работен ден на предишната управа. За този проект обаче пари в бюджета нямало.

Димитров е спрял и две от големите поръчки, обявени в последните седмици от работата на предишния кметски екип. Една от тях е за изграждането на транспортния тунел под жп линиите, минаващи през Пловдив, известен като "Модър-Царевец". Той трябва да свърже два от големите райони в града. Проектът беше сред приоритетите на всички кандидати за кмет на Пловдив, включително и на Димитров. Поръчката за подлеза беше обявена от екипа на Тотев, а сумата за него - около 10 млн. лева. В самата поръчка беше записано, че договорът ще се реализира, когато се намерят пари. С мотива, че няма финансиране, процедурата е спряна от Димитров миналата седмица.

Заради несъответствие между работния проект и количествено-стойностните сметки е прекратена и друга голяма поръчка на общината, обявена по времето на Тотев - за водоснабдяване и канализация на стойност близо 25 млн. лева без ДДС. Според Здравков стойността в поръчката била завишена с 10 млн. лева.

Освен с разходите, проблеми имало и с приходите. Събираемостта им към 22 ноември била малко под 78%. Не се очаква до края на годината да надхвърли 80 на сто.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Какво да се прави при бързото разрастване на коронавирусната зараза?