Новият търг за "Хемус" - след две седмици с нова по-висока прогнозна цена

Павлова: Всичко по спряната поръчка е законно, но искаме да се разграничим от опитите да бъдем вкарани в зависимости

Новият търг за "Хемус" - след две седмици с нова по-висока прогнозна цена

Новият търг за магистрала "Хемус" ще бъде обявен до две седмици с нова по-висока прогнозна цена – 750 млн. лв. без ДДС за 60 км. Финансирането ще бъде с държавни пари от "свръхпечалбата", реализирана от успешната борба на правителството с контрабандата. Това обясни министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, която във във вторник даде разяснения пред Нова телевизия и бТВ.

Обществената поръчка официално беше прекратена в понеделник по нареждане на премиера Бойко Борисов заради "витаещи съмнения", че е спечелена от фирми, близки до депутата Делян Пеевски и шефа на "Лукойл България" Валентин Златев. Борисов не коментира цената – близо 1 млрд лв. с ДДС. В същото време МРРБ посочи като формална причина за прекратяване на процедурата невъзможността да се осигурят европейски пари по програма "Транспорт" – нещо, което е отдавна известно.

След среща с премиера във вторник, на която не е обсъждан прекратеният търг, Валентин Златев заяви, че няма нищо общо с фирмите и процедурата. Той зададе въпроса как се прави поръчка за 800 млн. лв. при липса на пари.

Финансирането – от държавния бюджет

Отговорът дойде малко по-късно от министър Павлова, която каза, че след като няма европейски пари, магистралата ще се строи с държавни. Това нещо се знае още от преди три години, защото проектът не влезе в оперативна програма "Транспорт".

Поради тази причина премиерът Борисов, регионалният министър Павлова, финансовият Владислав Горанов и транспортният Ивайло Московски нееднократно повтаряха, че е необходима санкция от Народното събрание за отпускането на държавно гарантиран заем.

В момента никой от тях не говори, че ще се търси съгласието на парламента за тегленето на кредит.

"Благодарение на борбата на правителството с контрабандата имаме свръхпечалба и ще можем да завършим проекта с финансиране от бюджета", каза Павлова пред Нова телевизия.

Според нея точно това е имал предвид премиерът, който преди ден изненада със съобщението: "Затова по документи днес нямаме пари, но от утре ще имаме. Говорил съм с финансовия министър за утре да ги подсигури, когато пуснем, новият търг да бъде обезпечен."

Цената – 750 млн. лв. без ДДС

Новият търг за 60-км отсечка от Ябланица до разклона за Ловеч/Плевен ще бъде с по-висока прогнозна цена от 750 млн. лв. без ДДС, съобщи Павлова във вторник следобед пред бТВ.

Същата сутрин, но пред Нова телевизия, тя каза, че това е реалната цена след като 11 фирми, независимо една от друга са подали оферти в този ценови диапазон.

Прогнозната цена на правителството беше 434 млн. лв. за 59 км между Ябланица и разклона Плевен/Ловеч, но максималните цени на двамата изпълнители достигнаха 800 млн. лв. или общо със 73 млн. лв. по-високи от офертите на други кандидати.

Близо двойното разминаване между индикативната стойност на проекта в старта на процедура и дадените от компаниите цени Павлова обясни с факта, че стойността е изчислявана преди да е имало реален проект.

Цената на оставащите отсечки от магистрала "Хемус" по думите ѝ не е завишена. Тя е различна от първоначалните изчисления, защото тогава не били готови инженерните проекти. "Сега вече имаме реален проект с три тунела, с няколко големи виадукта, с 34 преминавания на линейната част", поясни Павлова.

Некоректно е според министъра да се изчислява цена за квадратен или линеен метър, без да се взимат предвид стойностите на самите съоръжения, които са далеч по-скъпи от линейната част на магистралата.

Строителната камара: Няма драма

Камарата на строителите не вижда драма в прекратяването на търга, каза председателят Светослав Глосов след срещата с премиера Бойко Борисов.

Обжалването на търга не е свързано с процедурите, а с класирането, като това се случва в 99% при обществените поръчки, допълни Глосов.

Към момента няма яснота дали засегнатите фирми ще обжалват решението за спиране на търга.

Павлова: Всичко е законно, целта е ясно да се разграничим от зависимости

"С решението за спиране на поръчката за магистрала "Хемус" искаме да се разграничим от опитите да бъдем вкарани в зависимости и да покажем, че работим професионално", каза регионалният министър пред Нова тв.

"Посланието на премиера беше много ясно. Ние трябва да се разграничим от всякакви опити да бъдем вкарани в някаква зависимост или каквото и да било. За нас е важно да се разграничим, ако има някакво съмнение, затова трябва много ясно да покажем нашата воля”, заяви министър Павлова.

Въпреки това повтори, че процедурата за строителството е законосъобразна, а официалната причина за спирането на поръчката, по думите ѝ е липсата на европейско финансиране.

Едновременно с това Павлова каза, че в последно време много се засилили опитите за манипулиране на общественото мнение, затова се наложило управляващите да се разграничат от фирмите, близки до Пеевски и Златев. Павлова не успя да обясни какво е наложило да се разграничават от въпросните фирми, след като всичко е законосъбразно.

"Виждаме много ясна кампания и опити за дестабилизиране на правителството", заяви тя.

Във всяка голяма обществена поръчка има много интереси, а в случая става дума за ресурс от 800 млн. лв. бюджетни пари, каза Павлова и добави, че анализът за законосъобразност показал, че документите на 11-те консорциума, подали оферти, за правно издържани.

Павлова отрече да има разминаване между думите на премиера и основанията, посочени от регионалното министерство. "Ние се допълваме", каза тя.

За споменатите от Борисов обвързаности, които той отхвърля, Павлова коментира, че не е нейна работа да проверява коя фирма с кого е свързана. На конкретен въпрос дали в поръчката са участвали фирми на Валентин Златев и Делян Пеевски отговорът ѝ бе, че във всеки от 11-те консорциума има поне по четири фирми.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес