Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новият център на София - около Централна гара

Хората да излязат над земята сред зеленина и модерни сгради, а трафикът да стане подземен

6 коментара
Новият център на София - около Централна гара

Иновативна архитектура, концертна зала, галерия, музей, артцентър и голям парк. Това са част от идеите за развитието на пространството около Централна гара, предложени от архитектурното студио "А и А архитекти". Негов проект спечели първо място в конкурса за вторичен градски център на столицата, който беше обявен от общината в рамките на архитектурните награди "Визар".

Идеята е това крайно неприветливо и избягвано в момента пространство да стане привлекателно за хората чрез подобряване на инфраструктурата и инвестиции в офисни, жилищни и публични пространства. По този начин то може да се оформи като новия център на София.

Проектът на "А и А архитекти" предвижда изграждането на голям парк пред гарата. Той трябва да преминава в озеленен пешеходен надлез, който да минава над жп линиите и да свързва пространствата на юг от гарата с тези от северната ѝ страна. Трафикът, паркингите и съществуващите търговски площи трябва да минат под земята, а хората да излязат отгоре. Предвижда се пространството около гарата да се оживи с изграждането на публични сгради, което пък да доведе до последващо строителство на нови офиси и жилища.

Осъществяването на идеите на спечелилите конкурса е в ръцете на общината, която трябва да намери средства, за да инвестира в публичните сгради и инфраструктура, които да доведат след себе си и частни инвестиции в тази част на града.

Парк

В момента пред гарата има автогара, търговски обекти, паркинг. Хората пък трябва да минават под земята, за да стигнат от гарата до близката спирка на градския транспорт или до станцията на метрото. В същото време търговските площи в т. нар Ротонда, която отново е в подземното ниво, от години стоят неизползвани. Навсякъде намирисва на урина и боклуци.

От архитектурното студио предлагат обръщане на съществуващата ситуация - хората да излязат над земята, а колите да слязат долу. Паркингът, стоянката за таксита, както и автомобилният трафик трябва да заемат сега съществуващите подлези и пасажи. Сегашната инфраструктура за пешеходци трябва да се пригоди за коли.

Бъдещият парк пред гарата трябва да интегрира в себе си и отсечката от бул. "Мария Луиза", която минава пред гарата. Предвижда се над земята да минават само трамваи. По замисъл парковото пространство ще покрива и съществуващите в момента търговски обекти пред гарата. Това ще стане чрез инсталиране на зелените площи над тях и над жп линиите. Така териториите пред гарата ще се свържат пешеходно с тези зад нея.

Бъдещият парк трябва да се свърже пешеходно и със съществуващите градини - "Алжир" и на "Майчин дом", както и с площад "Лъвов мост".

За оживяване на пространството около гарата се предлага създаването на дълги пешеходни и веломаршрути от центъра до териториите северно от гарата.

Подземен булевард

В избрания на първо място проект се предлага бул. "Мария Луиза" да минава под земята в участъка пред Централна гара. Трябва да се направи и тунел - продължение на бул. "Христо Ботев", с който да се осигурява автомобилен достъп до териториите северно от гарата.

Неизползваното в момента подземно пространство на Ротондата пък ще стане паркинг и стоянка за таксита.

Зелени сгради

Южно от гарата се предлага изграждането на няколко нови сгради. Те трябва да са с иновативен дизайн, да привличат с архитектурата си и да имат разнообразни функции, за да направят мястото оживено 24 часа, 7 дни в седмицата.

За целта се предвижда изграждането на концертна зала, център за събития, дизайнерски хотели, музей, галерия, факултет на висше училище.

При проектирането на новите сгради се предлага активно навлизане на градската среда в тях и обратно. Изнасяне на зони с публичен достъп на покривите на сградите - барове, ресторанти, уелнес центрове, детски центрове. Предвижда се богато озеленяване на фасадите и покривите, както и впечатляваща визия и силует на зданията. Целта е мястото да се превърне в дестинация за градски туризъм.

Живот на север

Даването на предложения за оживяване на пустеещите в момента територии северно от гарата, беше едно от изискванията към участниците в конкурса за вторичен градски център. От "А и А архитекти" предлагат тази цел да бъде изпълнена на да етапа. Първата стъпка е изграждане на инфрастрктура за достъп до това пространство - пешеходен надлез и автомобилен тунел.

Паралелно с това трябва да се инвестира и в пространства, заради които хората да ходят на север от линиите. Предлага се първоначално жп заводът край гарата да се трансформира в културен център, а наоколо да бъдат направени барове, клубове, ресторанти, както и да се създаде място за развитие на креативни индустрии.

На втория етап трябва да дойдат частните инвеститори, които да изградят нови офис и жилищни площи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #6

    Кой пътува с влак, че да стане център жп гарата?!

  2. edin.drug
    #5

    Картинката означава, че ще бутнат последните къщички от края на по-миналия век, вместо да ги интегрират. Само че модерната архитектура и зелените площи гълтат огромно количество пари за поддръжка и, разбира се, изискват постоянство. Запуснатата съвременна архитектура изглежда много по-зле, от изпадалата мазилка на стара къща, в която има нещо от романтиката на руината. При сегашната власт нямам позитивни очаквания. По-добре да не унищожават завареното. Иначе би могло да стане впечатляващо - като Потсдамер плац в Берлин например, само че трябват конкурси за европейски архитекти. Пък и Потсдамер е бил "център" и преди войната, бомбардировките са го изравнили със земята.

  3. Капитан
    #4

    Жп завода да се трансформира в културен център ? ,а наоколо да бъдат направени барове ,ресторанти ? - всеки път когато някой говори за култура и спорт единствено се увеличават кръчмите, а пък от заводи няма нужда нали? Има предостатъчно културни центрове -парите за култура да се дадат за подръжката им. Цялата работа е ,че някой вече е планирал да спретне около гарата некое комплексче с мол и дай за общинска сметка да му изградим инфраструктура.

  4. Becko
    #3

    Екстравагандна идея... Дори да предположим, че се намерят инвеститори, от къде ще дойдат хората в този нов център?! Та Централна гара и жп транспорта са със затихващи функции, а околните квартали са почти обезлюдени! Центърът се определя от човекопотока - до преди 30 години бе ЦУМ, сега е НДК с тенденция за местене още на юг...

  5. Дядо ми Петър
    #2

    Не е лошо. Централната гара на София (пък и на всички останали градове и паланки) са най-тихото и спокойно място, което може да бъде открито в лудницата, която все още някои наричат София. (А през централната гара на Токио, например, минаваха към 1.5 милиона души, и то преди 60 години).

  6. Bлaдo
    #1

    даже е най-добре центърът на София да го направят ... извън София :-)) - хич да не ми се мъкнат по града и да се губят, и да задръстват и да катастрофират разните ... представители на мЯчещото население...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.