Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Новоруски легенди и митове (I)

3 коментара
Новоруски легенди и митове (I)

На 3 т. м. беше световното представяне на най-новата книга на харвардския историк Тимъти Снайдър Пътят на несвободата. Русия, Европа, Америка.[1] Не знам друг като него да може да прави точни политологически изводи от професионално организирана историческа фактология; да не говорим, че неговите изводи ни засягат пряко. Започнах да пиша статия, представяйки основната му аргументация, когато на 9 т. м. се появи ненадейно руско включване по темата. Тъй като то е едновременно предварително изчислено в мисленето на Снайдър – но и надминава очакванията му – реших, че може да свърши работата на руска фуга, предшестваща американската симфония в Новоруски легенди и митове 2.

Иде реч за една статия в официозното списание Россия в глобальной политике, озаглавена "Самотата на метиската (14+)”.[2] Самотната метиска според автора е Русия; (14+) е многозначителна добавка, която ще разясня по-долу; а авторът е Владислав Сурков, „дясната ръка” на Путин до уволнението му от официален свръхвластови пост през 2013 година. Оттогава Сурков е използван като „момче за специални поръчки”, изискващи нечиновническа инициативност и поемане на рискове; официалният му ранг е – прощавайте, звучи комедийно, както всички имперски рангове, преведени през ХVІІІ век от немски, които Путин възстанови – "Действителен държавен съветник на Руската федерация първи клас”, което го било изравнявало с армейски генерал или с адмирал.

Игривият тон на заглавието подготвя читателя, че авторът може да говори за Русия най-глобално-дълбинно сериозно, но с иронично-самоиронично пламъче: човекът се е освободил. Далеч е Сурков от Иван Илин, официалния идеолог на Путин от ХХ век, който твърдеше, че за Русия може само молитвено да се мълчи: “Нима за нея може да се говори? Тя е като жива тайна: с нея можеш да живееш, по нея можеш да въздишаш, на нея можеш да се молиш; и непостигайки я, да я лелееш в себе си; и да благодариш на Твореца за това щастие; и да мълчиш…”[3] Путиновите чиновници тъкмо усвоиха мъдростта на Илин, и ето ти сега Сурков, който и свален има неизвестно колко голяма власт, който сам е метис от чеченец и славянка – вменява това състояние на мелез на Майка Русия!?

И така, защо Русия да е метиска? Защото е! – твърди Сурков – метиска, родена от съешаването на Запада с Изтока. Поради което може да бъде част и от Запада, и от Изтока. Първо опитва да е от Изтока и почти си туря един „татаро-монголски завоевател” за цар. Но се осъзнава в последния момент и се отплесва по Запада чрез славянските царе Лъже-Димитрий и Петър І. Западна Европа, която – пояснява Сурков – „може да се смята за най-склонният към масово насилие и най-кръвожаден от всички континенти”, я прелъстява да участва в постоянните си гадни войни; Русия, благодарение на руското в себе си (а не на получената наготово от Запада военна наука и техника), постоянно побеждава, но постоянно е нещастна.

Не защото Западът не я иска, той я иска (за да я пороби); и тя се оставя, като туря тоя път разни немкини на престола си, после Западът я заразява с комунизъм, но тя и тази невярна болест успява да преболедува; но Западът не я оставя на мира, дава ѝ демокрация, като я лъже, че това било лекарство за комунизъм, и почти успява да я унищожи този път! Но идва Путин и донася 2014 година! Не се казва какво се случва в тази година, а само, че от нея нататък, едно 100-200-300 години, Русия вече няма да ходи ни на Изток, ни на Запад, а ще си стои у дома и ще пребъде сама в себе си. Оттук и загадъчното 14+ в заглавието. Можеше да бъде +безкрайност, можеше като Райха да е хилядолетие, но службата на Сурков е да съветва държавата, затова е реалист: 300 години максимум – като русалките на Андерсен.

Сбитият преразказ свърши, сега да се успокоим с малко аналитика. Защото да се четат докрай такива държавнически размишления е интелектуално самоунижение, да се преразказват е мазохизъм, но като мазохизма на Русия, без удоволствие… Защо високопоставен путинист като Сурков си позволява да пише така и каква е аудиторията под прицел?

Когато бях малък, но прочел вече Древногръцки легенди и митове от Кун, намислих, че най-ефективното писателстване е да съчиниш мит: пишеш една приказка и после цял живот те цитират! Отпосле прочетох Фройд и разбрах защо писателите не се нахвърлят масово на този жанр: да съчиниш мит е много трудно, ако става дума за истински мит, за измислица, която ни разкрива истината (както е разсъждавал Аристотел). Но в наше време политически митове се измислят с цел истината да бъде скрита. Защо тогава смятам, че Сурков е сътворил поредния руски властови мит, а не просто хвърля поредната им лъжа?

Защото за пръв път официален руснак отговаря на два въпроса, които до онзи ден в Русия отговор нямаха (а именно митът отговаря на „въпроси без отговор”, а не просто подменя верния отговор): „Защо Русия се отказа от демокрацията?” и „Защо Русия заграби Крим?” Не само нямаха отговор, а самите въпроси бяха табу, под страх от президентски гняв. Лично Сурков навремето измисли как Русия да лъже, че не се е отказала от демокрацията – тя си строяла „суверенна демокрация”. На въпроса „суверенна от кого?”, Сурков и тути кванти мълчаха. А сега става ясно, че още тогава идеята е била: „суверенна от Запада”. Знаем, че понякога прилагателното отрича същината на съществителното – златната ябълка не се яде, суверенната демокрация не е народовластие. Лъжата за суверенната демокрация бе последвана от други лъжи, в тях златната ябълка бе подменена с пластмасова ябълка, само боядисана със злато, а тя на свой ред – с пластмасова ябълка, боядисана с фалшиво злато. Знаем, че такива ябълки стават само за играчки на малки деца. А Сурков знае, че ние от заграницата на Русия деца не сме и няма да се заиграем. Очевидно адресатът на Сурковите лъжи е бил собственият му народ. Но те явно са се натрупали толкова, че дори на руснаците им е дошло много.

Затова Сурков рязко сменя говоренето, сменя лъжите с „истината”: Русия се е отказала от демокрацията, поне от 2014 година насам. Това там за „суверенната демокрация” бяха последните ни опити да излъжем Запада и себе си, че сме като него. Сега можем да въздъхнем с облекчение и да кажем честно пред своите си – и който чужд иска да слуша – че Русия вече няма да се мъчи и маймуносва: демократичните блянове – дотук. Сега вече ще бъдем себе си и ще се управляваме по нашему. (Казват, че той е измислил и името на путинисткото движение "Нашите”.) Защо е възможно всичко това днес? Защото бил настъпил историческият момент. И как го познахме, че е настъпил? Сурков може да отговори: ами псковският монах Филотей как позна през ХVІ век, че Москва е третият Рим? Позна, защото оттогава Русия се държи така, че да стане Рим 3! И аз сега ви казвам: Русия ще започне – и започна вече – да пребивава в себе си. Това не значи, че няма да има сношения с неруския свят, но в тях ще остава себе си, няма да се прави на Запад или Изток за чужда угода. Русия ще си поиска своите "права”.

Последното не е преразказ, а цитат – а какво значи то не ни се казва, нека всеки свободно си го пълни със съдържание от сегашни и бъдещи действия: за руснака ще бъде радост, а за неруснака – плач и скърцане със зъби! Кой ѝ е дал тия права? Сама си ги е дала. И няма да се съобразява с никакви конвенции, валидни в неруския свят. Защото вече има силата, която нямаше – или не демонстрираше – до 2014. Тук има пряко подменяне на правото със силата, но новомитологична Русия може само да се гордее с това. Така говори митът, а дали Русия реално има такава сила е друг въпрос, който в рамките на мита не се задава. Пък за външна консумация надеждата е, че наглото безсрамие, ако не обезоръжава, поне внася объркване. Поне в началото.

Сурколозите бездруго биха се заели с формата на това митотворчество: заемките и скритите цитати са в културно-стиловия диапазон от Блок ("Скитите”) до завършващата мръсна дума – от уличния арсенал на съвременната руска дипломация; аз не изпитвам тъкъв изследователски интерес, надявам се и вие, любезни читатели.

В своята книга Тимъти Снайдър е „изчислил” съвременната позиция на Русия – позицията на вечно онеправданата невинност, която ѝ дава морално право да иска компенсации. Но той не е очаквал, че Русия може да признае, че анексирайки Крим, тя не че си е взела своето (както беше досегашната лъжа), а е заграбила чуждото. И да се гордее с тази първа победа, която е само началото на осъществяването на руските „права”, защото е настъпил „историческият момент”. Настъпил е момент, това е вярно, моментът, според Сурков, в който лъганият-прелъган руски народ е дотолкова замаян, че може да приеме и такъв мит, обясняващ неговото настояще и бъдеще.

По този начин Путин има още една опция за словесни манаври: когато му изнася, може да си кара по досегашните лъжи а ла Лавров: не сме ние, наши там няма, вие сами сте се нашибали (по Гогол…). А може и да обърне а ла Сурков: вие кво искате бе, басма ли да ви цепим? Ние, великата-могъща Русия!? Същите две линии държаха комунистическите партии на власт: всички са братя, другарки и другари, ние сме за мир в целия мир… Но при желание веднага обръщаха дебелия край: ти си враг, враговете ние нали знаеш кво ги правим?!

Като споменахме комунистическата рационалност на Сурковото митотворчество, можем да се сетим, че Маркс като че с учудване беше отбелязал: дори идеята може да стане материална сила, стига да овладее масите. Сурков е разбрал друга истина за Путин през ХХІ век (но и за Хитлер и Пол Пот през ХХ): и най-голямата глупост може да стане материална сила, стига да овладее ума на един-едничък диктатор. И няма значение дали това се преживява като бълнуваща обсесия или студена калкулация, важното е, че оправдава всякакви действия на самодържеца.

[1] Timothy Snyder The Road to Unfreedom. Tim Duggan Books. New York, 2018

[2] Россия в глобальной политике, "Одиночество полукровки (14+)”. Тонът на тази статия на фона на редактираното от Фьодор Лукянов списание я прави едва ли не спокойна – в сравнение примерно с рубриката „Трябва ни светът. Желателно – целия”. Или „бойното” резюме на една иначе сравнително умерена статия от академичния политолог Сергей Караганов: „По правило международните системи се формират в резултат от войни. Сега една голяма война ще стане реален край на историята. Усилията на Русия трябва открито да бъдат насочени към осигуряване на нейното продължение.” [На историята или на войната? – тази брахилогия е характерна.]

[3] Виж Ильин, И. О России. Три речи. 1926-1933. София, изд. «За Россию», 1934. 

Деян Кюранов е доктор по философия, завършил Софийския университет “Св. Климент Охридски”. Съосновател на неформалното сдружение "Екогласност" и на СДС, напуснал политиката през 1990 г. Оттогава работи в неправителствени организации; в Центъра за либерални стратегии е от създаването му.

Текстът е взет от Портал "Култура".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #3

    когато СВОЙ ти навре истината в MOPДАTA, а после те разкатае и пред цял свят - най! боли...

  2. pepe
    #2

    Асламбек изглежда не познава историята нито на Русия, нито на Западна Европа, нито пък на останалия свят...

  3. Знайко
    #1

    Истинското име на мекерето Сурков е Асламбек Дудаев (предател на чеченския народ)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.