Как оценявате активността на данъчните служби за разкриване на нарушенията на фирми и граждани? Има ли полза от редицата показни акции?
Повтарям го при всяка възможност. Показните акции дисциплинират, но не пълнят хазната. От такива акции може да има полза, но след дълго разследване и доказване и ако съдът е благосклонен към държавата, а не към "честния" гражданин.
Ако г-н Дянков превърне триста и петдесетте хиляди държавни и общински служители и техните семейства в свои съюзници и те не бъдат толкова срамежливи и си искат касовите бележки, например, то приходите ще се увеличат с повече, отколкото, ако утроим данъчната администрация.
Това може да стане принудително и доброволно с образователни средства. И с участието на медиите, които обаче сега са се втренчили в апартаментите на министъра на вътрешните работи и хабят обществена енергия, вместо да се огледат по-внимателно и да забележат нарушенията, които местни и централни органи проспаха в последните 20 години.
Най-често превантивните мерки на правителството срещу избягването на данъци са такива, че страда честният бизнес, а не сивият. Впрочем законодателството ни в много сфери е направено така, че да затрудни честния данъкоплатец и да облагодетелства мошениците.
Изравняването на ставката на ДДС в туризма, например, ще е поредният удар срещу онези, които са в прозрачния бизнес – хотелите, които са членове на Българския форум на бизнес лидерите.
Защо?
В туризма има аномалии и ще дам пример с Банско. Общината няма инструменти за контрол върху хотелиерите, а данъчните в Благоевград са далеч или нямат капацитет да проверят защо за една година в местния бюджет са постъпили туристически такси само за около 120 000 нощувки, а броят на закупените карти за лифта надхвърлят 360 000.
Неотдавна община Несебър отчете 3.300 млн. лева приход от туристически такси, а леглата в района ѝ са около 600 хиляди. Дали тази огромна леглова база е ползвана средно само пет дни и половина през годината? Колко ли милиони са спестени?
Ако МВР изчисли общия брой на дните, които чуждестранните туристи са престояли в България, и го сравните с броя на платените туристически такси в общините, ще добиете приблизителна представа за размерите на явлението укриване на данъци, и то, без да отчитате дела на родните туристи.
Иначе винаги съм бил и все още съм против диференцираните ставки, защото данъчната ни администрация още не е достигнала такова равнище на организационно-технически и професионален капацитет и такава степен на независимост и отговорност на проверяващите, че да може да предотврати данъчните измами, а пък за съдебната власт, която се очаква да решава подобни казуси, да не говорим.
В парламента тече обсъждането на промени в данъчните закони. Необходими ми са, според вас, още изменения, които да стимулират бизнеса и инвестициите?
Чуждите инвестиции ще се ускорят, дори и ако Народното събрание измени каквото сега са си намислили, но приеме и закон, че в следващите 10 години няма да се пипат и да се променят ставките на основните и осигурителните данъчни закони. Така ще спрат "клатенето на лодката” и ще внесат увереност в чуждестранния инвеститор, за да се почувства той спокоен и сигурен, а не всеки ден да получава от консултантите си в България противоречиви сигнали.
Осигурителните вноски се увеличават с 1.8 пункта, след като от тази година бяха намалени с 2 пункта. Смятате ли, че това ще укрепи бюджета на НОИ?
Макар и слабо, ще го укрепи.
Как се отнасяте към колебливата политика на правителството по отношение на пенсионната реформа?
Напълно разбирам неувереността на правителството, защото каквато и да е мярката, плодовете ѝ ще берем след години.
Наложително ли е по-скорошното вдигане на възрастта за пенсиониране или трудовия стаж, или и двете?
Вдигането на възрастта в условията на ниската средна продължителност на живота на българина е несправедливо. Предложението ми е да се съхрани съотношението между показателите средна продължителност на получаване на пенсията и средната продължителност на живота на пенсионерите.
Ако един 60-годишен българин стане сега пенсионер, той има шанса да преживее още 18.85 години и съответно толкова време да получава пенсия. Същият човек, ако се пенсионира след пет години, т.е. през 2015 г. и вече е на 65 години, ще има шанс да преживее само 15.94 години или 2.91 години по-малко и толкова по-малко време ще получава пенсията си. Искам да си получавам пенсията толкова години, колкото и баща ми.
Според статистиката очакваната продължителност на предстоящия живот е синтетичен показател, който отразява качеството на живот. Вдигането на възрастта за пенсиониране или на трудовия стаж е предпоставка за влошаване на живота на българите и заради това той ще стане по-кратък. Понякога си задавам въпроса да не би политиците да искат в следващите десетилетия все по-малко българи да доживяват пенсионна възраст и въобще да отпадне необходимостта от пенсия.
Трябва ли държавните служители, включително военни и полицаи, да поемат сами осигурителните вноски, като така се изравнят с другите участници на пазара на труда?
С риск за семеен скандал, защото съпругата ми е държавен служител, категорично подкрепям идеята държавните и други служители да поемат осигуровките си. Това трябва да стане постепенно. Така трябваше да направи правителството, но то пропусна да отнеме тази привилегия, а тя е тази, която има пряко отношение към бюджета. Вместо да спести средства, правителството съкрати дългите отпуски на тези служители, което на практика не икономиса нищо, бюджетният ефект е нулев и служителите разочаровани. Сегашното заплащане на осигурителните им вноски от държавата допринася за съществуването на аномалията възнагражденията в държавния сектор за някои длъжности да са по-високи от тези в частния сектор.
Очертава се, че правителството ще отнеме от работодателите и заетите 500 милиона лева заради увеличението на осигурителната вноска с 1.8 процентни пункта. Те сигурно не биха възразили, ако управляващите се солидаризират с тях и си намалят с 2% заплатите.
Да се повиши ли минималната работна заплата, като се има предвид, че тя служи за ред социални и други плащания?
Знаете ли колко мастити мениджъри с милионерско самочувствието ще се засрамят, ако се публикуват данни за официалните им заплати? В Българския форум на бизнеслидерите не сме правили проучване какъв е броят на заетите с минимална работна заплата, но на тази тема съм имал много разговори с мениджъри, които са наши членове, и не съм установил наличието на такива заети, с изключение на една две фирми. И преди като служител на Министерството на финансите, и сега подкрепям стъпаловидното увеличение на минималната работна заплата. Ако това се съчетае със засилен и по-ефективен контрол от повече органи и с малко усилия за образоване на заетите да разберат какво губят, като получават пликчето, несъмнено ще допринесем за изсветляване на икономиката и нейното европеизиране.
Обясненията на министъра на финансите, че това ще повиши някои от разходите, базирани на минималната работна заплата, са правилни, но мнозинството в парламента му позволява да промени съответните съотношения и да облекчи бюджета. Освен чистачките в едно министерство няма кой друг да е на минимална заплата, защото ако има, нали си представяте какъв ще е неговият управленски продукт. Ако в едно министерство има толкова много чистачки, нека съкратят 50%, а на останалите да увеличат с 30% заплатата и съм убеден, че министерството няма да бъде по-мръсно.
Какво е впечатлението ви от реформата в администрацията? Променя ли се към по-добро капацитетът ѝ? Извършват ли се съкращения на заетите и нужни ли са, според вас? Достатъчно разумно ли е структурирана бюрокрацията в България или има поле за оптимизирането ѝ?
Невероятно поле за изява може да намери тук правителството. Оперативната програма "Административен капацитет” (ОПАК), ако можеше, щеше да бъде преизпълнена с 200 и повече процента, защото най-лесно се усвояват средствата по нея и в повечето случаи резултатът е или трудно измерим или невидим. Тази година около 350 милиона евро европейски и наши пари ще бъдат изразходвани за повишаване на административния капацитет. Немалки суми са харчени и предишните години. Вярно е, има и положителни промени, но дали отговарят на изразходвания ресурс?
Преди седмица позвъних на директния номер в кабинета на министъра на финансите и от едно младо момиче, което дъвчеше нещо, вместо очакваното "Кабинетът на министъра, добър ден” или нещо подобно, получих провлечено "Ало-о-о”. Та затова питам още колко години ще обучаваме администрациите в компютърна и езикова грамотност, а те да нямат елементарни навици? И не е ли по-добре да не чакаме някой да стане директор на отдел "Протокол” и след това да го пратим да учи английски в Лондон, ами да го научим, докато още е студент.
Изпълним ли е ръст на БВП от 3.6% през следващата година? Кой ще е двигателят на такъв ръст - износът ли, за чийто "толкова добър ръст" в последните месеци се появиха съмнения, че е кух с цел източване на ДДС?
Предпоставките за икономически ръст за всяка година се създават от развитието на икономиката и законодателството през предишната година. Освен оптимизма на министъра на финансите не забелязвам други сигнали, предсказващи такъв ръст. Икономиката е като птица. Слизането надолу е стремглаво и бързо, а изкачването трудно и бавно.
Двигател ще е евентуалното съживяване на селското стопанство и туризма. При тях относителният дял на употребените вносни стоки и материали в готовата продукция е много по-малък отколкото при шивашката промишленост например, където 95% от стойността се пада на вносни суровини и материали и 5% е вложения у нас труд.
*Стамен Тасев е бивш зам.-министър на финансите
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
23 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Да ти го начукам!
stiga ste gi galeli tesi prestapnizi be ot kade sabogatjaha ot selendurite rodnini li ili ot krajbite i reketite na lukanov i kostov te sasdadoha mutrti i mutesite milineri novobogataschte da si plaschat krali sa dosta i imat milioni i miliardi a i sa mfia kojato komandva bg.stiga s tesi skri´ti tschengeta i agenti s kartontscheta be nali gi tschtohme imenata im v vesnizite a osche se dujat jaadat kato praseta i ne im puka danazite sa bogatite da sa tri pati po golemi ot normalnite hora proverka na skritite im firmi i milioni po rodnini i vnizi i t.n.
Паметта ми изневерява вероятно. Имам някакъв спомен, че финансовият министър се заричаше, че данъци ще се вдигат само през трупа му. Абе какво става тук, да не би да се е споминал човечецът, пък аз да съм пропуснала?
Г-н Тасев си остава същият проницателен и прям човек, експерт с ясно и разбираемо за всички слово от времето на правителството на СДС с премиер г-н Иван Костов 1997-2001 г. (единственото от 1989 г. досега, съответстващо на определението "реформистко") със значителен личен принос за възстановяване в България на нормалното държавно данъчно дело след над половин век комунистическа данъчна алхимия !Г-н Тасев изрежда много истини.За мен най-съществени са: 1. Необходимостта за потенциалните инвеститори, …
двигатели на българската икономика, както български, така и чуждестранни от най-сетне стабилизиране и успокояване на законодателната база в България, днес една безкрайна въртележка-хаос от непрекъснато променящи се "на парче" закони, нерядко към нови неналични никъде другаде български "новаторства"-безумия. Г-н Тасев се спира конкретно на данъчните закони и необходимостта от стабилизирането им за обозрим период напред чисто и просто за да могат потенциални инвеститори да си правят сметката къде и колко трябва да отделят за инвестиция и как и кога и колко тя ще им донесе. Тук не е въпрос за ниски данъци. Въпрос е за стабилни и непроменящи се данъци. Швеция, страната с най-високи данъци в Европа, и през 2009 г. бе определена от ЕС за най-привлекателната чуждестранни инвестиции. Инвеститорите (особено дългосрочни и стратегически, неинтересуващи се единствено от китайски манифактури) оценяват на първо място не ниски данъци, а фактори като предвидимост и стабилност на търговския климат, основан на стабилизирано законодателство и правила, добра налична инфраструктура (физическа, административна, отнасящи се и странични на бизнеса им необходими обществени услуги), отбиваемост от данъци на всички действителни присъщи разходи в стопанска дейност и на реинвестиции, отсъствие на корупция. В този смисъл стабилизирането и заковаването на данъчните модели и ставки за предвидимо време напред е с по-голямо значение за сериозни и дългосрочни инвеститори, отколкото непременно безумно ниски данъци, даващи неизбежно като резултат мизерна инфраструктура.
Заковаването на данъчните модели и ставки спрямо непрекъснати промени-лутания, за което призовава г-н Тасев, може би трудно осъществимо със закон (защото следващите чучнали с мнозинство в парламента могат да отменят такъв закон), но осъществимо чрез постигане на публично ангажиращо споразумение между парламентарните партии, е израз на логика, опит и компетентност, очевидно надхвърлящи българския хоризонт (разбира се преди такова "заковаване", според мен нещата трябва да се възстановят от днешното …
им безумие с 10% плосък данък общ доход и данък печалба за всичко и всички, несъществуващ в цивилизования благоденстващ свят, обратно към достатъчно стръмен прогресивен данък общ доход над граждани и еднолични търговци включая и за получени акционерски дивиденти, поне 20-25% данък печалба над акционерни дружества и признаване за отбиване от данък на всички до последния лев действителни направени и доказани присъщи разходии и на реинвестиции в стопанска дейност).2. Необходимостта от най-после премахване на останалите от комунистическо време привилегии, които в една или друга степен винаги водят до скрит ефект на нелоялна конкуренция спрямо частния сектор без такива привилегии. Заплащане от държавата на едни или други социални или други разходи на една или друга категория служители, изплащане "накуп" на неотработени година-две заплати при пенсиониране на една или друга категория държавни служители, пенсиониране на по-ниска от общата пенсионна възраст, пари за "титла", а не за работа, пари за "дрехи" на магистрати (служещи в държавни тоги), пари за "военни клубове" и още безброй анахронизми от тоталитарно време, трябва най-сетне да бъдат погребани завинаги след евентуално еднократно корегиране нагоре на обикновените заплати, там, където е необходимо !
3. Необходимостта от рационализиране на обществения сектор. Това не означава безразборни сумарни съкращения "на едро" на чистачки или генерали, практикувано от днешното сталинистко в това отношение правителство с директиви отгоре-надолу от "вожда" му "10% намаление на разходите до утре сутринта !", защото за такъв срок "проучване" и "анализ" единственото сигурно, което ресорните министри-изпълнители могат да измислят за да не ги изрита "вождът" им, е само безразборни съкращения на служители за съкращаване …
на разходите-заплати. Рационализиране на обществения сектор означава нещо категорично различно - не непременно само съкращения на необходими на гражданите служби и служители, а както подсказва г-н Стаменов оптимизирането му - запазване на необходимото на гражданите и бизнеса количествено и качествено ниво на обществения сектор, но намаляване на излишните бюджетни разходи за този сектор. Това е работа-анализ, работа-надзъртане там, в чужбина, където топлата вода е отдавна открита, работа с идеи отдолу-нагоре на най-напред призвани и убедени с разумни аргументи от политиците компетентни отдадени бюрократи в обществения сектор, работа целенасочена и изискваща поне половин-една година, а не на гонене отгоре-надолу с камшик "До утре !" на паникьосан за рейтига си "вожд" над политически министри-еднодневки неизбежно без особен без хабер как фунционират нещата в детайли отдолу им.Дано да го чуят г-н Тасев.Днешните на власт едва ли (освен ако внезапно не им пръкне поне налучкан инстинкт за самосъхранение), но поне лидерите на сините партии, на които той свърши безценна работа, днес изглеждащи безпомощни пилци в кълчища.
нещо медиапул издиша - дава думата на лобисти и заинтересовани лица. сигулно добре си плащат.
"ако съдът е благосклонен към държавата, а не към "честния" гражданин"Sudut ne tryabvashe li da e sudi pravilno i de ne e blagosklonen kum nikogo, be mayna ?
Той беше заместник на Орешарски при Станишев, че дори и при царя май! Защо му давате думата изобщо на този негодник? Бизнес-лидер - kiss my ass!
"Относно: Тасев Автор: помнещ Получено на: 24 Октомври 2010 17:32 Той беше заместник на Орешарски при Станишев, че дори и при царя май! Защо му давате думата изобщо на този негодник? Бизнес-лидер - kiss my ass!"Склерозирал тъпак !Орешарски и Станишев бяха след "царя", та няма как г-н Стамен Тасев да е бил "заместник на Орешарски при Станишев, че дори и при царя май" !Г-н Стамен Тасев бе заместник-министър на финансите с отговорност за данъчната система в правителството на СДС 1997-2001 г. с премиер …
г-н Иван Костов, правителство погледнато днес от дистанцията на времето, с исторически заслуги за смяната на плановата лъжеикономика с пазарна и за скъсването с ролята на България на обоз на СССР и Русия !