Депутатите отхвърлиха предложение на ДПС парламентът да изслуша шефовете на службите и главния прокурор Сотир Цацаров заради твърдението на премиера в оставка Бойко Борисов, че лидерът на движението Ахмед Доган е поръчал атентат срещу него.
Искането за изслушването бе подкрепено от 48 депутати, "против" гласуваха 29, а 62-ма се въздържаха.
Председателят на ДПС Лютви Местан поиска директорът на Националната разузнавателна служба Драгомир Димитров, бившият директор на службата Кирчо Киров, началникът на Националната служба за охрана Тодор Коджейков и главният прокурор Сотир Цацаров да бъдат изслушани на закрито заседание на парламента.
Депутатът от ДПС Четин Казак коментира, че подобно твърдение не може да бъде повдигнато с лека ръка.
"Това е пряко обвинение в извършване на престъпление. Цялото българско общество се нуждае незабавно от това да бъдат изслушани всички лица, които имат отношение към това", каза Казак.
Преди ден прокуратурата възложи на ДАНС да се заеме с казуса около изявлението на Борисов, като трябва да провери дали премиерът в оставка е изнесъл класифицирана информация.
Председателят на ДПС Лютви Местан пък коментира след заседанието на КСНС при президента във вторник, че Борисов "тежко е излъгал". Местан каза, че е попитал директора на разузнаването Драгомир Димитров дали има документи, които да сочат Ахмед Доган като поръчител на терористичен акт срещу Бойко Борисов и заяви, че "естествено, както и очаквах, ген. Димитров не беше в състояние да потвърди подобно твърдение на министър-председателя".
"Освен това ген. Драгомир Димитров заяви, че не е в състояние да каже каквото и да е в повече по този казус, защото информацията, която се съдържа в тези материали, е не просто класифицирана информация, а е класифицирана информация от най-висок ред, т.е. над "строго секретно" и на мен ми е отказан достъп до тези материали, допълни Местан.
Миналата седмица в четвъртък, след като бе гласувана оставката на правителството, Бойко Борисов каза от парламентарната трибуна, че преди години срещу него е бил подготвян атентат с поръчител Ахмед Доган и призова парламентарна комисия да разсекрети документите на разузнаването по темата.
Двама бивши шефове на разузнаването – Кирчо Киров (2002 -2012) и Димо Гяуров (1997-2002) опровергаха информацията. Киров потвърди, че в Националната разузнавателна служба е постъпвала информация за възможен атентат срещу Бойко Борисов, но не по поръчка на Ахмед Доган.
Информацията е постъпила през 2005 година от партньорска служба на съседна балканска страна.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
15 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
"Освен това ген. Драгомир Димитров заяви, че не е в състояние да каже каквото и да е в повече по този казус, защото информацията, която се съдържа в тези материали, е не просто класифицирана информация, а е класифицирана информация от най-висок ред, т.е. над "строго секретно". Не съществува понятието "просто класифицирана информация". Класифицираната информация си остава класифицирана независимо от нейното ниво на класификация и всеки достъп до нея без съответното разрешение за достъп и спазването …
на принципа "необходимост да се знае" е нерегламентиран. А съгласно българския ЗЗКИ, нивата на класификация са: - "за служебно ползване","поверително","секретно" и "строго секретно". Нивата на класификация на чуждестранна кл. инф. се приравняват на българските ако има международен договор за обмен и защита на КИ със съответната страна или международна организация.
Жалка картинка е дезертиралият от властта Бойко Борисов, не може да въобрази себе си извън нея, изглежда няма и да успее, докато е жив. При Нерон, Сталин, Хитлер, Мусолини и Чаушеско нарцисизмът се е формирал след придобиването на огромна власт и упражняването й в продължение на много години. Върху невротичния характер на Борисов нарцисизмът е избуял далеч преди да стане министър-председател с практически пълен контрол върху изпълнителната и законодателната власт, гарантирано подкрепян от президентството, …
овладял в голяма степен съдебната власт и в почти пълна медиите.
В резултат на напредналата нравствена хипохондрия той стана напълно невъзприемчив към всяка критика по свой адрес, панически се страхува да не бъде обвинен в нещо, а в същото време възприема случващото се около него качествено различно от това, каквото то се вижда и оценява от другите. Преселил се е въображаемо в света на небожителите и се ужасява от действията на хората да го смъкнат от небето на земята. Паниката го прави невъздържан да дрънка големи глупости и небивалици, лишен напълно от усета за обратна връзка със слушателите си поради емоционалната си откъснатост от тях.
Бате Бойко се изпари, пред българите се появи Кака Боязливата. Няма как да прокара напълно несъстоятелната си теза, че БСП и ДПС са му спретнали метеж. С това нелепо твърдение всъщност обижда хората на улицата, те си знаят защо са там, но Борисов просто изтласква извън съзнанието си плакатите „Буда, не сме будали!" . Т.нар. негативен нарцисизъм при него, прикрит от нравствената хипохондрия, се манифестира чувство за недействителност на събитията, с пристъпи на меланхолия и самоосъждане за това, че е склонил да се хаби за този неблагодарен „материал".
Такива пристъпи се долавяха още през 2010г., когато рече: „Седя сам като куче горе в Бояна и гледам футбол". През юни 2011г. в едно интервю Борисов сподели, че личният му живот се променил отвратително и дори направо е приключил. „Преди да имам рожден ден ми беше любимото нещо... сега вече не искам никого да виждам!".
В друг момент под въздействието на уплашеното си гербаджийско обкръжение се нахъсва да изиграе враговете си, да ги вкара във властта предизборно, ползвайки като маша президента, за да им играе люта опозиция. Няма да успее, разбира се, обаче успява да увеличава враговете и недоброжелателите си сред първите хора от гербаджиите, проумяващи, че с оставката си съсипва и ГЕРБ, и тяхното политическо бъдеще.
Шпиони в чужбина или биячи в България?
Скандалният проектозакон за Държавна агенция „Разузнаване“ превръща НРС в КАТ, полиция и жандармерия
Преди месец коментирах в „Десант“ проектозакона за Националната служба за охрана, превръщащ гавазите на елита в убийци и екзекутори както на пътя, така и в домовете ни. Предусещайки поредна полицейщина на ГЕРБ, внимателно прочетох предоставения за обществено обсъждане проект на закона за Държавна агенция „Разузнаване“, изготвен с активното участие на сегашния …
ръководител на разузнаването Драгомир Димитров. И бях шокиран. В него има текстове, повече подхождащи на ДАНС, полицията и жандармерията, отколкото на външното разузнаване, нямащо правото да работи на родна земя.
Въпреки че в чл. 3, ал. 2, пише, че „разузнавателна информация е всяка придобита от Агенцията информация за чужди страни“, в законопроекта не се уточнява изрично, че службата не оперира на българска територия.
В чл. 5 се прави застраховката, че „на Държавна агенция “Разузнаване” не се възлагат задачи от вътрешнополитически характер“. Но ако законодателят иска да гарантира, че български граждани няма да са обект на разработка на наша територия от разузнаването, това трябва да се запише, като се допълни и „забрана за възлагане на задачи от вътрешноикономически характер“.
В противен случай продажни ченгета в шпионската агенция, носеща многозначителното име ДАР, ще ни сервират данайски дарове, като следене на бизнес контактите ни с чужди граждани.
Нима в последните 20 години нямахме десетки афери на продажни ченгета, които снасяха на мутрите и така почнаха свой бизнес, приватизирайки тайните на държавата?
Първата новина в закона е, че разузнаването е подчинено не на държавния глава, а на министър-председателя. За утеха на Плевнелиев, НСО остава под неговата шапка. Но понеже шефът на охранителите ген. Коджейков е личният бодигард на Борисов, контролът на президента ще е бутафорен, какъвто е и самият той.
Не искам да изпадам в площаден патриотизъм, но очите ми боде член 1, ал 3, възраждащ болшевишкия синдром. Комично имитирайки времената на Съвета за икономическа взаимопомощ (СИВ) и Варшавския договор, герберите са написали тази клетвена декларация: „Държавна агенция “Разузнаване” е част от разузнавателната общност на ЕС и разузнавателната общност на НАТО“.
Сякаш, ако не бяха сложили унизителното уточнение, някой щеше да се усъмни в евроатлантическата им лоялност и ще сбърка СИВ с ЕС и Варшавския пакт с НАТО. Но какво друго да очакваш от милиционери, прикриващи червени биографии, мутренско минало и мизерно образование като например сегашното ръководство на НРС?
В сферата на комичното е и член 3, ал.2, където се мъдри изискването към външното разузнаване да брани „морала и културното наследство на всички българи“. Вероятно ДАР става и морална полиция, следяща за извънбрачни забежки в посолствата.
Като знаем, че всеки трети в МвНР е от цивилното или военното разузнаването, следенето за подозрителни сексуални контакти също ще е в длъжностната характеристика на шпионите с дипломатически фракове.
В момента сержанти от НРС охраняват вътрешния периметър на посолствата - нещо непривично за сериозно външно разузнаване. С новия закон сержантите вероятно ще охраняват и морала на дипломатите.
Следвайки либерализма към еднополовите бракове в ЕС и САЩ, например мисията в ООН, оглавявана от Стефан Тафров, няма да се следи за хомосексуализъм, както никой не порицава за подобно увлечение германския външен министър Гидо Вестервеле.
Тези дни зам. вътрешният министър в оставка Вучков поиска девоенизирането на НРС и окрупняване на подслушвателните служби. Искането е справедливо, но е закъсняло.
Публична тайна е, че НРС има собствена подслушвателна централа. Следвайки старите порочни практики, в чл. 10, ал.1, беззаконието се узаконява така: „Изпълнението на дейностите на Агенцията се осигурява чрез: Използване на специални разузнавателни средства...“
Изречението изобщо не уточнява на коя територия ще се използват тези средства. И за да няма съмнение, че алинея 1 се отнася само за български граждани и ще се прилага на българска територия, алинея 2 визира задграничното следене, регламентирайки „използване на разузнавателни средства и способи извън страната“.
Коментирайки член 10, стигаме до прикритията на разузнаването, заради които се изляха тонове мастило срещу служители на ПГУ-ДС в МВнР, Министерството на външната търговия, БТА, БНТ, БНР, ползващи тези ведомства за работа зад граница преди 1989 г.
Сега ал. 5 позволява разузнаването да използва за прикрития не само държавната администрация, но и „юридически лица, граждански дружества и организации и лица, упражняващи свободни професии“.
Както отдавна предупреждавам, собствениците на фирми с външнотърговска насоченост трябва да си отварят очите на четири, защото законът за външното разузнаване позволява на ДАР да им инсталира агенти на прикритие, без да ги уведоми.
Последното беше задължително преди 1989 г., когато министри и шефове на медии знаеха за прикритията на ПГУ в техните институции и дори понякога налагаха вето на неудачни назначения на ДС.
Опасностите от тайно внедряване на агентура в частни фирми са много – от изтичане на финансово-данъчна информация към НАП и конкуренти, до компрометиране на прикритието в чужбина, ако агентът бъде разкрит.
Също така законът позволява промяна на самоличността на внедрения агент и така никога няма да узнаеш с кого всъщност си имаш работа, назначавайки служител с пагони.
Говорим ли за новите ченгета в свободните професии, ясно е като бял ден – БТА, БНТ, БНР и сега изпращат кореспонденти-офицери от разузнаването, но вече и частни медии ще бъдат прикрития на ДАР. Нищо ново под слънцето.
Само се питам защо се изля толкова кал върху кореспондентите-шпиони в Турция, Гърция и Югославия, след като НРС продължава да ползва техните прикрития и връзки?
А, да, щях да забравя. Тогава балканското разузнаване служеше на тоталитаризма, а днес пази новия справедлив световен ред. Пък и при демокрацията турци, сърби и македонци са ни евроатлантически приятели, там вече няма неоосманизъм, великосърбизъм и македонизъм и българските малцинства имат в излишък права и свободи.
Ако дотук законът за ДАР е пълен с абсурди, сега следват извращенията.
Чл. 26 позволява на външното разузнаване да обработва личните ни данни, „без да се иска съгласието на физическото лице“. В разрез с човешките права, ДАР има право „да не информира физическото лице“ преди, по време на обработването на личните му данни и след това.
След като НРС ще се девоенизира, искам да попитам и това: защо чл. 60 позволява на служителите на Агенцията да носят оръжие и да го използват при необходимост? И защо не се уточни: в България или в чужбина ще ходят с кобур на кръста демократичните шпиони?
С този многозначителен член външното ни разузнаване ще е единственото в света, официално даващо оръжие на дипломати-ченгета в чужбина.
Милитаристичният член 60 е скандален, но член 61 е направо брутален, защото приравнява разузнавача с бияча, полицая и катаджията и така го превръща в униформена мутра на всяка власт. Ето какво четем в този уникален текст:
„Служителите на Агенцията могат да използват физическа сила и помощни средства, само ако те не могат да бъдат осъществени по друг начин при задържане на лице по чл. 59, ако лицето оказва съпротива или се опитва да избяга. Помощните средства са: белезници; каучукови, пластмасови, щурмови и електрошокови палки и прибори; патрони с гумени, пластмасови и шокови куршуми; устройства за принудително спиране на превозни средства...“
В.Енчев
Тайните около НРС
Националната разузнавателна служба е истинският евъргрийн на българския комунизъм. Откакто падна Берлинската стена, в България се промени всичко. Абсолютно всичко, без разузнаването.
Процесът на демократизация засегна тази служба твърде формално и предимно по две линии - сега официално знаем кой е нейният директор и с какъв официален бюджет разполага. Но дори сред тези две оскъдни информации безспорна е само първата. А за бюджета има и паралелна версия - добре поставени специалисти …
твърдят, че НРС получава и други, невидими за нас пари, които си осигурява от фирми прикрития. Не е ясно дали това е така - и ако е, то кой санкционира подобен подход. Според закона за държавния бюджет НРС има най-скромния бюджет измежду службите - 16 милиона, на фона на близо 90 милиона за ДАНС и около 30 милиона за НСО.
В зоната на здрача
Ако застанем пред тези числа, ще установим, че тайните около НРС са два вида - маскирани като информация и такива от неприкрито естество. Към втората група се отнася друго основно незнание: не е ясно какво е разрешено на НРС и какво не й е разрешено да върши. И още по-лошо: не е ясно кой има право да използва информацията и анализите, които службата събира и предоставя.
Тези въпроси не само че не са нови за българската публичност, ами са и втръснали на всички, които анализират местната политика. Фактът, че бившият директор на службата Кирчо Киров сега е разследван за финансови злоупотреби, а сегашния Драгомир Димитров е забъркан в поредния скандал иницииран от Бойко Борисов, дава само нов повод за реторични въпроси.
НРС като шлагер
Искането да се публикува бюджетът, щатното разписание и йерархията на отговорностите в тайните служби беше поставено за първи път на Кръглата маса през февруари 1990. Оттогава има само един напредък, и той е във въпросите, а не в отговорите. Последният по време въпрос е следният: кога ще бъде гласуван закон за НРС. Тази служба твърде натрапчиво отсъства от правния мир, но твърде осезаемо присъства в сивата зона на политическия живот. За две десетилетия тя беше подозирана в какво ли не: като започнем от това, че покровителства бандити и свършим с това, че сваля правителства.
Митовете на прехода
Секретността на секретните служби е най-често срещаният отговор на тези въпроси. Обикновено представители на службите се защитават с това, че тяхната дейност по презумпция би следвало да е извън погледа на обществото. „Ние не сме институция, която може да бъде прозрачна“, казват те. Това е един от най-разпространените митове на прехода, доколкото нито една институция не е прозрачна за всичките 100 процента от дейността й. Прозрачността има нива. От разузнаването не се очаква да си издава агентите и тайните мисии, които са в ход. Но с пълно основание се очаква знание за финансите, за периметъра на действие, за отчетността, за субординацията и за степените на отговорност.
Разследванията на предишния и сегашния директори на НРС има всички шансове да провокира създаването на регламент и да даде поне закъснял отговор на тези въпроси.
Автор: Т. Ваксберг, Редактор: А. Андреев
Гербаджийски гърч
Съществуват рискове за националната сигурност, изходът е в провеждане на предсрочни избори, заяви държавният глава Росен Плевнелиев след КСНС.
Коментар:
Какво всъщност е казал президентът? Нито дума кои са реалните рискове пред сигурността, нито какви ще са мерките, които ще бъдат предприети. На практика е потвърдил петъчното решение от срещата на парламентарните партии пак при него - да има предсрочни избори. Любопитното е, че от становището на участниците в заседанието е отпаднало …
изречението за правителство в рамките на този парламент, което в началото е предложил Плевнелиев.
Ето защо му е било необходимо това поредно заседание по един и същ въпрос – опитал е да прокара уловката, предложена от Бойко Борисов при връщането в понеделник на мандата за второ правителство на ГЕРБ. Големият му мерак е вместо служебно правителство да се направи коалиционно на БСП и ДПС, а той да му играе опозиция. Те да не са малоумни, че да влязат в такава самоувреждаща схема!
Плевнелиев просто се е изложил, представяйки се като проводник на тяснопратийния интерес на ГЕРБ и личния на Борисов. Поредният гербаджийски гърч и демонстрация на политическата импотентност на президента, който май пропуска големия си шанс в труден момент да се покаже достоен за поста на държавния глава. Толкова ли не може да предвиди, че само силен задкулисен или даже явен натиск от Вашингтон може да принуди БСП и ДПС да играят в своя вреда!
2, със сигурност се знае Кой си
Интересно какво направи сегашното ръководство на НРС и лично Драгомир Димитров за да предотврати смъртоносния атентат на летище Бургас на 18 юли т.г.?
Той е най-яркото доказателство за това, че българското разузнаване не работи. Нека то не се оправдава само с ограниченият бюджет, който не позволявал да бъдат извършвани операции в чужбина.
Всъщност се оказа, че нашата система за ранно
предупреждение не работи, защото НРС просто не работи.
Заради това необходимите мерки по сигурността не са
взети …
и не биха могли да бъдат взети без изпреварваща
информация."Концепцията" на сегашните
управляващи от ГЕРБ е такава, че ние се задействаме, след като се случи случката. Фактът, че за първи път от промените насам беше допуснат такъв унищожителен атентат е
достатъчен да се потърси отговорност не само от
директора на НРС, но и от ДАНС, МВР и СВИ, защото и те
носят своята вина. Да не говорим за провежданата от
Николай Младенов външна политика, диктувана от Бойко
Борисов под егидата на САЩ, Израел и Турция,която е
безспорната причина терористите да ни направят
мишена. 18-ти юли е българския 11-ти септември. Само че в
САЩ тогава бяха направени решителни реформи във
всички служби и нива на тяхното управление. А у нас
парламент, правителство и президент се правят сякаш
нищо не се е случило. Но така е когато държава няма,
защото гробарите я довършиха.
След като Кирчо Киров скри истината кога най-после
сегашното ръководство на НРС начело с Драгомир Димитров ще обяви действителните причини за "самоубийството" на шефа на архива на службата Божидар Дойчев през 2006 г.?
"Шефът на архива в НРС се е самоубил безпричинно?
Не са намерени пръстови отпечатъци по оръжието?
Самоубийство е причина за смъртта на шефа на архива в
Националната разузнавателна служба (НРС) Божидар
Дойчев, е заключението на военните следователи, които
предават разследването... …
на
военната прокуратура с мнение за прекратяване.
Следствието обаче не посочва евентуалните причини,
поради които 61-годишният “пазител на тайните” в
разузнавателната служба е посегнал на живота си.
Това става след като излъчената от
вътрешната комисия в парламента работна група от
няколко депутати се запознава с резултатите от
разследването. До този момент те бяха отказвани на
народните представители с обяснението, че
разследването не е приключило.
Божидар Дойчев бе намерен мъртъв в кабинета си на 15
ноември, но информацията за това бе укривана 24
часа и бе научена от западните електронни медии. Месец по-късно НРС съобщи за смъртта на служителя
си Иван Раков. И двата трагични случая бяха обявени за
самоубийства по лични причини, още преди да са
започнали разследванията. Те съвпаднаха с бурните
дискусии и скандали около приемането на новия закон за
досиетата, който принуди НРС да предаде на комисия
голяма част от архивите си и да осветли част от
сегашните си служители, сътрудничили на бившата ДС.
Приключилото разследване потвърждава изречената
първо от главния прокурор Борис Велчев версия за
самоубийство на Дойчев. В същото време се посочва, че
няма установени мотиви за деянието, като се
потвърждава, че не са разкрити нито служебни мотиви,
нито психически разстройства или отклонения.
Следователите посочват, че по оръжието, с което Дойчев
е отнел живота си, не са открити никакви пръстови
отпечатъци, разказаха депутати, пожелали анонимност,
тъй като делото за смъртта на шефа на архива е
секретно.
Мисля, че е крайно време да се поиска от Цацаров закриването на ДПС. Без да съм пристрастен и без да имам каквито и да е националистически нагласи, тази партия просто е противоконституционна, тъй като е на верска основа. Просто и ясно и е, че 23 години ДПС манипулираше вота и бе проводник на турски национални интереси в БГ. Лидера й (Ахмед Доган) не само като агент на ДС, но и като човек, няма място на политическия ни небосклон. Давайте г-н Цацаров, у вас ни е надеждата.
Антон Тодоров
Странно защо на сайта на НРС новият директор на НРС
бриг.генерал Др.Димитров не е написал в биографията си,
че през 80-те години е учил във Висшата специална школа
на МВР, където е завършил факултет "Държавна
сигурност", както и това, че преди промените е
работил в ДС. Тези факти бяха грижливо укрити и от
назначилите го на този пост, начело с премиера Бойко
Борисов и Цветан Цветанов. А както добре е известно
премълчаната истина е една от формите на лъжата - тема
твърде добре разработена …
и развита от Гьобелс. Толкова
ли нямаше някой по-подходящ за директор на разузнаването, който например да е започналкариерното си развитие след 1990 г., т.е. вече с 20 годишен опит в тази сфера? Очевидно обаче шуробаджанащината и милиционерската принадлежност е основен критерий в "кадровата" политика на ГЕРБ.