НС прие на първо четене премахване на знаците за радари

"За" промените в правилата за движение гласуваха всички без ДПС

НС прие на първо четене премахване на знаците за радари

Народното събрание (НС) прие с голямо мнозинство поредните поправки в Закона за движение по пътищата, предвиждащи премахването на предупредителните табели за камери с радари за скорост.

Проектът мина на първо четене със 166 гласа "за", нито един "против" и 26 "въздържал се", като само депутатите от ДПС не го подкрепиха. Същата позиция заявиха при обсъждането на текстовете и от "Воля", но в крайна сметка гласуваха за предложенията на ГЕРБ.

"С премахването на знаците няма да променим нищо към по-добро. Ще унищожим прекрасна превантивна мярка. От една страна, нарушителите ще карат с каквато си искат скорост, а това няма да намали, само ще увеличи риска от катастрофи. Да, ще има повече глоби. И какво от това, господа вносители", попита риторично Боряна Георгиева от "Воля", след което обаче стана ясно, че все пак е подкрепила законопроекта.

Павел Христов от ГЕРБ аргументира идеята за премахването на табелите за радари, посочвайки, че по пътя между Варна и София има общо 7 камери и според него само в тези участъци се шофирало със съобразена скорост.

"Премахвайки знаците, казваме на водачите на моторни превозни средства: "Законът е този, ограниченията са тези. Спазвайте ги навсякъде, не само на седемте места Варна – София", или ако ползваме други пътища, други географски понятия", заяви депутатът, който е сред вносителите на поправките.

Според Рамадан Аталай от ДПС законопроектът е "безполезен, прибързан и не решава обществените взаимоотношения". Затова и цялата група на движението се въздържа при гласуването.

"През годините, когато броят на загиналите е бил най-нисък – 2011, 2012, 2013 г., тогава пред мобилните камери за контрол на скоростта не са се поставяли предупредителни пътни знаци", защити промените в закона шефът на "Пътна полиция" Бойко Райновски след гласуването.

Шефът на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов пък уточни, че целта на законопроекта е да доведе до драстично намаляване на жертвите на пътя до 2020 г.

"До 2009 г. годишно имахме по 1000 човека, които загиваха по българските пътища. Стигнахме нива от 600 човека през 2011 и 2012 г. В момента сме с нива 708. Нашата цел е жертвите по пътищата през 2020 с. да бъдат наполовина", обясни бившият вътрешен министър.

"Когато водачите биват уведомявани чрез поставянето на знак пред полицейския автомобил, оборудван с автоматизирани технически средства или системи, те намаляват скоростта само в зоната на знака и след това продължават движението си с превишена скорост, като по този начин развиват чувство за безнаказаност и се губи възпитателният ефект върху всички водачи на МПС", пишеше в мотивите към законопроекта на ГЕРБ.

Освен премахването на предупредителните табели, той въвежда спиране от движение на всяка кола, чийто собственик я е предоставил за управление на човек, хванат с над 0.5 промила или без книжка. Санкцията е за срок от половин до една година.

Новите поправки в Закона за движение по пътищата бяха инициирани, след като премиерът Бойко Борисов свика извънредно заседание на кабинета в края на май, на което нареди вземането на спешни мерки за намаляване катастрофите.

Още по темата
Още от България