Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

НС разреши пътни ремонти да тръгнат, а дължимите суми да бъдат платени наполовина

Браншът излезе на втори национален протест с блокада на магистрали

5 коментара
НС разреши пътни ремонти да тръгнат, а дължимите суми да бъдат платени наполовина

Пътните ремонти вече могат да започнат, а на фирмите да бъдат изплатени половината от дължимите им суми за свършената работа. Това реши Народното събраниеслед четири часови дебати около забърканата пътната каша на фона на втори национален протест на бранша.

Решението беше взето със 122 гласа "за" на депутати от управляващата коалиция - "Продължаваме промяната" (ПП), "Има такъв народ" (ИТН), БСП и "Демократична България" (ДБ). Против гласуваха 35 депутати от ДПС, "Възраждане" и един от ГЕРБ. Двама от "Продължаваме промяната" се въздържаха, предаде БТА.

Така беше сложена точка на напрежението в управляващата коалиция в разрешаването на проблема с пътните ремонти, който продължи три седмици.

Сега вече няма пречка пред агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да възлага ремонти на републиканската пътна мрежа, а фирмите да завършат започнатите 278 обекта от миналата година.

Решението на парламента

Решението на парламента предвижда 50% от сертифицираните дейности за пътни ремонти до влизането на решението в сила да бъдат платени от бюджета на АПИ.

Останалата сума ще бъде платена следново решение на Народното събрание, което ще бъде взето въз основа на доклад, изготвен отмеждуведомствената работна група между министерствата на регионалното развитие и на финансите и становище на парламентарнатакомисия по регионална политика.

Изцяло ще бъдат платени парите само на фирмите за маркировка, пътни знаци и мантинели, решиха депутатите.

Освен това парламентът разреши на АПИ да възлага нови ремонти по действащите договори за поддържане на републиканските пътища, както и дейности по договорите за доставка и монтаж на ограничителни системи, хоризонтална маркировка и пътни знаци. Срокът за изпълнение на тези дейности трябва да приключи най-късно до 30 септември 2022 г.

Новото възлагане по старите договори няма да минава през санкция на парламента, както предвиждаше първоначалния вариант, който противопостави ПП и ИТН, решиха още депутатите.

Народното събрание разреши на пътната агенция да завърши и всички 278 започнати, но недовършени през миналата година пътни ремонти. Това сщо трябва да се случи до 20 септември 2022 г.

Сред тях са някои критични места като прохода Витиня, през който минава тежкотоварния трафик, а премерът Кирил Петков лично се убеди в лошото състояние на настилката, тунел "Ечемишка", на виадукта при 34-ти км на магистрала "Хемус". Всички тези обекти се ремонтират от последните 5 години и все нещо пречи ремонтите да приключат.

Ще бъде довършен и ремонта на пътя София - Самоков, за който в АПИ всеки ден постъпват редица сигнали и протестни писма, че не се работи, посочват от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Дебатът – "соломоновско решение" достойно за "Нобелова награда"

Дебатът по взимането на решение за пътните ремонти мина с размяна на обвинения в корупция между управляващи и опозиция. Депутатите от „Демократична България“ не взеха отношение по спора кой е виновен за създалата се ситуация.

Става въпрос за сключени 5-годишни договори за пътно поддържане в периода 2019 – 2020 г. с прогнозна стойност 711 млн. лв., по които е възложена работа за 3.3 млрд. лева. Освен че е надхвърлена многократно заложената дейност, по тях са се възлагали и основни ремонти маскирани като текущи, което също е проблем, стана ясно от дискусията в залата. Нещо повече през 2021 г. управляващите от ГЕРБ са направили промяна в закона, с която са разширили обхвата на текущия ремонт.

"В 44-ото Народно събрание се появява едно допълнение към закона. Добавя се само едно изречение, с което се оправдават нарушенията, които са били извършени по отношение възлагането на ремонти . Ние от БСП бяхме против, но тогавашната коалиция имаше необходимото мнозинство и си направи законодателна индулгенция", каза Манол Генов обяснявайки защо ГЕРБ твърдят, че всичко е законно.

Заместник-председателят на НС Мирослав Иванов от "Продължавамепромяната" отбеляза, че по времето на ГЕРБ се е появил нарицателниятизраз "ремонт на ремонта".

Председателят на парламентарната комисия по регионална политика Настимир Ананиев (ПП)нарече взетото решение "соломоновско".

Депутатът от ГЕРБ Кирил Ананиев го определи като достойно за "Нобелова награда".

"Ние действително трябва да станем носители на Нобелова награда, ако успеем да оправим кашата, която вие забъркахте", отговори му председателят на парламентарната комисия по транспорт Борислав Гуцанов (БСП). Той призова колегите си за проява на смирение и разум.

"За да можем наистина да успокоим целия сектор и пътищата да бъдат в това състояние, в което всички български граждани искат да ги видят", каза Гуцанов.

Депутатът от "Продължаваме промяната" Искрен Митев репликира ГЕРБ,че поставят на колене българските фирми. "Да ви се молят да им даватедоговори. Да им извивате ръцете, да забравят морала си, за да могат даизхранват семействата. В момента ни карате ние да платим тази сметка спарите, с които напълнихте партийната си касичка. Да, но няма да станепо вашия начин", каза Искрен Митев.

Втори национален протест на бранша

Докато течаха дебатите в Народното събрание, пътният бранш излезе на втори национален протест. Пред Народното събрание се бяха събрали строители, докарана бе и тежка техника, а движението по бул. "Цар Освободител" бе блокирано.

Протестиращите стигнаха до Министерския съвет, където отправиха исканията си премиерът Кирил Петков да изпълни обещанието си и дължимите суми да бъдат изплатени до 30 юни.

Полицейски кордони охраняваха институциите.

Организаторите на протеста - Браншова камара "Пътища", съобщиха, че протестиращите са получили подкрепа от представители на КНСБ, КТ "Подкрепа", Европейския център за транспортни политики, Асоциацията на автомобилните инструктори с председател Красимир Георгиев.

Камарата на строителите в България също излезе с декларация за изплащане на дължимите суми на пътния бранш.

Блокади на пътни артерии имаше на 26 места в страната. 

Работници на "Автомагистрали - Черно море" в Шумен блокираха движението на пътния възел "Белокопитово" на магистрала "Хемус", затвориха Айтоския и Ришкия проходи.

Протест имаше и на пътя между Сливен и Ямбол, а пътят Бяла-Русе беше блокиран.

Протестиращи във Варнаспряха движението по магистрала "Хемус" на изхода на града.

Работниците на хасковската фирма "АБ" с камиони бавно се движеха по пътя от Хасково към Димитровград и пътния възел над магистрала "Марица", предаде БТА.На аутобана недоволните образуваха "тапа" с багери и валяци.

Полицията спря движението при Свиленград и при ГКПП "Капитан Андрево", където се образуваха километрови опашки от коли и тирове.

Блокирано бе и движението при пътния възел "Абланица". В знак на протест първоначално бе затворен за минути главния път София-Варна, а след това поетапно бе спирано движението и на пътя Ловеч-Троян.

Снимки: БГНЕС

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. bgp
    #5

    Кьорави пари .....с този натиск на обръчите от фирми и последвал акт на парламента , Мафията изпра кражбите на ПРОСТАКА !!! Този път .... ни окрадоха по най-законният начин , чрез акт на парламента !!!! Мафията си взе парите , така както и ПРОСТАКА не ги и е поднасял ....... на тепсия !!!! Браво гроздане и тошковци ....... ПРОСТАКА ще ви награди , добра работа му вършите !!!

  2. Javor
    #4

    Пътищарите да ходят да протестират в Банкя при Тиквата!

  3. Евроатлантизъмм
    #3

    Това протест срещу войната и пандемията ли е? Или пак Киро им е виновен?

  4. Pavlova
    #2

    Чекмеджето на Бойко се опразни, а идват избори. Т.е. Държавата чрез подопечните му фирми трябва пак да го напълни. Нищо, което е извършено над стойността на договора не трябва да им се плаща. А пък ако им се плаща да бъде по цена 30% от цената на договора. Все пак едно време Симеон Дянков прати фирмите да си търсят парите през ББР срещу 10%.

  5. Earendel
    #1

    Къде е логиката да се дават над милиард лева за катастрофалното състояние на републиканската пътна мрежа?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.