НСБОП разкри контрабанден внос на 35 000 тона цимент от Турция

НСБОП разкри контрабанден внос на 35 000 тона цимент от Турция

Схема за контрабанден внос на цимент и неправомерно ползване на транзитния режим през ГКПП Малко Търново са разкрили при операция служители на НСБОП, агенция “Митници” и полицията съвместно с Окръжната следствена служба в Бургас и под наблюдението на Върховната касационна прокуратура и окръжната прокуратура в Бургас, съобщиха в понеделник от МВР.

Досега в агенция “Митници” не е регистриран подобен случай на отклонение от транзитен режим на толкова голямо количество внос от едни и същи фирми и лица.

Проверката на вноса на турски цимент през ГКПП Малко Търново за периода от януари 2004 до лятото на 2005 г. установява, че от общо 2500 регистрирани влизания на камиони с цимент, насочени към Териториалното митническо управление-Бургас, 1086 камиона с общо тегло около 35 000 т цимент са минали през границата, но са били отклонени към вътрешна митница с цел строителният материал да бъде реализиран по-бързо на вътрешния пазар.

Пред митническите власти в Бургас документите по вноса са оформяни по-късно. Полицейското разследване на случая разкрива, че на митницата не е правен абсолютно никакъв физически контрол на товарите с цимент. Камионите са минавали безконтролно, като са пресичали натоварени границата по 2-3 пъти на ден.

Документите на няколко вноса са подавани за обработка накуп със закъснение, след като стоката е била пласирана на пазара, което е в нарушение на Закона за митниците и правилника към него.

Митническите нарушения са извършвани от две фирми  – регистрираната в Бургас “Сим Мар Ко” с управител Красимира Андреева и “Алас спектър”, със седалище в несебърско село, собственост на австриеца Хорст Винерс и на българина Станимир Георгиев.

Едната фирма изготвяла и подавала митническите декларации.

За всичките курсове са използвани 25 циментовоза. Материалът бил откарван в няколко бетонови възела, като един от тях - в Поморие, няма необходимите разрешителни за експлоатация на съоръженията.

При обиските на офисите на фирмите са открити празни турски фактури на различни фирми и за различни стоки, както и печати на турски фирми. Наетите шофьори на циментовозите нямали трудови договори.

Заради липсата на всякакъв физически контрол при влизането на камионите, никой не може да каже, че е бил внасян само цимент. Разследващите допускат, че може да са вкарвани други турски стоки като дрехи, текстил, зеленчуци или наркотици, при които нормата на печалба е в пъти по-голяма от вноса на цимент.

Почти няма логика да е вкарван нелегално цимент, защото не е изгодно на вносителите, смятат обаче митничари. 20 т цимент в един циментовоз струват в Турция около 6 хил. лв. Ако се вкарат легално, върху тази сума трябва да се начисли 20% ДДС, което е около 1200 лв. Митото е нулево.

Ако обаче такъв камион трябва да се вкара контрабандно, вносителят трябва да плати подкуп на съответните митнически служители и гранични полицаи. Това означава 3 хил. евро на дежурните митничари и още толкова на граничните служители, които не се интересуват какво вкарваш.

Никой вносител няма тогава интерес да внася нелегално цимент, защото много по-евтино ще му излезе да го внесе законно. Обратното, ако вместо цимент с циментовозите се пренася турско или особено китайско карго, цигари или наркотици, тогава рушветът става оправдан и “рентабилен”. Още повече, че плътно опаковани бали с джинси, пресовани дрехи, обувки или други изделия могат да докарат камиона до тегло, приблизително равно като с натоварен цимент.  

Все пак е възможно контрабандният внос да е само на цимент. Контролните органи по строителството непрекъснато се сблъскват с използването на некачествени строителни материали, внесени отвън. Предприемачите прилагали практиката да се снабдяват с документ за качеството на вносния строителен материал, който показвали при проверка на контролните органи. Документът за качество обаче не отразявал за какво количество закупен материал става дума.

За тази връзка говори и фактът, че контрабандният цимент е откарван в няколко бетонови възела като единият - в Поморие - е работил без разрешителни. Строителният материал с неизяснено качеството от възлите е бил продаван впоследствие на строителните фирми, инвестиращи в Слънчев бряг, Несебър и Свети Влас.

Участниците в акцията смятат, че схемата за контрабандния внос не може да се осъществи без покровителство на служители на МВР, Гранична полиция и митниците.

Същото заяви и министърът на вътрешните работи Румен Петков в София в коментар по случая. По времето, когато се е извършвал контрабандният внос, началник на Граничната полиция бе пенсионираният непосредствено преди Нова година ген. Валери Григоров. Шеф на РДВР – Бургас беше ген. Красимир Петров, сега началник на Граничната полиция. Агенция “Митници” и тогава, и сега се оглавява от Асен Асенов, но пък неговият заместник, отговарящ за борбата с контрабандата, Димитър Толев се оттегли през есента на миналата година под огромния натиск на вътрешния министър Румен Петков за смени по върховете на митниците.

Въпреки че финансовият министър Пламен Орешарски успя да отклони натиска на Петков за смяна на Асенов, наблюдатели смятат, че битката не е приключила. За това говори и стремежът на МВР към широко публично разгласяване на зачестилите разкрития за крупни контрабандни схеми. 

По повод последния случай от МВР припомниха, че през ноември НСБОП обяви резултатите от подобна операция за установен нерегламентиран внос на цимент. Тогава проверка за периода януари 2004 г. до средата на 2005 г. установи, че има различия между записите в журналите на агенция "Митници" и на Граничната полиция на ГКПП - Малко Търново при вноса на цимент.

Споделяне
Още от България