”Някой” бил виновен за блокирането на магистрала "Хемус”

”Някой” бил виновен за блокирането на магистрала "Хемус”

Безпрецедентното задръстване на автомагистрала “Хемус” в сряда, което скъса нервите и причини щети на хиляди пътуващи, накара председателя на парламента Георги Пирински да извика в четвъртък директора на фонд "Републиканска пътна инфраструктура" Веселин Георгиев, за да даде разяснения как няколко сантиметра снежна покривка предизвикаха многочасовото блокиране на основната първокласна пътна връзка на столицата със Северна България.

По-късно бе свикано извънредно заседание на парламентарните комисии по транспорт и бедствия и аварии, на което трябваше да се установи чия е вината за хаосът и 12-часовото задръстване на автомагистрала “Хемус” в района на Витиня.

“Някой” е виновен за създадената ситуация, но тепърва ще се проверява кой, стана ясно след изявленията на директора на Фонд “Републиканска пътна инфраструктура” Веселин Георгиев, шефа на дружеството, което поддържа пътя - “Автомагистрали” ЕАД - Антон Антонов, директора на Пътна полиция Алекси Стратиев, и Андрей Иванов от “Гражданска защита”.

Според отговарящите за почистването, когато е завалял снегът в ранните часове на 5 декември, техниката на “Автомагистрали” и работниците са излезли на работа. От полицията и Гражданска защита, както и депутати, които са били заклещени на магистралата, обаче посочиха, че пътят не е бил почистен. Причините за това не станаха известни.

Директорът на държавното дружество “Автомагистрали” Антон Антонов каза само, че цялата налична техника от 25 машини, с изключение на две аварирали, работят. Той посочи като проблем ТИР-овете, които се движат и в трите ленти на магистралата и пречат на машините.

И директорът на фонда “Пътища” нарочи за виновни ТИР-овете, които са се движили без вериги. Той поясни, че накарал служителите си да наблюдават преминаващите тежкотоварни камиони, които основно били турски. От преброените 500 ТИР-а, днес едва 27 бяха с вериги, каза Георгиев. 

Фирми саботирали почистването заради пари

“Кучето е заровено в неизплатените задължения от фонд “Републиканска пътна инфраструктура” към фирмите за пътно поддържане и зимно почистване”, каза народният представител от ДСБ Евгени Чачев. По негова информация, една част от фирмите в страната са саботирали почистването, за да напомнят на държавата, че им дължи пари, а другите, които са си получили парите, са използвали възможността да поискат повече.

“Пътната администрация в България винаги е била една от най-добре смазаните машини, независимо дали е работила при сини, червени или други правителства”, коментира Чачев. В момента обаче системата е разяждана от корпоративни интереси, които водят до съответните аномалии, каза Чачев.

“Автомагистрали” можа да командирова 7 души в Брюксел да обясняват законността на договора за концесията на магистрала “Тракия”, а не можа да почисти магистрала “Хемус”, посочи Чачев, който е бивш министър на регионалното развитие. “За мен е обидно,че през 2007 г. продължава да се говори за ползване на вериги по магистралите”, каза той. Други народни представители подкрепиха Чачев, че в страните от ЕС магистралите се чистят, за да не ползват ТИР-овете вериги, те повреждат пътната настилка и освен това не позволяват да се поддържа минималната за магистралата скорост.

Това изказване вбеси шефа на пътната администрация Веселин Георгиев.  Само идиот може да си помисли, че не сме се разплатили с фирмите и това е някаква форма на саботаж, каза той. Задълженията към фирмите били за капитално строителство, а не за почистване, уточни Георгиев.

Той е имал среща с директора на “Автомагистрали”, който му докладвал за готовността си за зимното поддържане след информацията, че метеорологичната обстановка ще се влоши. Тогава Антон Антонов го информирал, че фирмата има затруднения с неразплатени средства и Георгиев наредил да им се приведат 300 хил.лв. Според шефа на фонда, парите били преведени. Самият Антонов отбягваше по всякакъв начин темата за парите, но според източници на Mediapool, парите още ги няма в “Автомагистрали”.

Пътната администрация да мине към едно министерство

Председателят на комисията по транспорт Йордан Мирчев (НДСВ) поиска отново да се дискутира мястото на фонд “Републиканска инфраструктура”. Когато “разкрачихме” пътната администрация между три министерства през 2006 г., аз не бях сигурен, че сме съвсем прави, коментира Мирчев. Той е говорил с част от министрите и счита, че е най-добре пътната администрация да мине напълно под управлението на финансовото министерство. В момента фондът се управлява от тримата министри – на финансите, на транспорта и на регионалното развитие. 

Мирчев каза още, че ще бъде направено предложение Министерството на транспорта и МВР да информират автомобилните превозвачи и обществеността чрез националните медии за необходимостта от подготовка на автомобилите за зимни условия.

По-рано в четвъртък депутати от НДСВ настояха ръководството на “Автомагистрали” да подаде оставка.

7- 12 см сняг са тежки метеорологични условия?

Вчерашната ситуация на магистрала “Хемус” не може да се определи като следствие от тежки метеорологични условия, защото снежната покривка е била средно между 7 и 12 сантиметра, коментира депутатът от Коалиция за България Силвия Алексиева.

Двамата народни представители от НДСВ – Олимпи Кътев и Ботьо Ботев уточниха, че гражданите са били оставени да се оправят както могат на магистралата, без информация. Ако са били предварително уведомени чрез медиите, много хора въобще нямало да тръгнат на път или щяха да се отклонят от магистралата, смята Ботев.

Снегът изобщо не беше почистен не само на 4-ти срещу 5-ти през нощта и на през нощта срещу 6-ти декември, каза Олимпи Кътев от НДСВ.

След напрежението предното денонощие, в четвъртък магистрала “Хемус” е проходима, а валежите освен това спряха.

Още от България

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: