Някой проучва трасе от "Струма", докато тече търг за строител

Офертите за пътя през Кресненското дефиле се отварят до дни

Някой проучва трасе от "Струма", докато тече търг за строител

Антикорупционният фонд съобщи за незаконни проучвания по бъдещата автомагистрала "Струма" в района на най-сложния и скъп участък през Кресненското дефиле, докато тече процедурата за избор на изпълнител.

Проучване на фондация "Антикорупционен фонд" (АКФ) разкрива над 7 километра незаконни временни пътища и следи от сондажи с неизвестен произход и без правно основание в района на Кресна. Те са в непосредствена близост до трасето на бъдещата магистрала "Струма" (лот 3.2.2.). Резултатите от проучването бяха показани в разследване на бТВ на 11 февруари 2019 г.

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) заяви в официално съобщение, че не е възлагала изпълнението на никакви дейности по трасето на магистрала "Струма" между Крупник и Кресна (лот 3.2), свързани с извършването на сондажи, прокарването на временни пътища или на каквото и да било друго.

"АПИ е категорично против свързването ѝ с дейности, които не са възлагани и изпълнявани от нея. Още повече, че чрез тях се правят внушения, че стартираните през миналата година две тръжни процедури за двата участъка на лот 3.2 за избор на изпълнители са опорочени", се казва още в позицията на АПИ.

Изграждането на магистрала "Струма" – от София до ГКПП "Кулата", е важен инфраструктурен проект на страната. По времето на управлението на Симеон Сакскобургготски беше обещано пътят да е готов за олимпиадата в Атина през 2004 г., но това не се случи. От 2007 г. изграждането на магистралата се финансира с европейски средства, защото Европа държи на изграждането на този транспортен коридор, който прави връзката между Западна Европа с Егейско море. Първоначално плановете бяха отсечката да бъде изградена до края на 2015 г., но това не се случи, заради спорове с природозащитници за пътя през дефилето. Сега плановете са това да се случи до края на 2023 г., но най-вероятно няма да бъде спазен и този срок, защото само за строителството на най-скъпия и сложен участък за над 1 млрд. лв. са нужни над 4 години на строителя, който все още не е избран. Не са проведени и отчуждителните процедури.

Поръчката за избор на изпълнител на най-скъпия участък през Кресненското дефиле беше обявена на 28 август 2018 г. Изпълнението на пътя в посока от гръцката граница към София, т.нар. източен обход на Кресна, е разделено на два лота. Първоначално офертите на кандидатите трябваше да бъдат отворени до средата на ноември. Сроковете обаче бяха удължавани няколко пъти по различни причини, включително и заради обжалване на процедурата. Към момента отварянето на офертите на кандидатите по едния лот е за 15 февруари, а за другия на 18 февруари.

Дни преди подаването на предложенията обаче се оказва, че кандидати са поставени в неравностойно положение. Причината някой е правил проучване на трасето още преди да бъде обявена обществената поръчка.

Сигналът

Проучването на АКФ по случая започва след получен сигнал във фонда през декември 2018 г.

В него се твърди, че се извършват неправомерни подготвителни и проучвателни действия по бъдещата магистрала, преди да има обявен спечелил участник в процедурата за избор на изпълнител.

Според сигнала проучванията са започнати дори преди да бъде обявена обществената поръчка за изготвяне на технически проект и строителство на участъка Крупник - Кресна на магистрала "Струма", т.е. преди 28 август 2018 г.

Проверката

Проверка на Антикорупционния фонд на представените данни потвърждава информацията в сигнала.

Извадка от сравнителен анализ на сателитните снимки в района на пътя Кресна – село Влахи, които показват променен участък с дължина 2339 метра. Промените включват прочистване на растителност и изцяло нов горски път/просека в зоната на бъдещи акведукти и тунели съгласно одобрения идеен проект за магистрала Струма лот 3.2.2. Участъкът попада в 11 подотдела на ДГС-Кресна. Снимките са от периода 27 юли – 7 август 2018 г. - три седмици преди обявяването на обществената поръчка за работен проект и строителство на този участък от магистралата. Източник на сателитните изображения е спътникът Sentinel-2, част от европейската програма за наблюдение на Земята Коперник. Спътникът е оборудвани с мултиспектрален инструмент, който предоставя данни в 13 различни честотни ленти във видимия и инфрачервения спектър и позволява точно засичане всякакви извършени промени по земната повърхност с висока резолюция и датиране до няколко дни.


От направен анализ на сателитни изображения е установен периодът на изграждане на незаконните временни пътища. Това е станало от юни до септември 2018 г. На място са установени следи от извършени вертикални сондажи, типични за проучвателни дейности в началните етапи на пътното строителство, посочват от АКФ.

Терените, върху които са направени пътищата и сондажите, са държавна собственост и попадат в района на "Държавно горско стопанство Кресна".

Директорите на горското стопанство в Кресна и на Югозападното държавно предприятие не знаят за съществуването на пътищата и сондажите. Двамата отричат те да са изградили или да са дали разрешение за подобна дейност.

Значителната част от пътищата и сондажите (около 6.4 км от общо 7 км пътища) са извършени в период преди публикуване на официалната страница на АПИ на решението за откриване на поръчката и на цялата налична информация, включително в частта "инженерна геология", предоставена на участниците в процедурата за избор на изпълнител на технически проект и строителство на участъка Крупник – Кресна (лот 3.2.2) и участъка обходен път на Кресна. Поръчката е с прогнозна стойност 430.5 млн. лв. без ДДС.

Свидетели потвърждават, че пътищата са строени през лятото на 2018 г. с цел извършване на проучвателни дейности по магистрала "Струма".

Нарушенията според АКФ

Според правния екип на Антикорупционния фонд неправомерното събиране на допълнителна информация би дало сериозно предимство на участник в процедурата, който разполага с нея. Това би нарушило принципа на прозрачност и равнопоставеност на участниците в обществената поръчка, който е основен при разходването на публични средства според европейското и националното законодателство.

Това повдига въпроси около процедурата за избор на изпълнител.

Следи от вертикален сондаж и маркиращо колче за сондаж в новоизграден временен път/просека с дължина 450 метра в близост до пътя Кресна – село Влахи, на 4.3 км от Кресна. Пътят попада в два горски подотдела в ДГС-Кресна. Според сравнителният анализ на сателитните изображения промените са извършени между 11 и 16 септември 2018г. Снимката са от 15 декември 2018 г.

С оглед на значителните публични средства, които предстои да бъдат вложени в проекта, и с цел да се разсеят съмнения за корупционни практики, АКФ призовава компетентните органи да разследват случая и да обявят публично кои са фирмите, извършили неправомерните проучвания.

Фондът призова гражданите да се свържат с него, ако разполагат с допълнителна информация. Антикорупционният фонд декларира, че ще продължи да следи случая и ще сигнализира компетентните органи.

Още от Бизнес

Защо УНСС е на път да фалира?