Няма да има нулева учебна година, матурите може и да бъдат отложени

Директори искат отлагане на изпитите след IV и X клас, тестовете след VII да са върху материала от първия срок

Няма да има нулева учебна година, матурите може и да бъдат отложени

Няма да има нулева учебна година. Все още не е ясно дали ще има матури, а най-трудното решение което предстои да се вземе, е за учениците, които завършват XII клас и приема във висшите училища. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев пред Нова телевизия. В същото време директори искат отмяна на изпитите след IV и X клас и съкращване на материала за тестовете след VII клас до преподадените през първия учебен срок уроци.

"Няма да има нулева година", каза Красимир Вълчев. Училищата остават затворени до 12 април, включително. Не е изключено обучението вкъщи да продължи и след това. Още при обявяването на извънредното положение и спирането на присъствените занятия Вълчев заяви, че извънредните мерки няма да доведат до нулева учебна година, но може да удължат настоящата или следващата да започне по-рано.

Освен това се очаква промяна и в материала за задължителните изпити след IV, VII, X, и XII клас.

Според Съюза на работодателите в народната просвета в България обаче изпитите след IV и X клас трябва да бъдат отменени. Те не се използват масово за кандидатстване в друго училище и резултатите от тях са по-скоро оценка за състоянието на системата и знанията на учениците. Тези след VII и XII клас обаче са вход за гимназия, за университет, както и изискване за завършване на основно и средно образование.

Според анкета, направена от съюза на работодателите сред 410 училища (общо в страната са около 2400), 81% от директорите са на мнение, че тази година не трябва да има изпити след IV клас. Процентът на тези, които смятат, че трябва да бъде отменено външното оценяване в края на X клас, е близо 78.

От организацията, обединяваща директори на училища, ще предложат на образователното министерство изпитите за гимназия след VII клас да са само върху материала от първия срок. Нещо, което и от образователното министерство обсъждат като вариант.

Дистанционното обучение - като в училище

В четвъртък Вълчев допусна, че матурите за дванадесетокласниците може да бъдат отложени, но не и отменени, ако дистанционното обучение продължи след 20 април. До тогава от такава мярка нямало нужда, тъй като училищата бързо минали на дистанционно обучение и то може да бъде приравнено на часовете с физическо присъствие в час. В доста училища в страната вече уроците през интернет се правят като тези в училище – с всички ученици по едно и също време.

От министерството препоръчаха на учителите да започнат да предават и нов материал, а не само да затвърждават взетия до момента. Както и да преминат към използването на платформи като Microsoft Teams, които позволяват конферентен разговор в реално време. За целта от МОН са направили профили на всички ученици и учители в платформата. Този тип дистанционно обучение трябва да измести даването на задачи през Фейсбук, Вайбър или електронна поща.

Препоръчано беше още занятията за основното образование да са до 6 часа на ден, а тези за средното – до 7 часа.

"Силно съм обнадежден, че системата за толкова кратко време успя да се мобилизира. Имаме 2-3 месеца до изпитите. За 3 дни успяхме да минем на дистанционно обучение. Предполагам, че бързо ще се адаптираме и към променени дати, ако се налага. Ако дигиталното обучение е до 13-и или дори до 20-и април, може и да не се наложи промяна на изпитите. Ако продължи и след това, не е невъзможно отлагане", каза министърът на образованието.

Добави, че с учениците в XII клас е най-трудно.

"В момента обменяме информация с министрите на образованието на другите страни. Всички са предпазливи да вземат такова решение (за отлагане на зрелостни изпити), тъй като това изисква и съгласуване с висшите училища. Убеден съм, че те също ще отложат приема", каза Вълчев.

Трудности

Макар онлайн обучението да се отчита като "успешно" от образователния министър, той призна че има и трудности, за които се търси решение.

"За нас беше предизвикателство да стартираме дистанционното обучение, както и да се компенсира изоставането поради грипните ваканции. Това, което се случи, ни изненада приятно. За много голяма част от учениците в страната дигиталното обучение стартира ефективно. Разбира се има възможности за подобряване", каза Вълчев.

По думите му 90% от децата използват дигиталното обучение. Малка част са тези, които нямат достъп до интернет или компютри. Някои от тях нямат компютри, но пък имат телефони, каза министърът на образованието по повод на обучението на децата в ромските квартали.

В ромските махали учителите разнасят учебни помагала по домовете на децата или пък родителите идват в училище и взимат материалите.

Красимир Вълчев благодари на всички родители и учители за това, че за един уикенд всички са успели да се мобилизират и да започнат дистанционното обучение.

Според анкетата на Съюза на работодателите в народната просвета в 97.3% от училищата се прилагат различни форми на дистанционно обучение, а в него участват 84.57% от учениците.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?