Само с промяна в конституцията България може да отговори на международните очаквания за същинска реформа на прокуратурата. Тази позиция защитават правният експерт Иванка Иванова и Инициатива "Правосъдие за всеки".
Според Иванова без конституционна реформа няма как да се прекрати европейското наблюдение върху България от страна на Европейската комисия.
"Ние сме в ситуация, в която вече бившата Европейска комисия предприе стъпки за вдигане на Механизма за проверка и сътрудничество, но каза, че преди това ще иска становището на Европейския парламент и на Съвета по тези въпроси. В Съвета на ЕС България ще се натъкне на остра съпротива от отделни държави членки. Според мен, без да бъдат предприети радикални стъпки, а това означава и конституционна реформа за функциите и мястото на прокуратурата, нито ще може да се отговори на решението "Колеви срещу България", нито България ще може да очаква вдигане на механизма", каза Иванова, която е ръководител на правната програма на "Отворено общество", в предаването "Денят с Веселин Дремджиев" по ТV+ и TV1.
Европейският съд по правата на човека прие по делото "Колеви срещу България", че българският главен прокурор е на практика недосегаем. Той има власт върху всички прокурори и няма как да бъде разследван ефективно, реши съдът през 2009 година. Вече десет години България не е изпълнила това решение, въпреки че Венецианската комисия на два пъти излиза с подобни заключения.
Очаква се в петък комисията да обяви тази си позиция за трети път.
"Фигурата на независим прокурор, който да може да разследва главния прокурор, може да се въведе само на конституционно ниво, а не със законопроект "в събота", както каза вчера премиерът Бойко Борисов", се казва в позицията гражданската Инициатива "Правосъдие за всеки".
Неправителствената организация от четири години настоява България да приеме румънския модел за борба с корупцията по върховете на властта с двама главни прокурори.
"Правосъдие за всеки" припомня, че още през 2015 г. са направено предложения да се въведе фигурата на независимия прокурор, който да бъде избиран и да се отчита пряко пред Висшия съдебен съвет и Народното събрание. Идеята е този прокурор да не подлежи на ръководство и контрол от страна на главния прокурор.
"Четири години по-късно г-н Борисов "прегръща" част от тези идеи, но това не е достатъчно", казва сдружението и също настоява за промени в конституцията.
"Правосъдие за всеки" иска главният прокурор да не може да се разпорежда пряко върху всички прокурор, да се въведе фигурата на независимия прокурор и да се намали парламентарната квота във Висшия съдебен съвет от 11 на 5 души. Инициативата предлага гражданските организации с експертиза за съдебната власт и професионалните съюзи на магистратите да могат да издигат кандидати за председатели на върховните съдилища и главен прокурор.
"Всичко друго е политическа мимикрия с опасни последици", се казва в позицията на организацията.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
8 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Абсолютно е права.
Съдебната система в България е сталинистка, от времето на комунизма, и няма как да създаде справедливост !
През последните 15 години бяха направени редица несполучливи поправки в Конституцията, които само влошиха положението със съдебната система.
Такива са например разрушаването на инститициалната самостоятелност на Следствието и поглъщането му от Прокуратурата. С Конституцията от 1991 се даде самостоятелност на Следствието като една от трите независими части на съдебнтата власт, и тази самостоятелност с последвалите поправки беше отнета. А когато Следствието имаше самостоятелност, то можеше да разследва …
и гл. прокурор при извършване на предстъпление. ВСС в такъв случи щеше само да назначи наблюдаващ прокурор, които да докладва дали Следствието е открило данни за престъпление, и да предостави тези доказателства на съда.
Голяма грешка беше разделянето на ВСС на две колегии и оставянето на гл. прокурор и председателите на ВАС и ВКС в тях. Това само усили властта на гл. прокурор. Видяхме какво стана с избора на нов главен прокурор - този избор беше наложен от досегашния гл. прокурор чрез прокурорската колегия.
Друг въпрос е защо когато създаваха двете колегии, прокурорска и съдийска, включиха "тримата големи" в съставите им. По Конституция "тримата колеги" са членове на ВСС, но можеше да се направи така, че да не бъдат постоянни членове на двете колегии. По този начин например прокурорската колегия щеше да бъде по-независима от гл. прокурор и можеше да бъде органът, който да упражнява контрол върху работата му. По същия начин съдийската колегия щеше да упражнява контрол върху председателите на ВАС и ВКС,
Много хора, които даже не са си направили труда да прочетат Конституцията, години наред биват манипулирани какви страшни текстове за правомощията на гл. прокуророр има там. Всъщност в Конституцията има един единствен текст за неговите правомощия.
Чл. 126 (2) Главният прокурор осъществява надзор за законност и методическо ръководство върху дейността на всички прокурори.
Законът за съдебната власт е този, който дава реалните ( и големи!) правомощия на гл. прокурор. И той може да се променя с обикновено …
мнозинство. Ето въпросните текстове в закона за съдебната власт:
Чл. 136 (3) (Изм. - ДВ, бр. 33 от 2009 г.) Прокуратурата е единна и централизирана. Всички прокурори и следователи са подчинени на главния прокурор.
Чл. 138. Главният прокурор:
1. ръководи прокуратурата;
2. организира и разпределя работата на своите заместници;
3. (доп. - ДВ, бр. 33 от 2009 г.) назначава и освобождава служителите във Върховната касационна прокуратура, във Върховната административна прокуратура, в Националната следствена служба и в администрацията на главния прокурор;
4. издава инструкции и дава указания относно дейността на прокуратурата;
5. (нова - ДВ, бр. 33 от 2009 г.) съвместно с ръководителите на министерства и държавни институции създава специализирани междуведомствени звена за подпомагане на разследването под процесуалното ръководство на определен от него прокурор;
6. (нова - ДВ, бр. 21 от 2014 г., в сила от 9.04.2014 г.) ръководи Бюрото по защита по Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателно производство, и осъществява правомощията на работодател за служителите в него.
Чл. 139. (2) Главният прокурор и неговите заместници могат писмено да отменят или изменят актовете на подчинените им прокурори, освен ако са били предмет на съдебен контрол.
МУЗИКА, ГОСПОДА! Така Гиньо Ганев оповести приемането на Дертлиловската конституция. И от тогава досега му береме плодовете на това "недоносче", както би се изрезил правешкия гаулайтер.
Сценаристите на грабителския "преход" съчиниха сегашната Конституция така, че безотчетната соцпрокуратура да им служи като чадър при разграбването. Сега, 30 години по-късно, след като обраха до шушка народа и активите на държавата и стеанат ни е вече под прожекторите на ЕС, е пределният момент Конституцията да бъде променена! Пределният момент е!
"Елементарно, драги ми Уптсън" би казал Шерлок Холмз! Всички други думи освен реформа на Конституцията са напразни - Конститицията ни носи тежките сянки на НРБ и трябва да бъде реформирана в съгласие с членството ни в ЕС - дали ще стане зависи от политическата зрялост на обществото или ще чуваме само вопли!