Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Няма особени причини да не продължим "Бургас-Александруполис"

142 коментара
Няма особени причини да не продължим "Бургас-Александруполис"

Министър Трайчо Трайков заяви в петък, че за момента няма особени причини България да не продължи проекта за петролопровода "Бургас-Александруполис", за който все още не са осигурени необходимите количества нефт, както и финансиране.

Министърът на икономиката, енергетиката и туризма проведе в петък техническа среща с представители на българските министерства, които имат отношение към проекта, както и с шефове на международната компания “Трансболкан пайплайн“, в която българската държава има 24.5 на сто чрез компанията “Техноекспортстрой“.

Позицията, че независимо от резервите, продължаваме "Бургас-Александруполис", не е изненадваща, след като премиерът Борисов и министър Трайков се ангажираха след среща с руския енергиен министър Шматко миналия месец, че България ще реализира и трите големи руски енергийни проекта, подписани от предишното правителство. С идването на новия кабинет на ГЕРБ те бяха замразени, за да им бъде направен цялостен анализ, но сега се обсъжда по какъв начин да продължат.

Трайчо Трайков каза, че в най-скоро време ще бъде взето окончателното решение за тръбата до Александруполис. Той посочи, че на проведения разговор не са обсъждани подробно икономическите аспекти на проекта.

В същото време заяви, че руският консорциум, който държи мажоритарният дял в руско-българо-гръцкия проект, е дал гаранции за неговата рентабилност. Приходите ще се осигурят напълно, каза той, защото руската страна като доставчик се ангажира да плаща за договорените обеми, независимо дали са доставени и дали капацитетът на тръбата е запълнен. Руските фирми все още договорят необходимите количества нефт за тръбата.

Този тип договори фактически и ще осигурят кредитирането на проекта, който по последни оценки ще струва 1.5 млрд. евро, каза Трайков.

Финансирането трябва да е ясно до април

Представеният в петък график предвижда проектното финансиране да бъде структурирано до април 2010 г., след което да се избере и изпълнител на строителството.

Гарантирани са и таксите за преминаване на петрола през българската част от трасето, които са в размер на долар за тон, или 35 млн. т годишно. Тепърва ще се преговаря за размера на транзитните такси и за концесионните такси, които операторът на съоръжението трябва да плаща на държавата за разполагането на буйовете за разтоварване на танкерите край Бургас, обясни министърът.

От думите му стана ясно, че везните накланят именно към разтоварване на танкерите чрез буйове, а не по естакада в бургарското пристанище, каквато е другата опция. Цената и на двата варианта е приблизително еднаква, но за естакадата е нужно допълнително драгиране на порта, а и танкерите ще трябва да преминават през тесен канал до пристанището, което е по-опасно. Трайков подкрепи варианта с буйовете със статистиката , че от 1000 подобни съоръжения нито едно не е причинило сериозен екологичен проблем.

Следващия път ще бъдат поканени екозащитници и граждани

“Общите настроения и реакция относно петролопровода не са тайна и затова подхождаме внимателно към проекта и при необходимост обществеността трябва да бъде убеждавана и привлечена към проекта“, каза министърът по повод притесненията, че тръбопроводът навреди на екологията, селското стопанство и туризма на общините, през чиято територия ще се изгражда. По време на предишното правителство именно община Бургас начело с кмета си от ГЕРБ се противопостави енергично на проекта.

Именно защото не искаме да тръгваме срещу волята и желанието на хората, подхождаме толкова внимателно по проекта, заяви Трайков.

Той обеща при следващите срещи за проекта да бъдат поканени и гражданските и природозащитните организации. Отсъствието им в петък бе обяснено с тясната зала в министерството и “институционалния формат“ на срещата.

Оценката за въздействието върху околната среда на петролопровода в момента се изработва и до началото на следващата година ще е готова. По план докладът трябва да обсъден с гражданите и одобрен от Министерството на околната среда и водите (МОСВ) през март 2010 г.

“Бургас-Александруполис" изглежда най-целесъобразен по ред причини, каза Трайков, но пропусна да ги изреди. В същото време той призна, че на сегашния разговор, продължил с над час повече от предвиденото, не са били дискутирани икономическите параметри на проекта в детайли, но и това щяло да стане допълнително.

На въпроса коя компания ще представлява България в проекта, след като принципалът на “Техноекспортстрой“ - регионалното министерство, поиска делът да се прехвърли на “Българския енергиен холдинг“ и кой ще плати вноската от 4 млн. евро в проектната компания за 2009 г., Трайков каза, че в момента това не са неща, които спират развитието на проекта.

Министърът съобщи още, че предстоят разговори с гръцката страна относно проекта, сред като южната ни съседка има ново правителство.

По повод друг от замразените от ГЕРБ руски енергийни проекти – АЕЦ “Белене“, от който немската компания RWE смята да се оттегли и по този повод премиерът Бойко Борисов е разговарял в четвъртък с германския канцлер Ангела Меркел, Трайков заяви лаконично, че “няма официален отказ на RWE от проекта “Белене“.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

142 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Факт
    #143

    Толкова ги обича, че собствената му секта се превърна в една миникомунистическа партия.

  2. зелен
    #142

    Време всички зеленомислещи хора да се коалират около идеята против този безумен проект. Ако покажем активност бихме могли да провалим проекта им по време на общественото обсъждане на Оценката за въздействието върху околната среда. По този път преди години обществеността от Камено се противопостави и не позволи на "Лукойл" да изгради сметище за опасни отпадъци на територията на общината.

  3. sam
    #141

    mu predizborni pukotevizi? Pone edno!Az lichno sam ubeden, che niama. Parvo, zastoto i na umrelite beshe jasno, che e kukla na konzi, a kuklovodite ne prostavat samodeinost.Vtoro zastoto po vsiaka veroiatnost, poradi ogranichenite si umstveni resursi toi gorkiat dori ne e razbral za kakvo stava vapros!Ochevidno negovata predstava za deinostta na edin ministar predsedatel beshe i si ostava otkrivaneto na detski gradinki i plestene na gluposti pred mediite.I vsichko tova plateno s parite na danakoplatzite?!

  4. ???
    #140

    време е да подадем молба за напускане на ЕС и приемане в ОНД - натам ни водят за съжаление и новите управляващи.спасение от русия няма!ще им плащаме репарации докато ни има.

  5. царедворец
    #139

    да сменим царя с пъдаря?

  6. експерт
    #138

    Този проект обслужва главно руснаците. Даже гърците ще го преразглеждат. ББ уж е проевропеец, а вече кляка пред Путин.

  7. Мунчо
    #137

    Ами то и хотелите там са ваши, така че ме боли кура за туризма ви. И без това вече нормалните българи изобщо не ходят на нашето море. А местните глупаци като не ходят на протести да се омазват в мазута и да си мислят че са на кални бани. Внимание! Никой отатък Айтос да не пали цигара!!!

  8. ВЛАК GT
    #136

    КАКТО:"Няма особени причини да не продължим "Бургас-Александруполис" "ТАКА И ОБРАТНОТО!!

  9. майкъл
    #135

    даа.

  10. поп Грую
    #134

    собствената си резолюция,приета на Шестото национално събрание на ДСБ на 03.10.2009 г..В резолюцията в т.6 се декларира,че:"Настоява днешните управляващи да отстояват енергийната независимост на България и да спрат губещите енергийни мегапроекти "Щом не ги спиират ,а смятат,че няма основания да не продължат тези мегапроекти,разграничението може да стане още на кметските избори. ДСБ да не подкрепи Фандъкова!Кратко и ясно формулирано!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.