Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

НЗОК недоволна от поддръжката на "Информационно обслужване"

2 коментара
НЗОК недоволна от поддръжката на "Информационно обслужване"

Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) не е доволна от работата си с държавната фирма "Информационно обслужване", която обслужва информационните ѝ системи. Според директора на НЗОК проф. Петко Салчев договорът се изпълнява непрофесионално, по него има неизпълнени неща, а при заявка за надграждане, от "Информационно обслужване" калкулирали цени, които не са обясними за касата. Това става ясно от стенограмата от едно от последните заседания на Надзорния съвет на НЗОК на 4 май. Представител на надзора дори повдига въпроса за незабавно прекратяване на договора, но според управителя и други членове на надзора това не е подходящо в настоящия момент, а по-скоро трябва да се обмисли алтернатива след изтичането му в края на годината.

Договорът на НЗОК с "Информационно обслужване" е сключен през декември 2019 година и е на стойност 16 млн. лв. с ДДС и включва доставка на хардуерно комуникационно оборудване и ИТ услуги.

Капката, която прелива чашата, за да се стигне до дискусията в надзорния съвет на НЗОК, е сривът в информационната система на НЗОК през април, който блокира отпускането на платени от касата лекарства в аптеките, отчитането на договорните партньори и други дейности.

От доклад, който надзорниците обсъждат, става ясно, че в този случай проблемът е бил отстранен бавно и със закъснение. "Изпълнителят е уведомен (бел. ред. за спирането на информационната система) на 7 април, а до 18 април той не е предоставил изисканата информация. Също така изпълнителят е обявил, че е възстановена работата на 18 април, а в действителност, а само част от работата е била възстановена на 21 април. Само да обърна внимание, че за закъснение от 6 часа ръководството на "Български пощи" беше сменено моментално. Отчитайки това, което е написано и това, което управителят сподели, за мен решението е очевидно, а именно – прекратяване на този договор", заявява Боян Бойчев, представител на Асоциациятна на индустриалния капитал (АИКБ) в надзора.

Управителят на НЗОК проф. Салчев, обаче, заявява, че не би препоръчал да се прекрати договора, защото липсва подготовка кой ще поеме тези дейности. "Договорът е сключен до края на годината и Надзорният съвет трябва да вземе решение какво ще правим следващата година, кога обявяваме нов търг, за какво го обявяваме, какво искаме да постигнем и т.н. Явно с този търг, който е проведен 2019 г. и е сключен този договор, не е постигната стабилизация на информационните системи на касата, не е направен преходът към нова информационна система, каквото е едно от изискванията, ние и до момента, както каза г-н Бойчев, нямаме доклад дали персонализираната информационна система е стабилна и работи", коментира Салчев.

По думите му "Информационно обслужване" не е предоставило никакъв доклад, въпреки многократните искания от страна на НЗОК. Той посочва, че заради възникващите проблеми непрекъснато касата се оказва виновна. Представителят на държавата Естел Василева-Тодорова предлага да бъде направена среща с "Информационно обслужване", за да се вземе решение.

Надзорниците настояват по проблема да се свика среща с министърите на здравеопазването и на електронното управление, както и на "Информационно обслужване".

Салчев обяснява и какви са проблемите с "Информационно обслужване": "Те при всяко допълнително действие ни калкулират цени, които не са обясними за касата. Поради това, че в момента, в който искаме нещо да се надгради, по изискванията на договора, те трябва да кажат колко човека, кои са тези хора, какви длъжности изпълняват, колко е часовата им ставка. При нас пристигат толкова човека за такава сума...За мен в момента договорът се изпълнява непрофесионално, не достатъчно и виждате колко още неща имаме неизпълнени по договора. Най-вече, което ме притеснява е, че все още нямаме протоколите за електронните рецепти, все още електронната рецептурна книжка не работи в пълен обем, тъй като ги няма протоколите".

Освен това той повдига въпроса за прехвърлянето на данни от системите на НЗОК към Националната здравноинформационна система (НЗИС), която се изгражда съвместно от Министерството на здравеопазването и "Информационно обслужване": "Информационните системи на касата нямат отношение към строителството на НЗИС. Получих писмо от министър Божанов да дадем интерфейс към всички наши системи. Ще го дадем това, след като се види по какъв начин и какви данни могат да се получават от нашите системи, за да влизат в НЗИС. Но некоректното прехвърляне на лични данни от системата на касата към НЗИС, за да се създаде електронното досие, за мен не е редно без нашето разрешение".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Борис
    #2

    Не с само в НЗОК, във всички държави институции "Информационно обслужване" работи така - мързеливи и некадърни гербаджийкси търтеи.

  2. The Rock
    #1

    Откога си ги говорим тия неща!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.