НЗОК започва да известява пациентите за ползваните здравни услуги

Здравният министър: Първа, но плаха стъпка срещу масовия спорт да се източва касата

Управителят на НЗОК проф. Петко Салчев (в средата) със здравния министър Стойчо Кацаров и представители на фирмите разработчици

Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) пуска от утре безплатно мобилно приложение, което ще известява пациентите за отчетените на тяхно име медицински услуги. Целта е пациентът да бъде включен в контрола над здравната система и да съдейства за пресичането на практиките на някои лекари и болници да отчитат фиктивна дейност, с което източват обществен ресурс.

Прием в болница, преглед при лекар, издаване на електронна рецепта, изваден зъб – цялата тази информация по принцип се съдържа в електронното пациентско досие. Идеята на приложението е да известява потребителите, когато в пациентското им досие настъпи някаква промяна – т.е. когато е отразена някаква нова дейност на тяхно име – например хоспитализация. Потребителите ще получават само известие за настъпила промяна в досието, но не и каква е тя. Т.е. те няма да получават на телефона си чувствителна медицинска информация, обясни управителят на НЗОК проф. Петко Салчев.

За да разберат каква точно промяна е настъпила в досието им, те ще трябва да влязат в него по някой от трите вече утвърдени начина – с уникален код от НЗОК, ПИК от НАП или електронен подпис – да видят каква дейност е отчетена на тяхно име и ако не са ползвали съответните медицински услуги – да известят за това НЗОК, която да направи проверка. В бъдеще се планира обратната връзка към НЗОК да става директно от приложението като се добави бутон "Не съм бил аз", ако потребителят не е ползвал отчетената здравна помощ.

Първа, но плаха стъпка

Здравният министър д-р Стойчо Кацаров определи приложението като първа, но плаха стъпка към овластяване на пациента с контролни функции над здравната система. По думите отчитането на фиктивна дейност се е превърнало в масов спорт и само с въвличането на пациента контролът може да стане ефективен. Кацаров посочи, че само разкритите досега схеми за източване на НЗОК с фиктивни хоспитализации и други дейности, са за милиони левове, а реалните мащаби на явлението не са ясни. Според него нотификациите трябва да са в реално време, регистрацията на пациентите трябва да се улесни и да се добави бутон за обратна връзка, за да стане контролът по-ефективен.

Той посочи, че не всички потребители имат УКД и ПИК и даде пример как е било улеснено свалянето на сертификатите за ваксинация, за които вече не се изисква електронен подпис. Салчев от своя страна каза, че това е началото е тепърва ще се търсят начини за подобряване на приложението. Той съобщи, че само миналата седмица в НЗОК има 47 жалби от граждани относно ползване на личните им данни, като по тях текат проверки.

Как работи приложението?

Приложението има за цел да информира пациентите за две неща: когато в досието им са отчетени нови дейности; и когато договорът на НЗОК с личния им лекар е прекратен. Втората опция е добавена по искане на омбудсмана Диана Ковачева, която наскоро сигнализира, че само през миналата година 73 лични лекари са прекратили по различни причини своята практика и 70 000 хиляди пациенти са останали без личен лекар без да подозират.

Приложението на НЗОК е разработено в партньорство с "Информационно обслужване" и А1 и е на стойност около 25 000 лева.

Управителят на НЗОК проф. Салчев обясни, че първо човек трябва да влезе в досието си ТУК по познатите начини с уникален код от НЗОК (УКД), ПИК от НАП или електронен подпис. Вътре трябва да бъде въведен имейл за връзка. След добавянето на имейла потребителят може да инсталира приложението "НЗОК" на телефона си. След това може от менюто да стартира известяването. След като прочете политиката за лични данни трябва да натисне бутон "продължи". Следва активиране на приложението чрез въвеждане на ЕГН и имейл. До няколко минути ще получи код, който да бъде въведен и да се активира приложението. След това ще получи и съобщение, че занапред ще получава нотификации на телефона си за извършени действия в досието му или при прекратяване на договора на личния лекар.

Оттам нататък ако иска да провери точно какво се е случило с досието му, пациентът може с неговия УКД, ПИК или електронен подпис да влезе в досието си и да провери детайлите. Тази организация е създадена за да няма изтичане на лични данни и чувствителна здравна информация през приложението.

Засега пациентите ще получават нотификации на база на месечните отчети на договорните партньори на НЗОК – болници, лекари, фармацевти, зъболекари. Когато НЗОК и партньорите се договорят за изцяло онлайн отчитане, нотификациите ще се получават на телефоните на потребителите веднага, както настоя и здравният министър. Съсловните организации на лекарите, зъболекарите и фармацевтите приветстваха приложението и целите му за подобряване на контрола и по-ефективно изразходване на обществения ресурс от здравни вноски. Това приложение на НЗОК е свързано и с предходно, което измерва удовлетвореността на пациентите от ползваните услуги.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Подкрепяте ли партия на Кирил Петков и Асен Василев и ще гласувате ли за нея?