Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Обединение на ГБС ще строи още един участък от магистрала "Европа"

До отваряне на ценовите оферти АПИ допусна "любими" фирми на ГЕРБ

9 коментара
Обединение на ГБС ще строи още един участък от магистрала "Европа"

Обединение, начело с "ГБС Инфраструктурно строителство", най-вероятно ще строи още един участък от магистрала "Европа" между София и ГКПП "Калотина". Това става ясно от публикуваните ценови оферти и точките за техническите показатели на кандидатите в профила на купувача на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Отварянето на ценовите предложения е станало на 9 ноември, когато ръководството на МРРБ в присъствието на вътрешния министър Бойко Рашков даде пресконференция, на която беше разкрита нова пътна схема за източване на бюджетни средства. В същото време АПИ не съобщи за отварянето на офертите - нещо, което не си позволяваше да прави дори по времето на ГЕРБ.

Обществената поръчка за 16.5 км от магистрала "Европа" е изключително важна, защото тя беше вкарана като резервен вариант за еврофинансиране, в опит да се спасят парите от проваленото изграждане на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. За да не бъдат загубени около 250 млн. лв.от Брюксел, е необходимо проектът да бъде реализиран до края на 2023 г., въпреки че страните се надяват Европейската комисия да удължи финансовото изпълнение на изминалия програмен период 2014 - 2020 г. с още една година заради коронавируса. Към момента обаче няма официално решение за това от Брюксел.

Търгът беше обявен в края на февруари 2021 г. от правителството на Бойко Борисов. Офертите бяха отворени в началото на април, като интересът беше голям - 10 подадени предложения. Оттогава обаче - повече от 7 месеца, нямаше никакво движене по тази поръчка и затова е изненадващо, че цените се отварят дни преди изборите на 14 ноември. В същото време обаче, забавянето на избора на изпълнител поставя под риск вместването в сроковете за строеж на магистралата и съответно усвояването на европейски средства. Обектът се финансира по оперативна програма "Транспорт" 2014 - 2020 г.

Четири от десет

От 10-те подадени оферти до отваряне на ценовите предложения са допуснати само четирима кандидати, като за трима от тях има "витаещи съмнения", по думите на премиера Бойко Борисов, че са свързани с бившия шеф на "Лукойл България" Валентин Златев.

Прави впечатление, че до отварянето на ценовите предложения на практика са допуснати всички строителни компании, които участваха в протестите срещу служебния кабинет. Това са обединения, начело с ГБС, "Джи Пи Груп", "Глобал Констръкшън" и "Грома Холд". Последната дори беше засегната от разследването на МВР по случая с раздадените аванси на магистрала "Хемус". Случаят беше определен от вътрешния премиер Бойко Рашков като "грандиозен грабеж на държавни средства".

В същото време не са допуснати до отваряне на ценовите предложения на обединения, начело с "Трейс Груп", "Геострой", "Автомагистрали Черно море", "Щрабаг", "Ер Кънстракшънс" и ВДХ - новото име на "Водстрой 98", свързвана навремето с депутата от ДПС Делян Пеевски, но с днешна дата официална собственост на бившия пътен шеф Велико Желев.

И победителят е...

Така въз основа на определените критерии за избор на изпълнител обществената поръчка би трябвало да бъде спечелена от ДЗЗД "Европа - 2022" с максималните 100 точки. В обединението влизат "ГБС– Инфраструктурно строителство" АД, "Главболгарстрой интернешънъл" АД и "Обонато Билд" ЕООД. 

Предложената от тях цена е малко над 222.4 млн. лв. без ДДС (13.5 млн. лв./км без ДДС) и е единствената, която е по-ниска от търсената. Предложенията на останалите трима кандидати са над прогнозната цена на поръчката от 224 млн. лв. Освен това техните технически им оферти са по-ниско оценени, докато ДЗЗД "Европа - 2022" получава максималните 40 точки за изпълнение и с общ резултат от 100 точки би трябвало да построи 16.5 километра между Сливница и връзката със Северната скоростна тангента на София.

Предишният участък от магистрала "Европа" - между Драгоман и Сливница, беше построен от "ГБС Инфраструктурно строителство" - 17 км за 117.3 млн. лв. с ДДС. Той беше пуснат в експлоатация през ноември 2020 г. - около половин година по-рано спрямо срока за изпълнение по договор. 

Този път обаче ГБС няма да строи сама обекта, а ще бъде заедно с "Обонато Билд", която набра сила и мощ по време на третия мандат на Бойко Борисов. Дружеството е и в обединението, което поддържа пътищата в Софийска област, а правителството на Борисов му възложи да  ремонтира Северната дъга на Околовръстното шосе на София по договорите за текущ ремонт за 36 млн. лв. Тази практика, за която Mediapool пише от години, беше разкрита във вторник от ръководството на МРРБ - денят, в който са отворени ценовите оферти за магистрала "Европа".

"Обонато Билд", която е еднолична собственост на Димитър Пантелеев, има връзки с "Джи Пи груп". До края на 2018 г. фирмата носеше името "Интегрирани строителни системи". Тогава Панталеев я купува от бившия собственик Владимир Пилчев за 90 000 лв., показват публикуваните документи в Търговския регистър. През лятото на 2019 г. друго дружество на Панталеев- "Билд инвест - Н", се влива в "Обонато билд".

Панталеев е бил съдружник с тримата акционери в "Джи Пи груп" - Георги Василев, Владимир Житенски и Стефан Тотев, във фирмата "Вип-стил 2005". Всеки от тях е държал по 25% от акциите. Дружеството е регистрирано на адреса на "Джи Пи Груп" - бул. "Черни връх" 59А, но през септември 2020 г. Пантелеев продава дела си на Житенски, показват документите в Търговския регистър.

Вече бившият собственик на "Обонато билд" – Владимир Пилчев, пък е бил съдружник в "Агрохолд инвест" с единия от съсобствениците на "Джи Пи Груп" - Владимир Житенски. Освен това е управител на дружеството "Пи Ай", което притежава централата на строителната група.

За последните три финансови години приходите на "Обонато билд" са между 20 млн. и 26 млн. лв. при персонал от средно от 50 работника, показва справка в регистъра на Камарата на строителите. В него липсва справка за по-големите обекти, изпълнени от компанията през последните години.

Магистрала "Европа"

Изграждането на тези 16.5 километра от Сливница до София е финалният етап от строителството на магистрала "Европа".

Участъкът започва при село Храбърско - при 32-ри км. След това ще премине по нов терен на север от Божурище между селата Волуяк и Мрамор и ще се влее в Северната скоростна тангента при пътния възел със Софийския околовръстен път – при 48-ми км.

Трасето ще е с габарит 27 м - две ленти за движение в посока и аварийна лента.

В участъка ще има 10 големи съоръжения, от които 7 подлеза, включително подлез на ж.п. линията София - Драгоман, 2 моста и един виадукт.

Ще бъдат изградени и два пътни възела. Бъдещият п.в. "Костинброд" ще свързва магистрала  "Европа" с второкласния път София - Костинброд и село Волуяк. Пътният възел "Мрамор" ще осигурява връзка на село Мрамор с Калотина, Софийския околовръстен път и Северната скоростна тангента.

Ще бъдат изградени пътни връзки при п.в. "Храбърско", където автомагистралното трасе пресича първокласния път Сливница - София, както и при пресичането с общинския път в посока Костинброд.

Магистрала "Европа" е част от направлението София - ГКПП "Калотина" (65 км) от основната трансевропейска транспортна мрежа. Българската магистрала е единственият участък в Европа, който все още не е построен по линията на коридор "Ориент/Източно Средиземноморски".

В момента тече строителството на участъка от 14.5-километра от ГКПП "Калотина" до Драгоман. Строител е обединение, начело с "Щрабаг".

Миналата година беше пуснат в експлоатация участъкът от 17 км от Драгоман до Сливница, изграден от "ГБС - Инфраструктуно строителство".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Драгойчо
    #9
    Отговор на коментар #8

    А защо да е фирма от България? Задължително ли е? ГБС са фирма на Бойко Борисов. Всички го знаят. Много интересно какво "спиране на корупцията" представлява това. Пълна пародия

  2. Solar Power
    #8
    Отговор на коментар #7

    Е ти колко мащабни фирми си мислиш,че има в България ? Те са 2-3 максимум които могат да свършат нещата :)

  3. lili
    #7

    Министър Комитова,Рашков, май много шум за нищо. Кучетата си лаят, керванът си върви и така до края на света. #Протести.#Чували.#Милиони у римски барони.#Пунта Мара. Парите трябва да отидат при правилните фирми!

  4. ABV
    #6

    герб-дпс са ОПГ-Организирана Престъпна Група, филиали са бсп, итИдиот, мвро, възраждане, създадена е от ДС и е ръководена от една тиква, една свиня, един пиян доносник, един бивш и един настоящ главен прокурор!

  5. Коментарът е изтрит, защото не е по темата на статията.
    #5
  6. rusonefil
    #4

    Айде сега путинските тролове да обясняват как не се яде асфалт (като че ли газ се яде) и как 7 месеца не се прави нищо и как не ни е нужна магистрала и европейски средства.

  7. Коментарът е изтрит, защото не е по темата на статията.
    #3
  8. Един препатил
    #2

    Магистралата от София до Калотина е първото нещо, което трябваше да свърши онзи феноменален некадърник Бойко Борисов.

  9. Galatianec
    #1

    .."Прави впечатление, че до отваряне на ценовите предложения на практика са допуснати всички строителни компании, които участваха в протестите срещу служебния кабинет".. Ех Медияпул, ние читателите също заслужаваме и копнеем за качествена журналистика. Ама, нейсе.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.