Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Обичайни победители" взеха нов милиард от спрени пътни поръчки

АПИ подписа договори с фирми на Григор Иванов и на Велико Желев

8 коментара
Фирми, зад които стоят Велико Желев и Григор Иванов, взеха пътните ремонти в Североизточен и Северен Централен район за 4 години Колаж: Mediapool

Странни и трудно обясними договори се подписват в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Всичко това се случва тайно, без публична информация, дни преди Коледа. Става въпрос за скандалните обществени поръчки за пътни ремонти, обявени по времето на служебната власт от правителството на Гълъб Донев. Тогава в рамките на дни набързо бяха разпределени 4 милиарда лева за следващите 4 години.

Времето не стигна на служебното правителство да подпише договорите с новите - стари победители и тази задача остана за новата власт - правителството на акад. Николай Денков. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков назначи одит на тръжните процедури. Проверката установи, че и "по 8-те обявени обществени поръчки за възлагане на нови договори за текущ ремонт и поддръжка са налице ограничителни критерии и изисквания, чрез които се създават предпоставки за незаконосъобразно, непрозрачно и неефективно разходване на публични средства".

Последва прекратяване на поръчките за пътни ремонти на служебната власт с избраните изпълнители и обявяване на нови с основен критерий за избор - "най-ниска цена". Дотогава изпълнителите се избираха чрез икономически най-изгодната оферта - комбинация от цена и "пространно есе как се пълнят дупки", по думите на Цеков. Той защити смяната на подхода с аргумента, че залагането на най-ниска цена е "най-голямата гаранция за свободна конкуренция".

В омагьосания кръг на обжалванията

Обществените поръчки за текущ ремонт и пътно поддържане са по една за всеки от шестте региона. Отделно всяка процедура е разделена на обособени позиции за отделните области. Допълнително има друга поръчка за поддържането на магистралите - отново по обособени позиции за всяка една от тях.

Залогът този път беше голям. Освен че се разпределят гарантирани 4 милиарда лева за следващите 4 години, в тръжните условия беше предвидено по тези договори да се правят и основни, а не само текущи пътни ремонти. По този начин отпада ангажимента на АПИ да прави обществени поръчки.

След като служебният кабинет избра новите стари изпълнители от времето на ГЕРБ, загубилите кандидати обжалваха масово решенията на АПИ пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

При висящи дела АПИ прекрати поръчките през юли 2023 година. Това решение е обжалвано и отменено като незаконосъобразно от КЗК. Новото ръководство на АПИ не обжалва решенията на КЗК и те влизат в сила.

Междувременно АПИ пуска нови търгове за избор на изпълнители. Прави и едно изключение. За област Велико Търново е подписан 4-годишен договор с избрания от служебното правителство изпълнител "Пътни строежи Велико Търново" (156 млн. лв.). Това става на 1 септември 2023 г. Аргументът на Андрей Цеков беше, че тук няма какво да се направи, защото решението на служебната власт е влязло в сила.

След като решенията на КЗК за избора на изпълнителите по обжалваните поръчки влизат в сила, следва новото им прекратяване през октомври 2023 г. и съответно обжалване пред КЗК.

В условията на настъпваща зима АПИ удължава с нови анекси аварийните договори за зимно поддържане от времето на служебния кабинет до избор на нови изпълнители. Регионалният министър Андрей Цеков уверява депутатите, че зимното поддържане на пътищата е осигурено. Притесненията му са единствено за 6 области - Габрово, Русе, Силистра, Търговище, Шумен и Разград. За тях пътните фирми не са подписали допълнителни споразумения и договорите им изтичат в края на януари 2024 г.

Това не е случайно. Причината е, че поръчките на служебния кабинет за пътно поддържане за тези 6 области са спечелени от едни и същи фирми и те настояват за подписване на новите 4-годишни договори. Представят правни становища пред АПИ. Твърдят, че е незаконосъобразно да подписват за втори път анекси. Аргументират се с предсрочно прекратените от кабинета на Стефан Янев четиригодишни пътни договори, сключени от кабинета "Борисов - 3".

Развръзка само за избрани

В целия този лабиринт от решения, обжалвания и оспорвания на различни държавни и съдебни органи изходът изглежда е открит, но само за "обичайните победители".

На 11 декември 2023 г. КЗК се произнася по жалбите за Югоизточен и Югозападен регион в полза на АПИ - второто прекратяване на поръчките от времето на служебната власт е основателно. За други два района - Североизточен и Северен Централен, решението на КЗК се бави.

Затова пък пътната агенция бърза да изпревари КЗК. В същия ден - 11 декември 2023 г. изненадващо АПИ издава ново, четвърто решение, с което отменя собственото си, висящо пред КЗК за прекратяване на процедурите за Североизточен и Северен Централен регион.

По този начин, в противоречие с първоначалното си намерение, на практика АПИ започва да изпълнява решенията за избор на изпълнител от месец май 2023 г. на служебната власт. Това ново решение на АПИ също е обжалвано пред КЗК и не е влязло в сила. Чака се произнасяне от страна на комисията относно неговата законосъобразност.

Но АПИ бърза

Очевидно АПИ няма намерение да изчака решението на КЗК относно Североизточен и Северен Централен район и на 20 и 21 декември 2023 г. подписва договори с избраните от служебното правителство строителни фирми.

Регионалният министър Андрей Цеков заяви пред Mediapool, че за двата района има съдебни решения, според които трябва да се подпишат договори с избраните изпълнители от времето на служебната власт. По думите на Цеков съдът твърди, че когато по процедура има висящ спор пред съд, тя не може да бъде прекратена с решение на АПИ. Това означава, че "единственото законосъобразно действие на възложителя до приключване на спора по същество е сключването на договор с избрания изпълнител", отбеляза шефът на пътната агенция Ясен Йорданов по телефона пред Mediapool.

"Задължени сме да изпълним съдебното решение и нямаше как да не подпишем договорите", каза Андрей Цеков. Според него същото не се отнася за останалите два района - Югоизточен и Югозападен.

Новите 4-годишни договори с избраните изпълнители за Североизточен и Северен Централен регион бяха публикувани в регистъра на обществените поръчки повече от месец след подписването им - едва на 24 януари 2024 г. Това стана след като Mediapool разговаря с шефа на АПИ и той пое ангажимент това да се случи.

Без изненади сред печелившите

Зад фирмите и обединенията, спечелили обществените поръчките в двата региона стоят бизнесменът Григор Иванов от Търговище и Велико Желев. Последният стана особено популярен покрай проверките на служебния регионален министър Иван Шишков през миналата година, които установиха, че в магистрални участъци, строени от фирми на Желев, липсва до една трета от необходимия асфалт.

Избраните изпълнители в Североизточен район

Григор Иванов се очертава като новия силен играч в пътния сектор. Той фигурира в ръководствата на фирмите и обединенията, които печелят поръчките за областите Велико Търново (156 млн. лв.), Габрово (76.3 млн. лв.), Разград (71.6 млн. лв.), Русе (125.3 млн. лв.), Силистра (93.3 млн. лв.), Търговище (98.5 млн. лв.) и Шумен (98.5 млн. лв.), показва проверка на Mediapool в Търговския регистър.

Доскоро той беше местен регионален играч в пътния сектор. Фирмата му - "Пътинженерингстрой-Т" от години държи пътното поддържане в Търговище. През годините бизнесът му се разрасна. Изкупи дялове от пътни фирми в северна България. Например, един от големите в пътния бранш - Велико Желев, му продаде дела си в "Пътни строежи - Велико Търново". Това стана след като компанията спечели обществената поръчка за поддържането на пътищата в областта за следващите 4 години по времето на служебната власт.

Това едва ли е случайно. В част от обединенията, които печелят поръчките в двата региона - Северен Централен и Североизточен, Григор Иванов е съдружник заедно с фирми на Велико Желев, като област Шумен например. Така сам или в съдружие Григор Иванов печели поръчки за пътно поддържане в 7 области в двата региона на обща стойност от близо 740 милиона лева без ДДС. Поръчките за останалите две области - Варна и Добрич (173 млн. лв. без ДДС), получават обединения, свързани с Велико Желев.

Избраните изпълнители в Северен Централен район

Въпреки че вече не би трябвало да има тревоги за чистенето на снега в Североизточна България, регионалният министър Андрей Цеков изненадващо заяви, че е притеснен. "Как няма да съм притеснен, когато няма конкуренция, но какво да се прави - трябва да се изпълнят съдебните решения", отбелязва той пред Mediapool.

Както неведнъж е казвал Андрей Цеков "там където няма конкуренция, има корупция". "Изпитвам уважение към колегите строители, но за съжаление забелязвам, че много често достойни хора са принудени да правят компромиси със себе си и закона, за да оцелеят и това е политически модел", коментира регионалният министър в началото на септември 2023 г. пред Лора Крумова по Нова телевизия.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Dora Apostolova
    #8
    Отговор на коментар #4

    Аз ще го допълня -:)) Страта песен на нов глас Продължават рИформаторските усилия на коалиция ПП-ДБ от сглобката в строителния сектор. Навсякъде се подписват договори със същите стари мафиотски строителни мутри на ГЕРБ, който се явява партньор на ПП-ДБ в правителствената сглобка. Ураааа

  2. Послушко
    #7

    За съжаление тези фирми отдавна са монополизирали сектора с помощта на държавата. При тях са хората, при тях са машините, инвестирано е години напред. Откъде да дойде конкуренция. Евентуално само от чужбина.

  3. rusonefil
    #6
    Отговор на коментар #4

    Еми честито и на умтокрасивите форумен матрял и на умнокрасивите журналистически мисирки. Те гласуваха и за руския агент и за хилещото се канадско нищожество и за партизанско внуче и за руското внуче. Това, че са си мислели, че нещо друго ще излезе от това, което става, показва само колко са далеч от претенцията да са елит!

  4. rusonefil
    #5

    Лили Границка не е ли щерка на агента на ДС набедения литературен критик Границки? Ниското ниво на материалите навява на тая мисъл. Бойкикев ги е събрал се такива "атлантици и демократи". А мисирката с доноснически произход да се сети, че тия, дето й плащат щяха няква промяна да правят, за което и тя бая помия изля тук? Е къде е промяната. Кой е отговорен, че са пак същите?

  5. anton nikolov
    #4

    Продължават рИформаторските усилия на ПП-ДБ в строителния сектор. Навсякъде договори със същите стари мафиотски строителни мутри.

  6. Мазен Кумунис
    #3

    И всичко това по време на мандата на ПП-ТАТА на Простий Киро и ДеБ-илите. Добри ученици на ГЕРБ! ;)

  7. БГаньо
    #2
    Отговор на коментар #1

    Не съм сигурен дали става дума за монополизация, защото нека все пак имаме предвид, че фирмите, които имат капацитетат да строят пътища едва ли са и могат да бъдат хиляди. Тук се посочва, че като критерий за избор е била оставена само цената, което е малко спорно, но да речем, че в обществените поръчки за заложени други задължителни изисквания към кандидатите, а от тях много зависи кои и колко фирми ще се класират. А вместо да се спекулира с това кой какъв асфалт слага и колко краде, не е ли по-добре

  8. Rolo Tomassi
    #1

    След като прочетох публикацията, останах с впечатление за монополизация в пътно-строителния сектор в Североизточен и Северен централен район - чудя се дали съм я разбрал правилно ?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.