Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Обичайните неща" е първа изложба на Института за съвременно изкуство за годината

3 коментара
"Обичайните неща" е първа изложба на Института за съвременно изкуство за годината

"С малко късмет, вече няма да има мечти" - така Наталия Паунич завършва кураторския си текст към изложбата на Лидия Делич, представена през 2021 в галерия "Ойгстер" (Белград). Проектът, наречен "Обичайните неща", ще бъде представен от софийския Институт за съвременно изкуство от 27 януари до 28 февруари в галерията на бул. "Васил Левски" 134.

"В белградското изложбено пространство са представени пет голямоформатни диптиха. Три от тях избрахме заедно с Лидия за изложбата в София, както и една по-стара, доста по-малка по размер работа, която ще посреща посетителите на входа", разказва българският куратор Мартина Йорданова.

По думите ѝ присъствието на само част от произведенията от серията запазва изказа, но неминуемо променя контекста. Поставени в интериора на галерията в София, бивш апартамент без разпознаваеми "домашни" елементи в него, живописните платна на Лидия Делич разказват други истории. Някои са истински, други не чак дотам. Но все пак истории за случили се и неслучили се събития. Наративът се запазва, но историята се променя, допълва Йрданова.

Вдъхновена от "Удавеният свят" на Джеймс Балард, Делич изследва места от ежедневието, предмети, които ги обитават и заобикалящия ги свят. "Отразявайки рутинни действия, които се случват на територията на остров, на който съм прекарала определен период от време, насочвам вниманието ни към растителността, живописните пейзажи и разказите, които скоро ще бъдат загубени. Също така чрез рисуването се стремя да съхраня и споделям спомени за събития, които веднъж изживени, просто отминават", разказва авторката.

"Обичайните неща" е първата изложба от "Суперпозиции 2 / Заплитане 2022". Това е едногодишната изложбена програма на Института за съвременно изкуство, която съдържа шест изложби, всяка резултат от сътрудничеството между художник и куратор, както и цикъл от образователни събития и дискусии. Програмата се реализира с финансовото съдействие на националния фонд "Култура".

Лидия Делич живее и работи в Белград, Сърбия. Завършва живопис във факултета по изящни изкуства в Белград (2010) и получава докторска степен в катедрата за мултимедийно изкуство в Университета по изкуства, Белград (2015). Съосновател и член е на независимото артистично пространство U10 Art Space в Белград. През 2017 г., представя Сърбия на Биеналето на младите художници (BJCEM) в Тирана, Албания. Заедно с още четирима артисти, Лидия Делич ще представя Черна гора на 59-ото Венецианско биенале през 2022 г. В момента Лидия Делич работи във факултета по изящни изкуства в Белград като асистент.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #3

    Никой днес не се интересува от обичайните неща. Светът се раширява, съвременният човек иска да върви напред, като очаква хората на изкуството да показват реалната граница на възможностите, постижими днес. Например: след като изпратиха техника в космоса, която да изследва границите на Вселената, американците започнаха да правят филми, които населиха Космоса с човешките проблеми за насилието, властта и подчинението; развитието и регреса; пандемиите, заплахите и постиженията и т.н. Човек има същите проблеми винаги, но ги поставя в нов контекст. Никой не чете книгите на миналото, не се интересува от старото изкуство, ако то не докосва настоящето по свой начин...

  2. стефчо
    #2
    Отговор на коментар #1

    Можем, можем - т.нар. "Институт" хем е частен, хем всъщност е на държавна издръжка, тъй като целият кръг "творци"-хрантутници около Ярослава Бубнова систематично печели всички държавни финансирания. Ама много е красиво - хора от ИСИ журират в държавните конкурси и печелят... хора от ИСИ. "Фибран" и чаши от "ИКЕА" за всички! А ако някой не е доволен, то това е само защото е русофоб и антисемит, нали, товарищ Бубнова?

  3. анита хегерланд
    #1

    Имаме институт за съвременно изкуство?! Как се създават институти в България и как тече тяхното финансиране?! На практика те не произвеждат платена услуга, но получават финансиране?! Толкова сме богати, че можем да поддържаме измислени, несъществени институции?!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.