Обичаят с Дядо Коледа разпали расистки дебат в Холандия

Обичаят с Дядо Коледа разпали расистки дебат в Холандия

Дългогодишната традиция със Санта Клаус (Дядо Коледа) в Холандия и Белгия стана повод на критики за утвърждаване на расистки практики.

Според популярните представи Синтерклаас, който вдъхновява създаването на Санта Клаус, пристига в Северна Европа в средата на ноември и връщайки се в родната си Испания с параход на 6 декември, оставя хиляди малки подаръци през нощта, с помощта на своя чернокож помощник Зварте Пит или "Черния Пит".

Черният Пит и Синтерклаас, както е известен Дядо Коледа в Холандия, са любима част от коледните празници в двете страни още от 19 век.

Хиляди мъже и момчета всяка година пресъздават обичая, като раздават ароматни курабии и сладкиши в училища, градове и села в двете страни. Празничният коледен дует е посрещан с песни и веселба, освен това се появява редовно в детски телевизионни програми.

Гласовито малцинство в Холандия обаче призова обичаят с Черния Пит да отпадне.

Андрее ван Ес, общинска съветничка в Амстердам, поведе дебат по темата, като заяви, че празнуването на Синтерклаас е започнало без Черния Пит и е време да продължи без Черния Пит, пише "Уолстрийт джърнал".

Съветничката предложи "расистките" краски да бъдат смекчени, тъй като лицето на Пит е намазано със сажди или изцяло черно, вероятно за правдоподобност на разказа, че той скача в комините, за да оставя малки подаръци по къщите на хората.

Холандски учени също определят Черния Пит "по същество...расистки феномен". Джон Хелслут, етнолог от Института по холандски език и култура, каза, че изобразяването на Пит твърдо рамкира "тъмнокожите хора в подчинена позиция".

Пит за пръв път се появява в литографии към популярни детски книжки на учителя Ян Шенкман през 1850 г. Изобразен е като тъмнокож слуга, облечен в бяло мавританско облекло, да чака Синтерклаас, който пък прилича на епископ.

"Няма никакво съмнение, че това е чернокож човек и във времето е еволюирал като карикатура на чернокож човек", казва Хелслут и допълва: "Хората тук обичат да се преобличат и да празнуват тази живописна традиция, която обаче отчасти е и расистка традиция".

Не е ясно откъде е възникнал образът на Пит в народните обичаи. Някои смятат, че първоначално е бил персонификация на дявола, опитомен впоследствие от Санта Клаус.

Миналата година бившата холандска колония Суринам заяви, че поддържаната от правителството традиция на Синтерклаас и Черния Пит е считана за оскърбление към "чернокожата част от суринамската общност".

Холандският сайт GeenStijl.nl призова Черния Пит да отпадне от обичая. Тази седмица холандският новинарски сайт RTL Nieuws проведе онлайн проучване сред 4 300 читатели, което показа, че 86% са против идеята.

Холандското "Общество Санта Клаус" от своя страна лобира традицията на Синтерклаас и Черния Пит да бъде призната от ЮНЕСКО како част от световното нематериално културно наследство.

Споделяне
Още от

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?