Облагането на стиковете за IQOS - удар по иновациите и силен стимул за контрабанда

Текущата акцизна рамка е добра и отговаря на практиките в Европа – ИПИ участваше в нейното приемане преди точно една година. Тогава представихме детайлно становище пред бюджетната комисия в парламента (линк по-долу), което в огромната си част беше прието от депутатите. Днес предложението, без аргументи, е акцизната рамка да се обърне надолу с главата.

Облагането на късове е глупаво

Данъчната основа трябва да е върху количество тютюн, тъй като бездимните изделия са много различни по своя характер (някои са на късове, други са на капсули/тубички). На родния пазар тепърва ще навлизат различни продукти освен познатия вече iQOS. Това обуславя да се облага количеството тютюн в изделието, а не късовете. Такава е практиката в Европа (в т.ч. съседните Румъния, Гърция и Сърбия), така предложихме да е у нас и това беше прието преди година.

Изравнената ставка я няма никъде

Акцизната ставка трябва да е чувствително по-ниска спрямо цигарите – бездимните изделия съдържат тютюн (за разлика от електронните цигари), но липсата на горене обуславя по-ниския здравен риск и съответно по-ниската акцизна ставка. В цяла Европа е нормално разликата между акцизната тежест върху цигара и бездимно изделие да е 3-4 пъти. Така например, отношението между акцизната тежест върху кутия цигари и кутия нагреваеми изделия (хийтс) е 3.8 към 1 в Румъния, 2.9 към 1 - в Гърция, 8.2 към 1 - в Сърбия. В България сега е 3.8 към 1, а предложението е то да стане 1 към 1 - такова чудо в Европа няма.

Удар по иновациите и силен стимул за контрабанда

Новото предложение на практика цели пълно ограничаване на навлизането на новите изделия на родния пазар. С новия акциз преминаването към бездимни изделия ще означава сериозно покачване на разходите за пушачите спрямо алтернативата – класическите цигари, което в местните условия би било непреодолима пречка. Разбира се тези, които вече имат устройството, ще си търсят евтини хийтс от Сърбия (тъй като разликата в цената би била двойна) и потенциално от Украйна (разликата в цената ще е 4-5 пъти).

В заключение ще добавим, че приходите от акцизи върху тютюневите изделия през първите пет месеца на 2018 г. са рекордни и достигат 923 млн. лв. (спрямо 848 млн. лв. за първите пет месеца на 2017 г.). Предвид това, трудно можем да отдадем предложената промяна на спад в приходите от акцизи.

*Анализът е публикуван в официалната страница на ИПИ във Фейсбук.

Още от Анализи и Коментари

Одобрявате ли протестите за цените на горивата?