Бъдещето на бойната ни авиация в следващите няколко години става все по-неясно. Перспективите към момента са охраната на българското въздушно пространство за определено време да бъде поета от партньорите ни в НАТО.
България закупи от САЩ и "Локхийд Мартин"
общо 16 изтребители F-16 Block 70, но те ще бъдат доставени едва след 2025 година, а после ще трябват и около две години за усвояването им. Съветските изтребители MиГ – 29 до края на годината пък най-вероятно ще бъдат приземени, след като поддръжката им стана на практика невъзможна след военната агресия на Русия срещу Украйна.
Така се очертава луфт от около няколко години, в които страната ни няма да има необходимите способности да изпълнява сама задълженията си по линия на мисията "Еър полийсинг".
Върховният главнокомандващ Румен Радев и служебният военен министър Димитър Стоянов лансираха варианта да бъдат взети на лизинг т.нар. "заместващи" изтребители, като беше поискана информация от САЩ и Израел за F-16 втора ръка, от Франция за "Мираж - 2000-5" втора ръка и от Швеция за "Грипен" (Gripen).
Към момента изглежда, че реална възможност да осигури машини има само Швеция.
Вариантите се изчерпват.... с "Грипен"
Военният министър Димитър Стоянов обясни пред парламентарната военна комисия, че темата е била обсъдена със САЩ, но перспективите не са добри. Аналогична е ситуацията и с Израел.
Очаква се, обаче, в началото на февруари Швеция да предостави "груба" оферта. Разговорите с Франция също продължават. Със сигурност усвояването на втора различна платформа от вече закупените ще е предизвикателство за Военновъздушните сили, но от военното министерство твърдят, че могат да се справят.
"Грипен" бяха предпочетени и от предишното служебно правителство на Румен Радев, водено от Огнян Герджиков. След това обаче последното правителство на ГЕРБ преразгледа проекта и реши да закупи F-16.
На лизинг
Служебното правителство има за цел заместващите изтребители да бъдат плащани разсрочено за 10-15 години.
Според разчетите на МО те биха излезли 100-120 млн. лева годишно и не биха били проблем за бюджета на МО.
Паралелно България ще изплаща и втория транш от 8 машини F-16, които реши да закупи от САЩ в края на миналата година.
Към момента не е ясно и дали ще се събере политически консенсус за покупката на "заместващите" изтребители.
Някои въпроси
Излиза и въпросът може ли България да си позволи в бъдеще да поддържа всички тези изтребители и дали това няма да застраши балансираното развитие на армията.
Напрежение има и в самите Военновъздушни сили, където се отваря казусът с какво ще се занимават хората, ангажирани със съветските изтребители, след отказа от тях.
МиГ-овете ще бъдат приземени по-скоро от очакваното
МО се надяваше да осигури от Полша двигатели за МиГ-овете, като идеята бе да се придобият 6 + 2 двигатели, което обаче няма да стане.
На първо време се очаква договор само за два двигателя, като остава отворена възможност в бъдеще Полша да ремонтира български двигатели.
Украйна неколкократно поиска от България помощ с изтребители МиГ - 29 , но на този етап това не се обсъжда, тъй като страната ни няма други възможности.
Хората на пРезидента наистина взимат хората за пълни иди@ти. F16 ще започнат да идват след 2025 и ще трябват още две години за усвояването им. При това вече няколко години наши пилоти се обучават да ги управляват. Но виж ако вземем Грипен, пилотите веднага ще скочат в тях и ще почнат да хвъркат без никаква подготовка и всичко ще е готова на часа да станат "заместващи" самолети. Прав е Грозев, че в България е пълно с руски агенти за влияние, при това на най-високи постове в държавата.
Идват , но не се знае кога. Както казваше един дядо от трънско " Ка пойду , че дойду" Ха , ха...
Кви F16 бълнуват русофилите на Резидента?....Ако им ги дадат ще ги занесат на господаря си - фашиста Путин
Явно тук става въпрос не само за едни комисионни за купуването/наемането на "Грипен" и за създаването на хаос в обслужването на авиациятла. Колкото повече различни "марки" самолети толкова повече пилоти, обслужващ персонал, въоражение, горива, резервни части и т.н. ще са необходими. Това значи в пъти по-скъпо обслужване. Пилотите на F16 не могат да летят на "Грипен" и обратното. Същото е и с техническия персонал, резервни части и вероятно въоръжение. Пита се кой друг има изгода от това освен едни вмирисани партенки в пРезиденството.
Значи "ще трябват и около две години за усвояването" (на F16) след като бъдат доставени след 2 години! А кога ще бъдат доставени "Мираж" и "Грипен"? В четвъртък ли или и те след 1- 2 години? А при тях няма ли "около две години за усвояването им"? Или русифилистичното путлериско правителство се прави на тъпо, или си е тъпо!
зеленочорапестите вместо да ги дадат на полша зациклиха по руски.
Докато българската мафиотска политическа каста подкупва САЩ с милиарди, взети от бедния български бюджет, НОРМАЛНИТЕ държави, с НАЛИЧЕН родолюбив елит, създава собствен свръхзвуков дрон, с полезен товар 2 ТОНА... и 5 часа летеж на 12 км... И естествено, че ще е по-добър от Ф35, при безпилотника няма претоварване... https://fakti.bg/world/744244-turcia-sazdadohme-iztrebitel-koito-prevazhojda-amerikanskia-f-35 Къде са българските разработки на дронове? България е произвеждала самолети, когато САЩ още са ходели под масата...
Откъде накъде някакви Чорапи и Катамаранчовци отказват да предадат на Украйна нашите МИГ29 ? Които така или иначе ще бъдат бракувани съвсем скоро ? Ето за тези мръсотии трябва да излезем на протест. Това е престъпление спрямо бъдещето на всички ни !