Обмисля се актове да се пишат само за тежките пътни нарушения

Снимка: БГНЕС

Сваляне на регистрационни табели и спиране на моторно превозно средство (МПС) от движение при тежки пътнотранспортни произшествия са част от мерките, които могат да залегнат в Закона за движението по пътищата. Друга идея е шофьорите да бъдат глобявани с актове само при извършени тежки нарушения на пътя, а за по-леките да се издава фиш, което пък ще вдигне събираемостта на санкциите.

Това стана ясно по време на заседание на транспортната парламентарна комисия в сряда, ва което се появиха и предложения за намаляване на максималната скорост на движение в градовете и промяна в шофьорските курсове и изпити.

Изпълнителната власт ще търси варианти за засилване на мерките срещу нарушения на пътя, така че да са по-ефективни и да няма възможност за избягване на санкциите, каза вътрешният министър Румяна Бъчварова. Тя коментира, че един от акцентите в законодателните промени ще касае рецидивистите с нарушения на пътя.

По думите ѝ се мисли и за намаляване на максималната скорост в големите градове, които са първенци по катастрофи. Пловдив, София и Варна са лидери в непрестижната класация за най- много пътни произшествия.

Според МВР основният проблем остава чувството за безнаказаност на шофьорите. За това се предлагат по-строги мерки - като директното отнемане на книжка при тежка катастрофа с ранени и убити, каза комисар Христо Терзийски.

Главният прокурор Сотир Цацаров изрази становище, че е необходимо да се въведат принудителни мерки, за да се засили стимулът на спазване на правилата за движение. "Дали ще бъде временно спираме на МПС от движение, дали ще бъде временно отнемане на регистрационните номера, говорим за най-тежките нарушения, докато си изпълниш задълженията, посочи обвинител номер едно в България. "Хората, които по-дълго са се занимавали с безопасност на движението, помнят един член 44 А от Закона за движение по пътищата. Тогава водач с алкохол между 0.5 промила и 1.2 промила беше незабавно задържан, отвеждан пред районния съдия и на същия беше налагано лишаване от правоуправление и задържане в поделенията на МВР за срок от 15 дни. Колко бяха нарушенията тогава!? А сега? Някъде към шестата присъда започваш да мислиш дали ще ти вземат книжката този път", допълни той.

По думите на комисар Терзийски обявяването на мобилните камери за незаконни да определен период от време е влошило ситуацията на пътя. В момента те заснемат между 7 и 8 хиляди нарушения седмично, допълни той.

Бъчварова изнесе статистика, според която 71 процента от пътнотранспортните произшествия стават в населените места, 28% от катастрофите се случват извън селищата, а 6.7 на сто на автомагистралите.

Според транспортния министър Ивайло Московски е крайно време да се изработи изцяло нов Закон за движение по пътищата. Той отбеляза, че трябва да се намали срокът за ползване на автомобилния парк. Може да се завишат изискванията за пунктовете за технически прегледи и без това има достатъчно много, коментира той. Според него положителна мярка ще е товарите да се поемат от железниците, тъй като така ще се облекчи трафикът по автомагистралите.

Споделяне
Още от България